Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur koppla ihop trådarna; batteri+tx+kamera?

  1. #1

    Standard Hur koppla ihop trådarna; batteri+tx+kamera?

    Någon guru som vet hur man kopplar ihop kameran med Tx:n så man får ett fungerande system? Vill inte ha RCA kontakterna på kameran kvar. Trodde kameran skulle ha lika många sladdar som Tx:ns fem. Är det inte så att den yttre kontaktytan på på vit RCA kontakt skall ihop med grön kabel och att yttre kontaktyta på gul RCA skall ihop med svart? Sitter en mikrofon både i Tx:n och en kameran. Borde bli minst med vindbrus om man använder Tx:ns mikrofon eller ska man strunta i den helt?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fpv.jpg 
Visningar:	260 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	39850
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  2. #2
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Gul kabel brukar vara video. Sen så har du väl strömmatning från Vtx:en som går till kameran (om spänningen stämmer).Du behöver bara signalkabeln från kameran om du ser till att kameran får + och - från Vtx. Vilket videosystem är det där? Köpt vart?


    //Matte

  3. #3

    Standard

    Tx och Vx är Boscam, köpt i Hong Kong. 200 mW. Kameran köpt separat här i Sverige.

    Gjorde kontinuitetstest på kablarna från just nu orörd kamera. Sätter en nål på RÖD och den andra nålen på GULS yttre kontaktyta=signal. Ingen signal om nålen sätts i hålet på gul. Då måste ju - på gul sitta på yttre kontaktyta, eller hur? Samma sak gjorde jag med den vita, fortfarande med ena nålen på röd och får signal på vit yttre kontaktyta och ingen signal i vit kontakts hål. Då måste ju - vara kopplad till yttre kontaktyta på vit där också. Alltså + (signal) i hålen på gul och vit och - på de yttre kontaktytorna. Är jag rätt ute?
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  4. #4
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ja skärmen (jord) brukar alltid ligga i ytterhöljet. Men den röda kontakten är väl den som du skickar in ström till kameran. Ljudkanalen (vit) kan du strunta i om du vill. Men du behöver bara se till att du får jord till kameran från ett ställe, lämpligtvis från Vtx:n svarta jordkabel, och jag tror nog att du har 12v på den röda ut från Vtx:n. Men det är ju bara mäta.

    //Matte

  5. #5

    Standard

    Jag har ett par såna inkopplade men kör gopro (dvs kameran har eget batteri) så har bara kopplat in gul-svart för video i gopron, ja i nån av kablarna kopplade jag nog in ljudet också; grön o vit, minns inte om båda används för stereo-o-ljud dock

    Fick med nån tryckt manual och kanalerna stämde NOLL, har använt tabellen i bilden på mina (5.8 Boscam 200mW):

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TS351-RC305.JPG 
Visningar:	135 
Storlek:	67,6 KB 
Id:	39853
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6

    Standard

    Blev lite osäker hur det såg ut bakom förgreningen men det var bara 4 fyra kablar; röd, gul, vit och svart.

    En annan fråga på det här. Kontakten med det fem kablarna, som ska in i kameran som ni kan se på bilden har jag tänkt att klä in i krympslang. Om jag tvinnar dessa kablar innan jag krymper slangen, kommer detta att påverka bilden negativt, positivt eller inte alls?
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

Liknande ämnen

  1. Koppla ihop två tankar
    Av MagnusStrömqvist i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-26, 10:30
  2. Hjälp!!hur ska man koppla in separat batteri till stort servo
    Av bajkarn i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 17:20
  3. Koppla ihop FrSky mottagare
    Av Lancair i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 21:17
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 09:40
  5. Hur koppla separat batteri till landingsställservo?
    Av zeno i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 07:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •