Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vilket ger längst flygtid? El- eller bensinmotor?

  1. #1

    Question Vilket ger längst flygtid? El- eller bensinmotor?

    Lär mig flyga med en HK Bixler 1.1 nu. Kommer sedan ge mig in på FPV och kommer vilja ha så lång flygtid som möjligt. Har batterier och elmotorer utvecklats så mycket att de kan slå bensindrivet när det kommer till kontinuerlig tid i luften?

    Nitro går bort eftersom jag inte står ut med det högfrekventa skriket.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är ju knappast tvekan om att samma vikt bensin ger ca 20 gånger så mycket energi som motsvarande vikt batteri. Sedan har ofta en elmotor dubbelt så bra verkningsgrad (eller ännu mera). Är det stora tunga grejor du ska flyga med så är det mera motiverat med bensin men det kostar en hel del att fixa så att en bensinmaskin blir tillräckligt vibrationsfri för film (kostar möda - inte nödvändigtvis pengar).
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Haha! Möda kan jag bjuda på i drivor!
    Tanken är att använda en Nitroplanes MQ-9 med vingspann på 2 500 mm när jag har lärt mig att inte krasha en massa.

  4. #4

    Standard

    De bensinkärror jag hört har låtit BRA mycket mer än nitromotorerna!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vilken tid i luften behöver du? Det finns en rätt berömd atlantenflygning med bensinkonverterad metalolmotor som gick i 38,5 timmar (http://www.barnardmicrosystems.com/L...rossing_II.htm). Med elsegelplan kommer jag utan vidare upp i en timmes flygning på 6 minuters motortid (fullgas), det räcker för mig.
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Det är inte decibelstyrkan jag har svårt för, det är det högfrekventa ljudet som kommer från en högvarvande nitromotor.

    Det är ju ett (för mig) stort plan som ska bära både FPV-utrustning samt sända ytterligare en videolänk till marken. Jag vill gärna ha minst en timmes flygtid.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom du uppenbarligen är nybörjare så skynda långsamt - att hoppa på ett stort förbränningsmotordrivet FPV-flygplan är alldeles för farligt för de som finns i din närhet. F ö förstår jag inte vad du skall med 1 timmes drifttid till - dels lär du knappast orka flyga så länge och sen finns ju begränsningen att du skall flyga inom synhåll...
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Har sett bilder på eldrivna fullscala drones med åvan sidan av vingarna täckta med solcellspaneler

    Modellen du vill använda tror jag är ganska tung och gissar på att multiplex cularis 2,6 m är mycket lättare vlket gör att den borde flyga längre tid

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mr.black Visa inlägg
    Det är inte decibelstyrkan jag har svårt för, det är det högfrekventa ljudet som kommer från en högvarvande nitromotor.

    Det är ju ett (för mig) stort plan som ska bära både FPV-utrustning samt sända ytterligare en videolänk till marken. Jag vill gärna ha minst en timmes flygtid.
    Flyg låter inte som bilar, och i flygplan finns det ofta ljuddämpare, till och med dubbla. Dessutom låter 4-takt mycket mindre än bensinmotorerna. Men jag tror du ska börja med el. FPV är tillräkligt att tänka på ändå.
    fredrik

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vill man ha en tyst 4-taktare så är OS boxer-4a en dröm att lyssna på.
    Det är knappt att den hörs alls på tomgång.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    fredrik

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    För FPV så är vibrationer A och O, förbränningsmoteorer ger avsevärt mer vibrationer än el.

    Med elektriska plan kan du gott flyga över 4mil.

    Här är ett exempel på 80km flygning med 2,4GHz

    http://rangevideo.com/forum/showthre...-my-Maxi-Swift

  13. #13

    Standard

    Jag kommer att ta det lugnt. När jag bemästrar mitt Bixler 1.1 kommer jag använda det när jag lär mig FPV. Mitt mål är dock att kunna flyga FPV med ett Nitroplanes MQ-9.

    Solceller låter intressant och dyrt.

    Vibrationerna från en förbränningsmotor borde gå att lösa. Motor och kamera är ju i var sin ände av planet, så det finns ju gott om utrymme för vibrationsdämpade lösningar där emellan.

  14. #14
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Bixlern kommer du en mil eller två med effektiv utrustning, så du har gott om utrymme för FPV där. Riktigt trevligt plan där. Bixler 1.0 var mitt första flygplan och den har jag haft mycket skoj med.

    MQ-9 är en riktigt ball drone-modell. Rota runt på nätet efter andra som har nitrokonverterat den innan du kör loss på det. Vill inte vara en partypooper men det finns en del utmaningar med att nitrokonvertera ett plan som inte är avsett för det i grund. Så mycket research och planering kan vara på sin plats

    1. Dels har du vibrationerna, inte bara till kameran utan till hela planet, om limfogar med mera kan hantera vibrationera är också en fråga. Det är extremt svårt att vibrationsdämpa en nitromotor effektivt.
    2. Tyngbunkten, allteftersom du bränner bränsle får du lägre vikt i planet och du vill inte ha hur lång slang från motorn som helst till/från tanken. Optimalt är att ha tanken rakt över tyngdpunkten vilket är i framändan av vingen för att inte få radikalt ändrade flygegenskaper under flygningen (i detta fallet baktung vid start och framtung vid landning om tanken placeras på bra avstånd från motorn).

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det bästa rådet är att skippa en stor, förbränningsmotordriven FPV-kärra och köra med eldrift och en rimligt stor kärra. Det är nog större risk att du ramlar ner oplanerat med en stor och tung förbränningsmotorkärra och konsekvenserna kan bli så mycket allvarligare.
    Jag har lite svårt att förstå att många nybörjare har så bråttom numera. Ta stegen framåt i den takt kunskaperna ökar och säkerheten i flygningarna också ökar.
    Roger

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mr.black Visa inlägg
    Motor och kamera är ju i var sin ände av planet, så det finns ju gott om utrymme för vibrationsdämpade lösningar där emellan.
    Du får nog tänka om lite. Ett plan som inte är stumt är ett riktigt elände att flyga och brukar inte bli så långlivade. FPV med bränsledrift av 2- eller 4-taktstyp avrådes på grund av skakningar. Turbin avrådes av säkerhetsskäl.
    fredrik

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mr.black Visa inlägg
    Jag kommer att ta det lugnt. När jag bemästrar mitt Bixler 1.1 kommer jag använda det när jag lär mig FPV. Mitt mål är dock att kunna flyga FPV med ett Nitroplanes MQ-9.

    Solceller låter intressant och dyrt.

    Vibrationerna från en förbränningsmotor borde gå att lösa. Motor och kamera är ju i var sin ände av planet, så det finns ju gott om utrymme för vibrationsdämpade lösningar där emellan.
    Säkert tråkig läsning men väl väldigt sann. Som nybörjare är det lätt att göra tankevurpor och du har mycket att lära. MQ-9 är ingen bra modell. Dess dimensioner gör den väldigt svårflugen. Bara för den liknar en riktig drone så behöver den inte flyga bra som modell och det gör inte denna.

    Ang flygtid, vibrationer etc så kan man antingen uppfinna hjulet igen eller kopiera fungerande recept. Det är idag bara motorentusiaster som inte kör el, i princip rakt över hela spektrumet av flygplan.

    Sen ordet bixler och lära sig flyga i samma mening är inte heller rätt. Klarar du av bixlern på en bra/hög nivå så kommer du ändå inte få ner din
    MQ-9 i en bit(!)

    Man ska inte underskatta att gå med i sin närmsta klubb och gå flygskola med dem. Det ger så himla mycket mer i rätt tänk än att bara lära sig flyga. Extra viktigt med tanke på dina FPV planer.
    Superhero

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan bara hålla med Henke till 100 % !
    Roger

  19. #19
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Med min easystar och fpv utrystning är jag uppe över halvtimmen på en 3S2200mAh acc, och då ska tilläggas att jag inte har den effektivaste elmotorn i planet.
    Med en 3S3000mAh acc och en motor som är bättre lämpad för just fpv flygning skulle jag klara över timmen.

    Ett tips är att försöka börja med så lätta plan som möjligt, och hållbara.
    Risken att hamna i backen eller en trädtopp finns trots allt när man flyger fpv och då är de fint å ha ett plan som håller bra och är lättlagat.

    Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Helt klart räcker el längst, med solceller och nogrannt utvalda komponenter kunde en schweizare flyga minst ett helt dygn. Tror de flög i 36 timmar innan tröttheten satte plats för fortsättningen, men målet var uppnått.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Begränsad flygtid på el.
    Av teamleader i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 17:19
  2. Flygtid
    Av Ryssen i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-24, 19:41
  3. Flygtid DJI f550
    Av freno i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 13:44
  4. Flygtid lipo
    Av gufon i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 19:08
  5. Vad kan det Nya Flygplanet heta? *längst ner i tråden*
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •