Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fartreglage utan koppling till motor

  1. #1

    Standard Fartreglage utan koppling till motor

    Hej.
    Jag håller på med en segelkärra (Grunau Baby IIB) som jag förberett för motorinstallation, dvs jag kan byta från ren segelkärra till motorseglare när andan faller på. Istället för att ”harva” med olika system hade jag tänkt mig en traditionell set-up; el-motor, fartreglage (med BEC) och LiPo.
    Är det Ok att bara koppla bort motorn och använda prylarna som de är installerade eller är detta förenat med någon risk, dvs fartreglage utan koppling till motorn?
    Undrar
    Örjan

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det beror på vilket reglage. Det finns flera reglage på marknaden som brinner om du gasar men saknar last. Andra klarar det.
    En lösning kan vara extern BEC som alltid är inkopplad och en ESC där matningen till mottagaren är avklippt. Varför ska du koppla ur motorn? Räcker det inte bara att strunta i gasen?
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Tack för det rådet.
    Antingen blir det ett Jeti Spin-reglage eller ett Hobbywing. Bekvämt och inte så utrymmeskrävande med BEC-reglage, annars är det förstås en lösning med separat BEC och som jag har i några andra maskiner.
    Visst räcker det med att skippa gasen, men som seglare (gummirepsstart/hang) vill jag ha "ordinarie skalenlig nos" och utan propeller, men slippa byta set-up och bara demontera/montera motorn efter behag.
    Om jag INTE gasar och/eller motorn bortkopplad (throttle cut) kan väl ingenting hända, eller?
    /Örjan
    Senast redigerat av Örjan den 2013-07-16 klockan 23:42.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Örjan Visa inlägg
    Om jag INTE gasar och/eller motorn bortkopplad (throttle cut) kan väl ingenting hända, eller?
    /Örjan
    Det har aldrig hänt mig men teoretiskt kan det byggas upp ganska hög spänning i FET:arna, med lite otur kan dessa höga spänningar leda till överslag med brunnet fartreglage som resultat. Jag skulle inte göra det.
    fredrik

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om du ändå kör konverteringen själv så kanske det finns ett annat alternativ.

    Istället för att ha en viktad noskon istället för motorn, varför inte bara plocka av spinner/propeller och anpassa den skalenliga noskonen att passa över motorn? På så sätt byter du snabbare/enklare mellan ren segel och motorseglare samt att du behåller tyngdpunkten rimligt rätt utan för mycket krångel och behöver inte tänka på BEC/ESC byten.

  6. #6

    Standard

    Fredrik;
    Tack för dina kommentarer och jag kommer att följa dina råd och låta bli. Samtidigt kom jag på det som "Fluf" skriver, dvs anpassa noskonen så den döljer motorn vid ren segelvariant. Motorn sitter dessutom "normalmonterad", dvs utan radialfästen och bakom motorspantet, så det blir nog enkelt att genomföra.

    Fluf;
    Tack för din idé och som jag vid något vaket tillstånd i natt också själv kom på, så det blir denna lösning som permanentas.

    /Örjan

  7. #7

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag har ju reglage liggande som jag endast avänder beccen på för tester ( alltså motorkablar löst), har aldrig brunnit nått.
    men om man försöker köra en motor och saknar en av tre trådar då rusar strömmen och eldar upp reglaget i 98% av fallen.

    jag skulle nog valt att ha en liten externbec som jag pluggar över till när jag inte vill köra med motor , risken med lösa kablar är ju att nått råkar hoppa ihop och sedan eldar upp allt och det vill man ju sällan.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8

    Standard

    Simon,
    Ja, det är nog som du och några till säger...bäst att ta det säkra före det osäkra. Att elda upp en vad jag tycker vacker skapelse är ju inte precis en "hit".
    Dock tror jag att lösningen som jag (och så även "Fluf") skrev ovan funkar, dvs demonterad spinner/propeller, men motorn på plast och dold bakom motrospant och nos, samt frånkopplad via throttle cut, då lär ju inget kunna hända/Örjan

Liknande ämnen

  1. Tips på motor och fartreglage till en Ellajban
    Av Deep Purple i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 10:25
  2. acrobatic utan motor
    Av kenneth67 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 12:46
  3. motor+ fartreglage kopling
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 20:45
  4. Motor koppling
    Av fLa i forum Elektronik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •