Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Skevroder på en Ferias? Någon?...

  1. #1

    Standard Skevroder på en Ferias? Någon?...

    Vinghalvorna till min uppdaterade Ferias är klara att limmas ihop igen men tänkte först kolla om det är lönt att försöka få till skevroder på den? Är det någon som provat och tycker det är lönt besväret?
    Har kollat lite på alternativa forum, främst utländska och fått lite tips och idéer men fler mottages tacksamt!
    --- Scuse me while I kiss the sky ---

    Kawasaki VN1600 - The best way to convert fuel into NOISE...

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    För mycket V-form och för bärande vinge för att vara riktigt lönt. Ska du göra det så ska du minska ditherdral till cirka hälften. Men gör du det får du inte mycket roligare flygupplevelse.
    fredrik

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag byggde en helsymmetrisk vinge utan V-form till min Ferias - hittade samma röda transparenta klädsel. Samma profil som originalets översida fast även under. 5*20 mm balsalist som vingbalk. Samma spv som originalet fast kordan ökad med en 3*15 mm list för skevroder. Mittenpartiet där vingen går mot kroppen har rak undersida som originalspanten så sitter vingen där den ska i sidled. Du får en helt underbar busmaskin av din Ferias.
    Jag har kvar originalvingen men den känns väldigt svårflugen jämfört med den nya vingen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Jo, det var ju bl.a med tanke på vingens v-form som jag tyckte det var bäst att fundera lite innan den limmades ihop igen... Plan B var just att bygga en ny vinge från scratch och så får det bli. Ritade av spryglarnas form innan jag limmade ihop, för den var ju lite mer lätthanterlig då...

    En "Pgrts-vinge" på G med andra ord. Under tiden provar jag lite med originalaren..

    Jag bugar och bockar för era tips!
    --- Scuse me while I kiss the sky ---

    Kawasaki VN1600 - The best way to convert fuel into NOISE...

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pidde Visa inlägg
    Vinghalvorna till min uppdaterade Ferias är klara att limmas ihop igen men tänkte först kolla om det är lönt att försöka få till skevroder på den? Är det någon som provat och tycker det är lönt besväret?
    Har kollat lite på alternativa forum, främst utländska och fått lite tips och idéer men fler mottages tacksamt!
    Ja jag har gjort skevroder till min Ferias och jag kan rekommendera det varmt faktiskt. Kärran får en mycket skön känsla och blir härlig att flyga. Tror jag gjorde en liten ritning på förändringen. Kan plåta några bilder och lägga upp om du är intresserad? En annan grej som jag gjorde med min Ferias var att bygga om den så att jag enkelt kan byta mellan el eller metanoldrift. Skruvar bara av och på önskat motorpaket. Nu sitter det en liten OS 10 motor i den och den flyger som en dröm.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  6. #6

    Standard

    Klart jag är intresserad av lite bilder/ritningar! Vore kul att andas lite nytt liv i Feriasen (som om sanningen ska fram, inte fick så stor chans "sist när det begav sig") och det borde vara ett rätt roligt litet plan med modernare hårdvara i och lite modifieringar här och var. Gäller väl iofs rätt många av planen från förr...
    Feriasen är ju rätt lätt att bygga "ny" från scratch också... när olyckan är framme...
    --- Scuse me while I kiss the sky ---

    Kawasaki VN1600 - The best way to convert fuel into NOISE...

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pidde Visa inlägg
    Klart jag är intresserad av lite bilder/ritningar! Vore kul att andas lite nytt liv i Feriasen (som om sanningen ska fram, inte fick så stor chans "sist när det begav sig") och det borde vara ett rätt roligt litet plan med modernare hårdvara i och lite modifieringar här och var. Gäller väl iofs rätt många av planen från förr...
    Feriasen är ju rätt lätt att bygga "ny" från scratch också... när olyckan är framme...
    Alright...jag byggde en helt ny vinge då jag kraschade planet vid ett tillfälle. Det går på ett par timmar och göra en ny vinge. Jag utgick från originalvingens mått och mellanrum. När jag gjorde vingen så ville jag testa att öka spännvidden något så jag förlängde vingen med ett sprygelmellanrum på varje yttersida samtidigt som jag gjorde skevroder. Bilderna är på den något längre vingen. Efter en flygning så återgick jag till originalspännvidden för det funkade inte alls med ökad spännvidd. Var dock enkelt att bara ta kniven och kapa bort ett sprygelmellanrum på var sida och sen lägga på lite ny film i ytterkanterna. Men modellen blir hur kul som helst med skevroder och jag rekomenderar det varmt. Här kommer lite bilder:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0088.JPG 
Visningar:	89 
Storlek:	119,3 KB 
Id:	39807 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0089.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	124,0 KB 
Id:	39808 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0090.JPG 
Visningar:	65 
Storlek:	120,8 KB 
Id:	39809 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0091.JPG 
Visningar:	88 
Storlek:	120,0 KB 
Id:	39810
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0096.JPG 
Visningar:	56 
Storlek:	116,6 KB 
Id:	39811 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0097.JPG 
Visningar:	77 
Storlek:	124,6 KB 
Id:	39812 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0098.JPG 
Visningar:	72 
Storlek:	118,4 KB 
Id:	39813 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0099.JPG 
Visningar:	77 
Storlek:	126,8 KB 
Id:	39814
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0100.JPG 
Visningar:	64 
Storlek:	122,2 KB 
Id:	39815 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0103.JPG 
Visningar:	69 
Storlek:	118,8 KB 
Id:	39816 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0102.JPG 
Visningar:	67 
Storlek:	118,5 KB 
Id:	39817 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0104.JPG 
Visningar:	85 
Storlek:	120,3 KB 
Id:	39818
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0105.JPG 
Visningar:	67 
Storlek:	114,4 KB 
Id:	39819 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0107.JPG 
Visningar:	58 
Storlek:	125,3 KB 
Id:	39820 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0108.JPG 
Visningar:	59 
Storlek:	119,1 KB 
Id:	39821 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0092.JPG 
Visningar:	81 
Storlek:	121,6 KB 
Id:	39822
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0093.JPG 
Visningar:	85 
Storlek:	122,0 KB 
Id:	39823 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0094.JPG 
Visningar:	71 
Storlek:	123,6 KB 
Id:	39824 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0095.JPG 
Visningar:	62 
Storlek:	119,5 KB 
Id:	39825
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  8. #8

    Standard

    Härligt! Man tackar! Jag har redan börjat rota i balsalådan efter lämpliga flak och lister... och hittat det mesta..

    Ser ut att vara en del v-form på din variant av vinge jämfört med "pgrts-vingen"...

    ..usch... nu blev det svårt... vilken man ska prova först.. en "Flyer-vinge" eller en "Pgrts-vinge".. :-)

    Och glödstiftare... Metanol är ju alltid metanol... hmmm...
    --- Scuse me while I kiss the sky ---

    Kawasaki VN1600 - The best way to convert fuel into NOISE...

  9. #9

    Standard

    Det är samma V-form på min vinge som på originalvingen. Ser bara ut att vara mer på bilderna eftersom, som jag sa så var bilderna tagna när spännvidden var som bredast. Om du gör originalvinge med skevroder så kör med samma V-form för det vet vi ju att det funkar och kärran lägger sig rätt i luften snabbt. Ska du göra en helsymmetriskt vingform så ska du ju ha rak vinge.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  10. #10

    Standard

    När jag bygger vinge så bygger jag grunden som att jag inte ska ha skevroder alls. Sedan i lämpligt läge under byggprocessen kapar jag bara ut skvevroderytan där jag vill ha den, kapar lite till på spryglarna, lite mera balsalist i bakkant på vingen och i framkant på skevrodren och sen lite förstärkningar i hörnen.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  11. #11

    Standard

    Hittade ritningen på vingen. Gjorde den i Delta Cad så PM:a mig din e-postadress så skickar jag den gärna. Bara ladda ned Delta Cad och skriva ut ritningen med mått och allt.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  12. #12

    Standard

    Tack för PM:et. Har skickat dig ritningen nu.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  13. #13
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hejsan The Flyer,

    Har lite svårt att avgöra detaljerna kring hur du löste din modifierade clevis till skevroderhornen, har du möjlighet att ta en bild som tex DSCF0107.jpg fast med fokus inte på servot utan andra ändan?

  14. #14

    Standard

    Hej Fluf,

    Jag använder metalldelarna i kopplingsplintar (sockerbitar), delar metalldelen ur en cell mha avbitare (då får man två med varsin skruv) och låser sedan skruvarna med lite Locktite när man skruvar fast dem på pianotråden. Klipp bort ena gaffeln på plastclevisen och gör hålet lite större (handborra med en borr mellan fingrarna) och trä in skruven i clevisen innan du skruvar tillbaks den i metallen. Funkar bra också när man ska skarva ihop två pianotrådar som du ser att jag har gjort för skevroderlinkaget inne i vingen, fast då delar man inte metallen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0104.JPG 
Visningar:	65 
Storlek:	120,3 KB 
Id:	39846 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF0108.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	119,1 KB 
Id:	39847
    Senast redigerat av The Flyer den 2013-07-16 klockan 01:24.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Sockerbit, genialt

    Snygg lösning där, tack för tipset.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Sockerbit, genialt

    Snygg lösning där, tack för tipset.
    Tackar

    Ett annat tips:
    -När du skarvar ihop två pianotrådar så försök att lägga dem omlott, liksom längst ned i "gungan" under skruvarna innan du drar åt dem så att det blir minsta möjliga utrymme kvar. Då kan inget lossna. Var noga med just det, för lyckas du få pianotrådarna att liksom ligga omlott lite ovanpå varandra finns risken att de vrids loss vid hög belastning. Säkra sedan skruvarna med Locktite. Vill man vara extra säker kan man lägga in en droppe epoxy i metallbitens kvarvarande hålutrymme som finns kvar efter skarvning. Jag gör det dock aldrig och det har aldrig lossnat för mig i något sammanhang.
    Senast redigerat av The Flyer den 2013-07-16 klockan 20:42.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

Liknande ämnen

  1. skevroder
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 07:03
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-30, 20:38
  3. Ferias varvtal
    Av EDG i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 23:21
  4. Inkoppling av skevroder
    Av PW i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 18:36
  5. Skevroder
    Av bernt i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •