Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ny dator strul ?????

  1. #1
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard Ny dator strul ?????

    Hej
    har skruvat ihop en ny PC dator ganska vass för videoredigering , men får den inte att starta , trycker på on knappen , fläktar startar även cpu fläkten går en kort stund men stannar sen igen och startar om och om igen ?? - får ingen bild på skärmen öht
    Tips mottages tacksamt
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vad har du för nätaggregat, och vad drar datorn?
    Denna effekt kan man få av att nätaggregatet inte orkar.
    Om du t.ex. har icore 7 3970X + 16GB snabbt Ram + nvidia kort behövs cirka 850W+ nätagg. Med AMD/ATI krävs "bara" 750W.
    Man kan få liknande effekt av att minneskapslarna inte är nertryckta ordentligt i bägge sidor eller är av fel sort (stöds inte av moderkort).
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Använde du esd skydd, sitter alla kontakter i? Ladda upp några bilder och spec så blir det lättare. Om du inte löser det så kan jag komma förbi och se om jag kan få den att starta. Är borta hela nästa vecka men har tid imorgon och på söndag.

    //Christian

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Standard checklista
    Distanserna mellan moderkort och chassi, rätt antal på rätt ställen.
    Strömförsörjning till både moderkort och processor, dvs både ATX24pin och 4/8pin CPU.
    Sitter skärmkabeln i rätt port? Dvs i grafikkortet och inte HDMI/DVI porten på moderkortet.
    Kontrollera manualen för placering av minnesmulerna.
    Kontrollera strömförsörjning till grafikkortet.

    Steg två
    Minimalt antal komponenter, dvs endast en minnesmodul, moderkort, processor (med kylfläns) och moderkortets inbyggda grafikkort (om det finns annars ditt dedikerade grafikkort).

    En exakt lista på dina komponenter hade underlättat

  5. #5


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Strömförsörjning till både moderkort och processor, dvs både ATX24pin och 4/8pin CPU.

    Personligen tror jag på det när den beter sig som den gör.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Hej
    har skruvat ihop en ny PC dator ganska vass för videoredigering , men får den inte att starta , trycker på on knappen , fläktar startar även cpu fläkten går en kort stund men stannar sen igen och startar om och om igen ?? - får ingen bild på skärmen öht
    Tips mottages tacksamt
    Har du gjort det förut förresten? Moderkortet ska ha samma version av strömförsörjningen som nätaggregatet. ATX 12V 2.2 är ett exempel. Det finns övergångar på ställen som kjell&co både för moderkortförsörjning och grafikförsörjning men det rekommenderas inte. Det finns många fallgropar. Minne i fel kontakt, fel sorts minne, processor felmonterad, fläkt felmonterad, fel antal och längd på distanser, instickskort som inte sitter helt ner, powerkabeln från chassi till dator sitter fel, resetknappen från chassi till dator sitter fel med mera.
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Har du kopplat rätt och med "kort stund" menar ett par tre sekunder så gissar jag också på felaktig eller underdimensionerad nätdel; på vissa kan du tom höra något klickljud (ej att förväxla med gamla hddklick/icke SSD)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #8

    Standard

    Håller med Fluf, kolla så att distanserna verkligen sitter på rätt ställe. Har själv sett detta betende och då va de en distans som satt på ett ställe där det inte fanns nått skruvhål =) Som tur va så funkade allt när distansen skruvades bort.

  9. #9
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tackar för tipsen har inte varit hemma idag , Har satt ihop den själv enligt en spec från komplett med nästan samma delar som i ett färdigt paket de har , dvs minnen och moderkort samt CPU borde funka eftersom de är samma som i deras paket , strömpluggen till CPU sitter i , de hade ett nätagg på 500 W och jag tog ett på 600 w för att ha marginal ?? , det finns ingen separat strömförsörjning till grafikkortet , har satt ihop 4-5 st datorer innan utan problem dock ingen så här vass och har rätt bra koll på det hela tror jag , ska kolla med andra ram minnen imorgon för att utesluta det och ska kolla era tips ev hör jag av mig Neu

    spec

    Beställda produkter:

    1,00 ST 769204 Corsair Carbide 200R Midi Tower Svart
    Fläktar: 1x 140mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, 2x USB 3.0


    1,00 ST 660226 Intel Core i7-3770 Processor
    Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz, 8MB, 77W, HD4000, Boxed w/fan



    1,00 ST 635819 Corsair CX 600W PSU
    ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x
    Molex



    1,00 ST 749862 MSI B75MA-P45, Socket-1155
    m-ATX, B75, DDR3, 1xG3-PCIe-x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, VGA, DVI, UEFI

    1,00 ST 752036 Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB
    16GB kit(4GBx4),Tactical, 1600Mhz, 1.5V, CL8-8-8-24



    1,00 ST 765358 ASUS GeForce GT 640 2GB DirectCU Silent
    PCI-Express 3.0, DDR3, DL-DVI-D, DL-DVI-D, native-HDMI



    1,00 ST 765976 Samsung SSD 840 Series 250GB 2.5" KIT
    Samsung migration SW, Magican SW, 540/250MB/s read/write
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Hmm, när min fastnar i såndär oändlig re-post loop brukar jag behöva göra en clear CMOS så startar den sen, men antar att du testat det. Borde ju inte vara några problem med de delarna iaf, ibland kan nån sladd sitta skumt, men vet ju aldrig dra ur och sätta i igen så kanske det funkar sen. :<

  11. #11
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Ta ur minnet (alla 4a) och pressa i igen, behövs lite våld där ibland. Du kan rycka ur så många komponenter som du kan för att minimera felkällor, hd, gfx och starta. Testa med ett minne. Testa utan minne. Har du vänt processorn rätt? Ska nog inte gå att göra fel men man vet aldrig.
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om tidigare tips inte hjälper slå Kompletts support en signal på 031-710 20 00 , det är goa gubbar där som gärna hjälper (och deras frågor kommer börja med precis det vi har frågat här).

    Lycka till och återkom gärna med vad problemet var.

  13. #13
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Efter att plocka ur alla ramminnen och bara sätta i ett så gick den igång och det verkar som 2 minnen funkar men inte de andra ?? den rullar på 8 gig just nu - fortsättning följer
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nu har det blivit vanligt med fel på ram. Därför köper jag mitt minne på firmor jag litar på (Dustin), och som har bra returpolicy.
    Jag testar minnet med memtest86+ i nån timme innan jag installerar, annars brukar installationen balla ur.
    mvh //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Strul?
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 19:41
  2. Dator köp?
    Av bogieboy i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 08:40
  3. DJI Naza strul
    Av Boopidoo i forum Quad
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 13:43
  4. Fpv-strul, bilden flimmrar
    Av Fredda i forum FPV Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-03-23, 11:43
  5. Da50r strul
    Av KenPro i forum Bensinmodeller
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2010-12-29, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •