Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Kpa strre batteri och motor, r detta att rekomendera?

Standard Kpa strre batteri och motor, r detta att rekomendera?

Hej!

Har lst runt mycket p dessa forum, dock frsta gngen jag postar en frga!

Det r som s att jag fyndade ett hrlig nybrjarplan, en 3 kanals cessna som kallas TW 745: http://www.xenonproject.com/rc-airpl...5-p-36324.html

Dryga 700 kr frn Tyskland med frakten inkluderat kan det vara vrt! Efter att jag lst runt lite s mrkte jag att folk klagar p den ngot korta batteritiden, vissa sger under 5 minuter. Vill grna ha lite lngre flygtid tnkte jag s jag brjade leta efter andra 9,6 v batterier, det som fljer med r p 650 ah. Har hittat batterier som r 9.6v p 1000 ah som ser lika stora ut (dom ser exakt likadana ut rttare sagt...).
    r det mjligt att koppla in det strre batteriet fr att tekniskt sett nstan frdubbla flygtiden eller r det ngot jag behver tnka p?

Nr jag var i farten sg jag ven en annan motor, den som sitter i kallas fr 370, jag hittade en 380 som jag gissar r starkare. r det bara att koppla in den nya och skruva fast den tror ni? http://www.ebay.com/itm/BS301-013-38...item5d40779f04

Vet att planet inte r vrldens bsta, men fr mina nybrjarbehov tror jag det r helt perfekt, och dom mnga klippen p youtube sger mig att det kommer bli hur skoj som helst!

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 630
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Funkar grejorna bra som de r s kan det bli smre med strre grejor fr att allting blir tyngre frsts. Jag flyger sllan mer n 5 minuter varje flygning ven om batteriet kanske klarar 2 flygningar p laddning. Jag tycker att flera batterier r bttre n ett strre. Man trnar landning och kan passa p att byta till ett nytt batteri.

En annan sak r att du om du kper det du lnkade till fr en gammal teknik. I dag skulle jag inte rda ngon att kpa annat n 2,4 GHz radio, borstls motor med LiPo-batteri. Jag tror att du kan hitta i princip samma plan som det du lnkade till med modern teknik och d fr du sannolikt ven lngre (dubbel) flygtid tillsamma vikt.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Allmnna rdet tycks vara att fr detta plan byter man till 2SLiPo med samma vikt som gamla batteriet. Man MSTE ha en annan laddare till lipo annars brinner laddplatsen upp.
    En 370-motor jmfrt med en 380-motor med samma kV ger ingen skillnad utom mer vikt i nosen. Det som ger dragkraft r i stllet propeller (storlek/stigning) + spnning.

Nu vet jag inte vad ditt batteri vger men hr r ett fr 116 gram.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._2S1P_40C.html

Ls lite nybrjarellra p Rogers hemsida.
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm
    fredrik

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hoppas det fungerar fr dig men stll grna frgan hr innan du handlar nsta gng fr att kpa en krra med en borstad motor, NiMh-ack och 35 MHz-sndare r vl kanske inte riktigt vad vi skulle rekommenderat idag - det finns m a o mycket bttre grejor att brja med.
    Betrffande ny ack till krran s har du redan ftt svar av Fredrik och ls svaret noga - inte minst betrffande laddaren...
    Roger

Standard

Tusen tack fr era svar!

Har ocks kollat p LiPo batterier fr detta plan, dock sger mnga att man frkortar livslngden avsevrt p bde motor och framfr allt vxelsystememt. Nvl, varesig motor eller vxel r srskilt dyrt via Ebay s det kan g igenom!

Ska nog gra som s att jag brjar med det jag fr med, sedan kan man alltid kpa till samma batteri eller brja experimentera med LiPo! =)

Planet r ju definitivt inte den mest moderna dr ute, har ett litet Nine eagles sky 500 2.4 ghz plan, den tog tjejen ifrn mig ganska omgende nr hon fick testa, drfr tnkte jag kpa mig sjlv ngot lite strre (till mindre pengar). Har letat efter samma plan med samma vingspann (980 mm) som har borstls motor/LiPo samt 2.4 ghz, hittar inte i nrheten av det priset jag gav fr denna. Landar minst p 1700 kr (lite fr mycket fr tillfllet fr en novis som mig). =)

Har med funderat runt att den r 35 mhz, hur illa r det egenligen? Har aldrig hrt ngon klaga p strningar med detta plan, verkar rulla p fint!

Otroligt dum frga kanske men kan jag flyga detta 35 mhz plan och tjejen sitt 2.4 ghz samtidigt nra varandra utan att mitt plan fr strningar?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Visst brukar 35 MHz fungera men 2,4 GHz r nnu bttre - t ex mindre strningsknsligt fr "blixtrande" borstmotorer.
    Inga problem med att flyga 35 MHz och 2,4 GHz samtidigt.
    Sl dock inte igng din 35 MHz-sndare om du befinner dig inom en radie p kanske 5 km ifrn ett modellflygflt fr skulle nn rka flyga med 35 MHz dr s kan du tyvrr stra den krran och otrevligheter kan intrffa.
    Roger

Standard

Tack fr tipset!

Jag r som sagt en total novis inom detta. Kpte den krran mest fr att va och att f knna p ngot strre fr en billig peng! Nrmsta flygklubb r nog cirka 8-9 km bort, men jag ska definitvt kolla upp det en extra gng!

Blev lite illa till mods angende 35 mhz vs 2.4 ghz, hade lst p lite men trodde inte det skulle skapa ngra strre problem (min arbetskollega flg som barn p 35 mhz om jag frstod han rtt, sllan problem sa han till mig i alla fall).

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Med bra kvalitetsanlggningar och metanolmotorer i nosen s fungerade 35 MHz bra - bara ingen annan slog igng sin radio p samma frekvens...
    Men enkla, billiga anlggningar frmst i kombination med konventionella borstade motorer (som genererar mycket gnistor) kan vara en smre kombination - ven om det givetvis ocks kan fungera bra. Dock r 2,4 GHz-anlggningar nrmast helt strningsfria.
    Roger

Liknande mnen

1. Kpa balsa i strre stycken?
    Av flunk i forum Allmnt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2012-11-03, 07:14
  2. El-motor till strre fartygsmodell
    Av Lancair i forum Btar
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2011-05-17, 08:40
  3. Funkar det att brnna p 2 c i detta batteri
    Av Wulfman i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2011-01-27, 14:19
  4. hjlp med batteri / motor frga!
    Av Patric_med_C i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2009-07-21, 21:42
  5. El-modellerna blir bara strre och strre....
    Av Thomas i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2007-07-30, 00:35

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •