Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köpa större batteri och motor, är detta att rekomendera?

  1. #1

    Standard Köpa större batteri och motor, är detta att rekomendera?

    Hej!

    Har läst runt mycket på dessa forum, dock första gången jag postar en fråga!

    Det är som så att jag fyndade ett härlig nybörjarplan, en 3 kanals cessna som kallas TW 745: http://www.xenonproject.com/rc-airpl...5-p-36324.html

    Dryga 700 kr från Tyskland med frakten inkluderat kan det vara värt! Efter att jag läst runt lite så märkte jag att folk klagar på den något korta batteritiden, vissa säger under 5 minuter. Vill gärna ha lite längre flygtid tänkte jag så jag började leta efter andra 9,6 v batterier, det som följer med är på 650 ah. Har hittat batterier som är 9.6v på 1000 ah som ser lika stora ut (dom ser exakt likadana ut rättare sagt...).
    Är det möjligt att koppla in det större batteriet för att tekniskt sett nästan fördubbla flygtiden eller är det något jag behöver tänka på?

    När jag var i farten såg jag även en annan motor, den som sitter i kallas för 370, jag hittade en 380 som jag gissar är starkare. Är det bara att koppla in den nya och skruva fast den tror ni? http://www.ebay.com/itm/BS301-013-38...item5d40779f04

    Vet att planet inte är världens bästa, men för mina nybörjarbehov tror jag det är helt perfekt, och dom många klippen på youtube säger mig att det kommer bli hur skoj som helst!

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Funkar grejorna bra som de är så kan det bli sämre med större grejor för att allting blir tyngre förstås. Jag flyger sällan mer än 5 minuter varje flygning även om batteriet kanske klarar 2 flygningar på laddning. Jag tycker att flera batterier är bättre än ett större. Man tränar landning och kan passa på att byta till ett nytt batteri.

    En annan sak är att du om du köper det du länkade till får en gammal teknik. I dag skulle jag inte råda någon att köpa annat än 2,4 GHz radio, borstlös motor med LiPo-batteri. Jag tror att du kan hitta i princip samma plan som det du länkade till med modern teknik och då får du sannolikt även längre (dubbel) flygtid tillsamma vikt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Allmänna rådet tycks vara att för detta plan byter man till 2SLiPo med samma vikt som gamla batteriet. Man MÅSTE ha en annan laddare till lipo annars brinner laddplatsen upp.
    En 370-motor jämfört med en 380-motor med samma kV ger ingen skillnad utom mer vikt i nosen. Det som ger dragkraft är i stället propeller (storlek/stigning) + spänning.

    Nu vet jag inte vad ditt batteri väger men här är ett för 116 gram.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._2S1P_40C.html


    Läs lite nybörjarellära på Rogers hemsida.
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm
    fredrik

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hoppas det fungerar för dig men ställ gärna frågan här innan du handlar nästa gång för att köpa en kärra med en borstad motor, NiMh-ack och 35 MHz-sändare är väl kanske inte riktigt vad vi skulle rekommenderat idag - det finns m a o mycket bättre grejor att börja med.
    Beträffande ny ack till kärran så har du redan fått svar av Fredrik och läs svaret noga - inte minst beträffande laddaren...
    Roger

  5. #5

    Standard

    Tusen tack för era svar!

    Har också kollat på LiPo batterier för detta plan, dock säger många att man förkortar livslängden avsevärt på både motor och framför allt växelsystememt. Nåväl, varesig motor eller växel är särskilt dyrt via Ebay så det kan gå igenom!

    Ska nog göra som så att jag börjar med det jag får med, sedan kan man alltid köpa till samma batteri eller börja experimentera med LiPo! =)

    Planet är ju definitivt inte den mest moderna där ute, har ett litet Nine eagles sky 500 2.4 ghz plan, den tog tjejen ifrån mig ganska omgående när hon fick testa, därför tänkte jag köpa mig själv något lite större (till mindre pengar). Har letat efter samma plan med samma vingspann (980 mm) som har borstlös motor/LiPo samt 2.4 ghz, hittar inte i närheten av det priset jag gav för denna. Landar minst på 1700 kr (lite för mycket för tillfället för en novis som mig). =)

    Har med funderat runt att den är 35 mhz, hur illa är det egenligen? Har aldrig hört någon klaga på störningar med detta plan, verkar rulla på fint!

    Otroligt dum fråga kanske men kan jag flyga detta 35 mhz plan och tjejen sitt 2.4 ghz samtidigt nära varandra utan att mitt plan får störningar?

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst brukar 35 MHz fungera men 2,4 GHz är ännu bättre - t ex mindre störningskänsligt för "blixtrande" borstmotorer.
    Inga problem med att flyga 35 MHz och 2,4 GHz samtidigt.
    Slå dock inte igång din 35 MHz-sändare om du befinner dig inom en radie på kanske 5 km ifrån ett modellflygfält för skulle nån råka flyga med 35 MHz där så kan du tyvärr störa den kärran och otrevligheter kan inträffa.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Tack för tipset!

    Jag är som sagt en total novis inom detta. Köpte den kärran mest för att öva och att få känna på något större för en billig peng! Närmsta flygklubb är nog cirka 8-9 km bort, men jag ska definitvt kolla upp det en extra gång!

    Blev lite illa till mods angående 35 mhz vs 2.4 ghz, hade läst på lite men trodde inte det skulle skapa några större problem (min arbetskollega flög som barn på 35 mhz om jag förstod han rätt, sällan problem sa han till mig i alla fall).

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med bra kvalitetsanläggningar och metanolmotorer i nosen så fungerade 35 MHz bra - bara ingen annan slog igång sin radio på samma frekvens...
    Men enkla, billiga anläggningar främst i kombination med konventionella borstade motorer (som genererar mycket gnistor) kan vara en sämre kombination - även om det givetvis också kan fungera bra. Dock är 2,4 GHz-anläggningar närmast helt störningsfria.
    Roger

Liknande ämnen

  1. Köpa balsa i större stycken?
    Av flunk i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-03, 07:14
  2. El-motor till större fartygsmodell
    Av Lancair i forum Båtar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 08:40
  3. Funkar det att bränna på 2 c i detta batteri
    Av Wulfman i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 14:19
  4. hjälp med batteri / motor fråga!
    Av Patric_med_C i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 21:42
  5. El-modellerna blir bara större och större....
    Av Thomas i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •