Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Quadram

  1. #1

    Standard Quadram

    Hejsan.

    Är ny här men jag tror jag postar i rätt tråd. Tänkte bygga mig en quad ganska snart och ska börja med ramen. Bifogar en bild på den. Måtten är tagna från Rcexplorers quadrone, alltså 650mm mellan motorerna diagonalt och med motorerna placerade i en fyrkant. "Gångjärnen" på motorarmarna är en variant av Rcexplorers det med och är (tänkt iaf) den svaga punkten. Plattorna och gångjärnen ska vara från aluminiumämnen som jag ska fräsa ner till 2mm och motorarmarna ska vara 12x12mm ihåliga kolfiberstänger. Så vad tror ni? Kommer denna bli alldeles för klumpig och tung?

    Mvh/
    Ingo



    Skickat från min SGP321 via Tapatalk 2

  2. #2

    Standard

    Var lite dåligt med svar till denna och kan själv dessvärre inte komma med så mycket information om vikten och dylikt då jag inte har dem kunskaperna om materialen och vikten i slutändan men låter som att det bör fungera, kan inte tänka mig att den blir så pass fruktansvärt tung jämfört med andra ramar som finns ute, kanske bara behöver lite större motorer och proppar för att driva den.

    Via denna kan man få hyffsat bra info om hur den kan fungera, om man uppskattar vikten någorlunda rätt, kan prova sig fram med olika motorer och olika strl för proppar, http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.htm?ecalc&lang=en

    Är Quad tänkt att använda för LineOfSight flygning eller som en FPV maskin och filma med hjälp av ex en GoPro kamera

    Men måste ju säga att den ser fruktansvärt najs ut
    Flottan:
    PM300 - ZMR 250 Clone - RC Naze32 Explorer Tricopter v3 - Iconic-X FPV v2 - Iconic-X FPV v1 - Simple Tricopter 2.0 - FY Y6 - Bix3 - WingWing 84

    Min jutjub å Nylleboken

  3. #3

    Standard

    Ser riktigt bra ut, tror inte den blir för tung, dock skulle jag personligen skippa gångjärnen dels för att spara vikt men också för styvare armar! Sätter du den i backen så lär nog hela ramen bli snedvriden iallafall!

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stisse Visa inlägg
    Var lite dåligt med svar till denna och kan själv dessvärre inte komma med så mycket information om vikten och dylikt då jag inte har dem kunskaperna om materialen och vikten i slutändan men låter som att det bör fungera, kan inte tänka mig att den blir så pass fruktansvärt tung jämfört med andra ramar som finns ute, kanske bara behöver lite större motorer och proppar för att driva den.

    Via denna kan man få hyffsat bra info om hur den kan fungera, om man uppskattar vikten någorlunda rätt, kan prova sig fram med olika motorer och olika strl för proppar, http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.htm?ecalc&lang=en

    Är Quad tänkt att använda för LineOfSight flygning eller som en FPV maskin och filma med hjälp av ex en GoPro kamera

    Men måste ju säga att den ser fruktansvärt najs ut
    Tack för länken! Kommer ha hjälp av den. I slutändan kommer det vara FPV kamera och en kameragimbal för en långzoomskamera. Det är därför jag valde att göra mittramen lite "avlång", då jag fått för mig att det är lättare att få balans i grejerna då.

    Skickat från min SGP321 via Tapatalk 2

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ser väldigt lätt ut och framför allt ömtålig.

    Skippa skarven på armarna och gör armarna kortare istället(om det går)
    Om kroppen är gjord i aluminium är det nog i tunnaste laget, byta materialet mot kolfiber och fräs inte bort så mycket material.

    Annars får du en Quad som är lätt men kan knappt användas med risk för att du skall flyga emot något eller landar hårt.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •