Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 91fx som tokvarvar trots öppen huvudnål?

  1. #1

    Standard 91fx som tokvarvar trots öppen huvudnål?

    Har en Os 91fx som på fullgas inte reagerar på huvudnålen. På halvgas är allt som det ska, dvs öppnar jag huvudmålen så börjar motorn fyrtakta, hosta och tappar ordentligt med varv. Men på fullgas kan jag öppna nålen hur många varv som helst och den ligger fortfarande i toppvarv.

    Har satt motorn, som fungerat klanderfritt de senaste åren, i en ny modell och och skulle vilja ge den lite fetare blandning på fullgas. Skillnaden mot tidigare är att cylindern pekar 270 grader istället för uppåt och att en ny pittsdämpare är monterad. Men det borde väl inte spela in?

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det låter för mig som om du har problem från tanken till förgasare,nånting som gör att den inte får tillräckligt(eller som du beskriver,exakt) så mycket bränsle den behöver på fullgas..
    Ta bort slangen från förgasaren o blås i den tillbaks från tanken..Är det öppet där så kan du ha fått in nåt fnas i förgasare,botas med urskruvad nål och tryckluft..Kan räcka med en liten avlagring som följt med tex..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Vad bokis sa + ett par saker till som påverkar. Pittsdämparna är kända för att ge mindre tryck än OS-original vilket gör att man inte får tillräckligt med tanktryck på fullgas. Oftast går det att strypa utblåsarna på de utan andra problem. Sen kan propellern påverka detsamma om den är för stor eller om förgasarhålet är för stort. OS91 FX har inte för stort förgasarhål men en mindre prop. hjälper i.o.m. att den drar mindre soppa, plus att motorn suger bättre vid högre varvtal, och då kan man rika på huvudnålen.

  4. #4

    Standard

    Tack för svar grabbar jag har rengjort förgasaren och kollat slangar/tank, tror därför att det kan uteslutas. Att det inte går att ge den fetare blandning på fullgas kan alltså ha att göra med bristfällig tryckmatning vilket leder till att förgasaren inte orkar suga tillräckligt med bränsle. Har jag förstått det rätt?
    Tips på lösning är då att begränsa utblåset, kan jag då helt enkelt stänga ett av de två utblåsen eller bör man förminska båda två "lite grann"?

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jepp,du är rätt ute..Hur du gör det spelar mindre roll,en bra början kan vara att sätta en stump avgasslang på bägge som är smal o fin så slipper du göra åverkan..Testa dig fram.
    Och hur sitter tanken till "i Höjdled" i förhållande till förgasaren?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6

    Standard

    Jodå, tankens mitt är i centrum på förgasaren. Ska testa att labba lite imorgon och se vad som händer. Återkommer med rapport Bifogar även en bild!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	157,5 KB 
Id:	39845

  7. #7
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    För tunna slangar, knix på ett rör eller slang, för litet hål i klunken.... Bara tips....

  8. #8
    pers avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    163
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    gran
    Klubb
    flyger här och där..

    Standard

    kolla så den inte drar tjuv luft nån stans runt förgasaren

  9. #9

    Standard

    Tror att Amri slog huvudet på spiken. Testade att plugga igen det ena utblåset och mycket riktigt uppför sig nu nålen som nålar ska göra. Tack för hjälpen

  10. #10

    Standard

    Vad roligt att motorn går bra nu igen OS gör superfina motorer och jag var jättenöjd med min både med dämpare och avstämd pipa.

  11. #11

    Standard

    Lyfter min gamla tråd med fortsatta funderingar! Så här ett par år efteråt är jag inte ändå inte supernöjd med lösningenn ;(
    Visst, begränsa ena utblåset leder förvisso till att motorn suger toppan bättre (återigen, tack för tipset) men begränstat utblås begränar också effekten. Möjligt att man kan laborera/justera men jag har inte funnit en inställning som jag är 100% nöjd med.

    Har därför en önskan att kunna köra med öppna utblås för att få maxeffekt, och montera en pump som ska säkerställa tillförsell av soppa i alla lägen. Läste på utländska forum om att man använder en Perry pump till just detta.
    Några åsikter eller erfarenheter på detta forum? Alla tips uppskattas Och har någon en pump liggandes är det bara att höra av sig!

  12. #12

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Om du kan öppna huvudnålen "hur många varv som helst" utan att motorn bluddrar eller fyrtaktar så är det något annat än huvudnålen som stryper bränsletillförseln. Jag har varit med om att "motnålen", dvs lågfartsnålen som sitter i trotteltrumman, var för långt inskruvad. Notera var den står, skruva sen ut den ett varv eller två, och kolla sen på fullgas att huvudnålen har önskad funktion.

    En restriktiv ljuddämpare gör förstås att tanktrycket blir högre och att förgasaren släpper igenom mer bränsle. Ett onormalt högt tanktryck kan göra att motorn får för rik tomgångsblandning när du drar av gasen snabbt. Det tar tid för den "komprimerade" avgasen att pysa tillbaka till ljuddämparen, särskilt om det är mycket gas och lite vätska i tanken.

    Klurigt, men lättare att åtgärda än en svullen LiPo
    Lars

  13. #13

    Standard

    En perry pump löste definitivt problemet! Med öppen pittsdämpare och pump som alltid säkrar bränsletillförseln så uppvisar modellen vertikalprestanda den inte varit i närheten av tidigare

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 21:33
  2. os 91fx dricker
    Av PW i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 18:00
  3. Öppen chatt i dag på forumet!
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 19:15
  4. Utveckla modellflyghobbyn – Öppen chatt på RCFF
    Av Ripa i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 08:04
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •