Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: RVJET eller SKYWALKER ?

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard RVJET eller SKYWALKER ?

    svårt att välja

    Ni som har någon av dom övertyga mig om vilken som är best och varför

  2. #2

    Standard

    Jag har bägge och jag kan intyga att det är två rätt så olika modeller du vill jämföra, innan man kan säga vilken som är bäst så vore det bra om du kunde beskriva lite utförligare vad du letar efter. Vad vill du att modellen ska vara bra på, vilka egenskaper?

    Vid den här jämförelsen så borde du veta att jag har varit med och designat RVJET så jag är partiskt.

    Kvalitetsmässigt så tycker jag att RVJET är otroligt mycket bättre än Skywalkern, dels var passformen på min SWv4 rätt så kass och många av delarna hade transportskador och det behövdes en hel del fix innan den blev flygduglig. Exempelvis djupa repor i vingarna, skev flygkropp etc. RVJETen kommer i en stor transportkartong där delarna är transportsäkrade för att minimera risken för skador.

    Skywalkern har inbyggd stabilitet då den har dihedral på vingarna samt är högvingad med tyngdpunkten under vingen. Detta innebär att modellen självkorrigerar sig under flygning, man kan med andra ord nästan släppa spakarna så flyger den själv. RVJET flyger dit du pekar och är minimalt självkorrigerande. Vad som är enklast av flyga är en smaksak, själv tyycker jag att det är enklare med en modell som inte hittar på egna saker (Skywalker) och vill hellre flyga själv. RVJETen har rätt rejäl washout på wingarna vilken minimerar stall, vikning samt spin. Skywalkern är också relativt snäll avseende detta men den kan definitivt vika sig vid snäv sväng med för låg hastighet.

    Lastmässigt så är de kanske jämförbara? Jag vet faktiskt inte vilken som har störst inre volym men jag tror att det är RVJET, det är dock (enligt mig) lättare att komma åt sakerna i RVJET pga dess stora lucka. RVJET har mycket större vingarea och kan teoretiskt bära mycket mer nyttolast. RVJET har även en nosgimbal så du behöver inte fundera på hur du ska montera kameran.

    Skywalkern är mycket enkel att starta, RVJET kräver lite teknik men är enkel om man jämför med andra vingar (X8, ZII etc).

  3. #3

    Standard

    Rvjet är nog roligare att flyga, skywalker är kanske bättre om man bara ska se sig lite omkring. Jag har rvjet men har också beställt en penguin för jag vill ha nått stort fpv plan som man bara kan söndags flyga lite för å se sig omkring. Kan inte riktigt jämföra rvjet med ett vanligt högvingat flygplan, bättre att jämföra med en stor vinge. Jag tycker inte det ena utesluter de andra. Men själv tror jag att skywalker är ganska budget om man jämför med rvjet.

  4. #4

    Standard

    Har haft hobbycity skywalker ,, blev skrot igårkväll ,men jag tyckte den var ganska sladdrig i luften, ska man ka skywalker ska man nog sattsa på den dyrare .
    Finns med kolfiber bom nu åxo http://www.fpvmodel.com/new-skywalke...sion_p492.html
    Men sen jag skaffa Rvjet så ser jag ingen anledning med ett så stor fpv plan till ,möjligtvis ett mindre att busa med
    U

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Håller med om att det är helt olika flygplan men olika förmågor och ändamål.

    Ett alternativ till Skywalkern kan även vara HK EPP-FPV, ungefär samma typ av flygplan. Relativt långsam pråm som bär en massa skrot. EPP-FPV är faktiskt det enda planet i min samling jag inte lyckats krasha ännu (den har hjulat utan skada en gång iofs). Sedan har jag modifierat min rätt kraftigt iofs.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Hur långt går det att få isär av tx och rc rx under dom färdiga luckorna?

    Givetvis kan man skära kabelrännor i vingarna och få typ 190cm avstånd ,men det vore lite synd på en snygg modell

    Anledningen till att jag frågar är att när jag rangetestar TSLRS, enligt instruktionerna jag fick av en hjälpsam herre aka Boopidoo.
    Får jag väldigt reducerad räckvidd även om av tx och rc rx är ca en meter från varandra.

    Jag kan tillägga att jag endast kopplat in rc rx till eget ack och endast ett servo
    och att kameran inte gör någon skillnad.

    Har testat 4 olika video tx 1000mw 2,4 ghz lawmate
    1500mw 2.4 ghz fulmärke
    600mw 5,8 ghz varken foxtech eller imersion har grön kylfläns och fläkt
    250 mw 5,8 ghz foxtech

    och det är bara 250 mw 5,8 ghz som inte totalt skiter sönder Danskens rx både long range och NR

    har gjort range test innom hus kanske ska prova ute på fältet istället

    VAD SOM ÄR HELT SJUKT ÄR ATT SKILNAD I HÖJD LED MELLAN AV TX OCH RC RX GÖR MYCKET STÖRRE positiv SKILNAD än avståndet horrisontellt

    Det var dörför jag funderade på skywalkern för att sätta rc rx på stjärtstabben som sitter högt på T tailen


    kör ni med filter på era av tx ?

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kjelle köttspak Visa inlägg
    Hur långt går det att få isär av tx och rc rx under dom färdiga luckorna?

    Givetvis kan man skära kabelrännor i vingarna och få typ 190cm avstånd ,men det vore lite synd på en snygg modell

    Anledningen till att jag frågar är att när jag rangetestar TSLRS, enligt instruktionerna jag fick av en hjälpsam herre aka Boopidoo.
    Får jag väldigt reducerad räckvidd även om av tx och rc rx är ca en meter från varandra.

    Jag kan tillägga att jag endast kopplat in rc rx till eget ack och endast ett servo
    och att kameran inte gör någon skillnad.

    Har testat 4 olika video tx 1000mw 2,4 ghz lawmate
    1500mw 2.4 ghz fulmärke
    600mw 5,8 ghz varken foxtech eller imersion har grön kylfläns och fläkt
    250 mw 5,8 ghz foxtech

    och det är bara 250 mw 5,8 ghz som inte totalt skiter sönder Danskens rx både long range och NR

    har gjort range test innom hus kanske ska prova ute på fältet istället

    VAD SOM ÄR HELT SJUKT ÄR ATT SKILNAD I HÖJD LED MELLAN AV TX OCH RC RX GÖR MYCKET STÖRRE positiv SKILNAD än avståndet horrisontellt

    Det var dörför jag funderade på skywalkern för att sätta rc rx på stjärtstabben som sitter högt på T tailen


    kör ni med filter på era av tx ?
    På min rvjet använder jag inte luckorna utan gjort egna innan den sista ving delen. Så jag har 72 cm i mellan vtx och rc rx. Jag har inte märkt att det har stört min ezuhf iaf. Använder inte nått filter alls. Kör ezuhf och 1,2 800mw.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Skit också det kanske är ezuhf man skulle köpt Danskens mottagare verkar suga in allt skit och gå i failsafe väldigt lätt

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kjelle köttspak Visa inlägg
    Skit också det kanske är ezuhf man skulle köpt Danskens mottagare verkar suga in allt skit och gå i failsafe väldigt lätt
    Redy made rc har massor av olika filter, tror att det kommer bli bra om du hittar bra filter. Kanske ett high pass på vtx.
    http://www.readymaderc.com/store/ind...Path=11_45_232

  10. #10

    Standard

    Kjelle, TSLRS av senare versioner är mycket känsliga mottagare, särskilt LR. Du kan ju testa en NR-mottagare och se om det blir någon skillnad.

    Om du har stora problem med TSLRS så kommer inte EzUHF att fungera bättre så de använder sig av samma frekvensband. Det är bättre att ta reda på exakt vad som stör och försöka att minimera det. Exempelvis med ferriter, skärmade kablage, avstånd, filter etc.

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Har provat NR mottagare med eget ack och ett hitec hs65 servo. helt separerat från flygfarkost


    Jag har haft mycket korta kablar till de video tx jag testat tillsammans med och testat med och utan kamera

    med ett avstånd på ca 1m mellan video tx och TSLRS nr rx blir skillnaden i range halverad med 2,4ghz video tx på

    och skilnaden 60 cm tx påslagen mot 5,5 m tx avslagen med en 5,8 600mw video tx

    250mw 5,8 ghz kan jag lägga på TSLRS mottagare utan att den påverkar alls

    viserlingen i mitt garage

    ska kolla om det blir någon skillnad utomhus

    kan det spela in att det finns mycket metal i det trånga garaget

  12. #12

    Standard

    Hmm, har du några spänningsomvandlare?

    Ja, det kan definitivt spela in att du är inomhus.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Inga spännings omvandlare

    sprillans ny laddat 4,8 v mottagar ack till TSLRS rx testat både nr och longrange

    TSLRS tx tror jag är version 4 svart låda men grå kabel som hänger ut, inte skruv kontakt som på nyare men inte grå låda som äldre. TSLRS tx har eget 3 s ack. ppm signal och jord har jag tagit via modul pinnarna i en futaba ff9 genom en slaktad modul

    3 s lipo till AV tx

    ska testa på fritt fält hoppas det är garage miljön med studsande mot fälgar och skrot som jävlas
    Senast redigerat av Kjelle köttspak den 2013-07-11 klockan 22:33.

  14. #14

    Standard

    Eftersom det är så stor skillnad mellan olika vtx så tror jag att störningarna eventuellt kan bero på inbyggda spänningsomvandlare i vtx. Detta snarare än att själva sändningen stör.

    Du har inte tillgång till någon frekvensspektrumanalysator, typ RF-Explorer?

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Har tänkt att köpa

    men har inte råd just nu köpte nämligen en RVJET på Autopartner idag

    har funderat på om man kan scanna med kom radio som går på 440 mhz bandet och lyssna efter störningar

    skulle med öppna armar ta emot alla tips om för en lyckad RVJET settup
    Senast redigerat av Kjelle köttspak den 2013-07-11 klockan 23:25.

  16. #16

    Standard

    Mitt första råd är att läsa och kolla på länkarna i första posten på RCG.

    Sedan kan jag tipsa om att snart kommer nästa generations RVOSD med inbyggd frekvensspektrumanalysator mellan 430-460 om jag inte missminner mig.

    Men du kan ta några månader än.

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Jag använder mig av spectrum analysator i jobbet flera gånger i veckan dock 20 - 20 00 Hz mänskliga hörselns band

    Antenner och mikrofoner har sinn gain / polar pattern

    Troligen har även höljet på video sändare en viss form på sin spridning av microvågor

    som en akustisk gitarr har sin

    ljud och radio vågor har många likheter

    tex kan hypercardioid mikrofoner kan liknas vid helix antenner

  18. #18

    Standard

    Men apropå du fråga om man kan lyssna på störningar så tror jag inte att det är en särskilt gångbar metod. Köp hellre en riktigt spektrumanalysator som ex RF-Explorer.

    Liknelsen mellan skalet på en videosändare och gitarr fungerar inte direkt men jag förstår hur du menar.

  19. #19
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kjelle köttspak Visa inlägg
    250mw 5,8 ghz kan jag lägga på TSLRS mottagare utan att den påverkar alls
    Varför inte bara köra på den så är problemet löst, eller har du tänkt flyga längre än en mil?

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Varför inte bara köra på den så är problemet löst, eller har du tänkt flyga längre än en mil?
    Det får väll bli 250mW 5,8 gHz sändaren efter som de andra sändarna jag har stör TSLRS.

    har tänkt flyga ca 1,5 km

    Har tänkt att använda en 3 varvs helix på mottagare och clover på sändaren

    Tror ni det funkar nära en stad ??

    Vågar inte ha fler varv har provat 9 varvs på marken och tyckte beamen var lite smal

    Fast det hade känts säkrare med 2,4 GHz och 1000 mW clover och 3 varvs helix

Liknande ämnen

  1. Hur bäst instalera i RVJET
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 16:54
  2. RVJET finns nu i sverige hos Autopartner
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-11, 22:40
  3. HK EPP-FPV eller Skywalker - vilken ska jag välja?
    Av Lenny i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 20:04
  4. Skywalker hos HK ($79)
    Av Jode i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 16:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •