Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Är skalabyggare elektronik- och motorgurus?

  1. #1

    Standard Är skalabyggare elektronik- och motorgurus?

    När jag ser dessa ofantligt fina skalabyggen som ser ut som miniatyrkopior av fullsize-flygen som det byggts på i måånga timmar, så undrar jag hur hur de/ni tänker vid val av tex elektroniken. Man vill inte köpa en strömbrytare som "kan" glappa, man vill inte heller ha en motor som kan stanna pga nåt, osv. Så, har ni skalabyggare lång erfarenhet av grejerna samt god kunskap, även bland nya grejer vad gäller all elektronik och motorer osv? Jag har själv haft god erfarenhet av tex servon (aldrig vart med om problem i luften), mm... men tex motorer kan ha stannat vid start och man har ett flyg i åkern. Eller att LiPo-acket varit fulladdat men varit orkeslöst och man har flyget i åkert. Måste ni köpa dyra rejäla grejer, eller klarar ni er med vanliga grejer och förlitar er på att det nog funkade bra senast? ;-) Jag skulle i dagsläget knappt våga ta upp ett finbygge med en metanol- eller bensinmotor idag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Mja, JAG är väl av den uppfattningen att det är inte den som har mest elektronikprylar i kärran som vinner när han dör... Ju färre småprylar och kontakter, ju färre problem. Enda "HiTech"-detaljen jag har i min Hall Bulldog är en optisk KillSwitch till tändningen på bensinaren. Sen är det mest standardprylar alltihopa. Okej, inga 2-kg:s servon, utan servon med 5-6 kg dragkraft.
    Retroholic!

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Av de duktiga skala-byggare jag känner så är rätt många okunniga och/eller ointresserade av elektroniken och flyger inte alltför sällan med gamla 35 MHz-anläggningar - och då menar jag verkligen gamla.
    Har påpekat detta ett flertal gånger men dom vill gärna fortsätta med sina "beprövade" prylar...
    Fast som vanligt lär det finnas alla sorter så mina exempel är säkert inte representativa.
    Roger

  4. #4
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag väljer det som jag tycker är "det bästa"..Ska det gå åt skogen så vill jag inte att det ska vara pga att jag har snålat.
    Åsikterna är garanterat många i detta ämne men radio och elektronik ska för mig vara det som jag upplever som kvalitetsprylar och sen blir det ofta en hel del tipsmottagande från andra i omgivningen vad som kan tänkas vara OK.
    Brainstorming med andra som flyger liknande är MYCKET användbart och oftast en lärorik upplevelse.
    Vill helst att om det ska återgå till smulor så ska det vara mitt fel i spakandet,inte nån komponent som vissnade..
    Har man som gurun tex lagt ner hundratals timmar på o bygga för att jag sen ska komma som materialförvaltare med något oprövat och den kvaddar pga detta så skulle jag nog inte må så bra...
    Eller att jag själv lägger ner 20 000 på en kärra o letar billigaste sättet att få över radiosignalerna..
    Inget för mig.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    214
    Jobb
    Är drygt 50 men känner mig som 25. HiFi nörd, båtä
    Klubb
    Jordfräsarna i Köping.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Jag väljer det som jag tycker är "det bästa"..Ska det gå åt skogen så vill jag inte att det ska vara pga att jag har snålat.
    Åsikterna är garanterat många i detta ämne men radio och elektronik ska för mig vara det som jag upplever som kvalitetsprylar och sen blir det ofta en hel del tipsmottagande från andra i omgivningen vad som kan tänkas vara OK.
    Brainstorming med andra som flyger liknande är MYCKET användbart och oftast en lärorik upplevelse.
    Vill helst att om det ska återgå till smulor så ska det vara mitt fel i spakandet,inte nån komponent som vissnade..
    Har man som gurun tex lagt ner hundratals timmar på o bygga för att jag sen ska komma som materialförvaltare med något oprövat och den kvaddar pga detta så skulle jag nog inte må så bra...
    Eller att jag själv lägger ner 20 000 på en kärra o letar billigaste sättet att få över radiosignalerna..
    Inget för mig.
    Huvudet på spiken där Bokis...

    Väljer själv oftast det som jag vet fungerat i alla år och kommer att även fungera i fortsättningen, nuvarande bygge får dock lite ny teknik i form av regulator med dubbla LiPo accar exvis. Förväntar mig dock inga större överaskningar vad gäller detta i samband med igångsättandet. Åker t.o.m. analoga servon i stort sett i hela maskinen eller i alla fall på samtliga roder (HS645MG). Elektriska landningsställ är dock en ny grej till som hamnar i mitt senaste bygge, även på sporrstället...

    Tycker personligen att det blivit en hysteri med elektroniken i våra flygetyg. Byggde en Byron Originals CAP 21 på 80-talet, spännvidden var 80" dvs. 203 cm. Den hade jag vanliga Futaba standard servon FP-S128/148 satt i på alla roder, inte ens dubbla på skeven och likförb**** så fungerade detta alldeles utmärkt...

    ........**Tack**.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  6. #6
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Harry S Visa inlägg
    Tycker personligen att det blivit en hysteri med elektroniken i våra flygetyg. Byggde en Byron Originals CAP 21 på 80-talet, spännvidden var 80" dvs. 203 cm. Den hade jag vanliga Futaba standard servon FP-S128/148 satt i på alla roder, inte ens dubbla på skeven och likförb**** så fungerade detta alldeles utmärkt...

    ........**Tack**.
    Där slog DU huvudet på spiken!
    Retroholic!

  7. #7

    Standard

    tex vilken styrka de är på servon beror helt o hållet vad maskinen skall användas till behövs inte så starka servon för o flyga normalt med en maskin men skall man ha en 2-3m 3d maskin där rodrerna ligger ute i 45 gr vinkel så är de rejäla krafter o där behövs de bra servon som klarar detta.

    själv flyger jag med standard hitech 645 i min 122" decathlon o detta räcker mer än väl för den flygningen jag gör det enda jag satsat på är en rejäl bec med dubbla accar så man känner lite trygghet på strömförsörjningen

    kör med jeti 2.4 i denna kör med corona 2.4 i de mesta annat jag har o har även 35mhz i en del grejer o allt funkar bara man vet hur man skall montera det monterar du ett 2.4 system fel med satteliter osv så är de inga större problem o få haveri med detta system heller samma gäller 35mhz. dock skaffar man ny utrustning idag väljer man ju 2.4 pga att det inte är nån skillnad i kostnad o är nästa generation i utrustning vilket är en del i utvecklingen precis som när vi gick från 27 till 35mhz.

    ps min far flög en 4.5 m cub liknande maskin som byggdes samma år som jag föddes med 4st standard jr 505 3kg servon o 35mhz system 1 acc o allt kopplat direkt i mottagaren under 20 års tid med konverterad motorsågsmotor utan avstörning utan haveri .

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 210
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Tycker det är upp till var och en att välja sin utrustning i modellerna. Klart att dyrare utrustning i de flesta fallen har smarta och lätt använda finesser som t. Ex. Gör att kablaget kan minskas.

    Till en 3D maskin med stora roder kan du behöva starka servon, om du inte tävlar kan du gå ner i styrka och ändå njuta av 3D flygning.

    Till skalamodeller räcker det oftast med standard, men det hänger på konstruktion och storlek vilket servo som skall in.

    Hjärnan i modellen, här väljer jag gärna en powerbox vilket gör att jag känner mig lite lugnare. En vanlig acke direkt till mottagaren fungerar fortfarande till de mindre kärrorna typ <2m.

    Som sagt ägaren väljer själv, men jag har viss svaghet för Powerbox och Emcotech.

    När man bygger större tycker jag det är värt att byta ut all 3-ledad kablage mot tvinnade kablar i större dimension
    Det är de små detaljerna som gör det.
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9

    Standard

    Intressanta svar! =) Jag hör nog till den skaran som satsar lite mer på tex servon osv, men läser och frågar mig fram för att få lämpligt val av utrustning. Det som återstår sedan är: Få motorn att gå bra, bygga väl och smart och kunna flyga! =) Men som nån nämnde längre upp, det känns helt klart mer okej om man gjort ett pilotfel när man kraschat än om man valt tex kablar med glappa kontakter från asien.

    Det jag är mest orolig för när jag flyger är att motorn ska stanna/tappa orken eller att jag stallar på nåt vis. Varje gång man kraschar så funderar och utreder man tills man är nöjd med orsaken och kan förbättra sig/grejerna.

    Det är alltid intressant se andras byggen. Man ser saker dom borde göra bättre så man tipsar försiktigt och man ser saker man kan lära sig av. Pga internet så verkar fler o fler veta vad som gäller. Men tillika finns det en skara som envisas köpa 7€ kineskopior istället för 40€ bra grejjor. =) Funkar säkert...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det jag är mest orolig för när jag flyger är att motorn ska stanna/tappa orken eller att jag stallar på nåt vis.
    Hej,
    Du kan ju öva bedömningslandningar med motorn på tomgång, eller använd en elkärra för dessa övningar då motorstopp skall mycket till med elmotor.
    Sen kan man ju flyga på sådant sätt att det går att nödlanda om motorn stannar, t ex flyg inte för lågt och långt bort i medvind förbi landningsbanan, så du har en chans att vända hem och landa på banan.

    Visst har varje kärra sina unika egenskaper men övar man bedömningslandningar så man har man bättre förutsättningar att klara ett motorstopp och därpå följande nödlandning (förhoppningsvis på landningsbanan eller på annan lämplig plats).

    När man flyger eldrivet blir man lite bortskämd med att motorn bara går och går men en vacker dag kanske man glömt ladda LiPo batteriet som skall driva modellen och man ger sig upp för att strax upptäcka att motorn inte drar längre - vipps har man en nödlandningsituation även där. Har hänt mig nån gång.

    /Bo

Liknande ämnen

  1. Elektronik
    Av Optimus i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 18:06
  2. Imponerande skalabyggare!
    Av Thomas i forum Byggdagboken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 17:14
  3. Elektronik-val för hemmabygge
    Av T0bbe i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 09:57
  4. Elektronik Landställ
    Av Nexus i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •