Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Roderinställningar som ändrar sig!

  1. #1

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Unhappy Roderinställningar som ändrar sig!

    Jag har en J-35 Draken som har fått problem med roderinställningarna. Helt plötsligt mellan två flygningar kan rodren stå helt galet när jag kopplar in acken, det ena står full skev åt ena hållet och det andra då motsatta hållet. Detta hände i Ripa första gången i tisdags med krasch som följd eftersom jag inte upptäckte det innan start (klantigt).
    Nu har det hänt ett par gånger till efter detta tillfället. Jag har gjort om inställningarna efter att bytt Rx också, ändå händer det efter någon flygning.
    Radion är en Spectrum Dx 7:a med en originalmottagare , innan en orange från HK, men det händer med båda.

    Har någon en ide`om vad det kan vara som strular ?

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kan det vara justerskruvarna till roderhornen som inte är åtdragna?
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Råkade ut för detsamma när jag skulle provflyga en kompis flygplan. Efter att testat en massa olika saker visade det sig vara lipo-accen i flygplanet som hade för låg spänning.

  4. #4

    Standard

    Hej.

    En modell som jag hade (Precidents T-180) var försedd med Sullivans plaststötstänger och tillhörande rör. Mellan en av flygningarna märkte jag att skevrodren stod olika. Det var ganska så varmt denna dag och modellen stod i solen. När jag ställde modellen i skuggan, återgick rodren till ordinarie inställning. Verkar som materialet i stötstängerna ändrat sig i värmen.
    // Ilo

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Plast har en utvigdningkoficient som kan vara upp till 10% beroende på temperatur, alltså upp till 10mm per meter.

    Därför använder jag aldrig plast i mina stötstänger.

    Hade för många många år sedan en seglare, (Carreras Favorit), den hade en plastkropp typ plasthink.

    Flög med den på vintern, när jag kom ut på fältet så ställde sig sidorodret på tvärs. Blev brydd, men justerade om rodret så att jag kunde flyga.

    När jag kom hem och tog in modellen i källaren, en stund senare stog sidorodret på tvärs åt andra hållet, då gick det upp en talgdank, kylan.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Var ute o flög med puggen o såg detta. Märkligt fenomen. Nu är det ju till syvende o sist så att jag starkt misstänker att han inte vågar möta mig i en äkta dogfight. Mina plast robotar hade ju naturligtvis pulvriserat hans Rc-group-J-35.Kan inte mer än lovorda denna enkla,snygga,välflygande,lättreparerade sak som med en gammal 64-starmax fläkt o 1300 3S går vertikalt. Så välflygande. ett riktigt bus-plan för 150:- o numera efter ett antal, byggs på några timmar. Nu väntar vi bara på en bale 300cellplast till J-37. Allt färdigt för tillverkning.Mogge P.s. Som så ofta sagts,höga C.D.s

  7. #7

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jag har kolfiberstänger till roderöverföringen så det håller måttet ....och allting är åtdraget.

    /Roffe
    Senast redigerat av puggen den 2013-07-18 klockan 22:13.
    Flyg fort och lågt

  8. #8

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rf4 Visa inlägg
    Råkade ut för detsamma när jag skulle provflyga en kompis flygplan. Efter att testat en massa olika saker visade det sig vara lipo-accen i flygplanet som hade för låg spänning.
    Har provat med flera olika ackar = samma händer

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  9. #9

    Standard

    Hej
    Det kan vara splinesen på servona som är utslitna eller i servoarmen.
    Mvh KenJ

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kan det vara lågprisservon? Vissa Power HD och Turnigy centrerar dåligt.
    fredrik

  11. #11


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Är det skevrodret varje gång? Jag råkade ut för att höjdrodret inte centrerade. Det visade sig vara spaken i sändaren som var boven. Plasten hade spruckit där ett metallstift var inpressat (åtta år gammal MC19).

  12. #12
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Nja, Roffe o jag har våra strider. Nåväl min fasta övertygelse tyder bara på att han inte vågar möta mig i fair fight,doggy way,so to speak. Ett av dom mera konstiga fenomen jag sett ett antal ggr. Eftersom han bytt mottagare så torde felet ligga i sändaren rent logiskt. Det är alldeles för mkt fel för att det kan ha med olika utvidgingar av mtrl. eller slikt. En säkerligen bugg i sändaren.Förslag: Radera modellen o börja om från början, men som sagt:vad vet jag!Hepp MoggePs. som det blåser så får man väl börja segla eller?. D.s

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Plast har en utvigdningkoficient som kan vara upp till 10% beroende på temperatur, alltså upp till 10mm per meter.
    10% på en meter blir 10cm .

  14. #14

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Det har ju kommit helt plötsligt, men efter lite test i dag på morronen så såg jag att om jag fibblade med dom två små brytarna som sitter i varje hörn vid sidan om antennen påverkar det hela , när jag satte i batteriet så stod h.skev fullt upp och vänster fullt ned, efter att fört den vänstra fram och tillbaka och sedan den högra fram och tillbaka så ställde sig rodren i rätt läge (neutral), jag fattar ingenting men helt klart är att felet är i sändaren (Spectrum Dx7 ).
    Det kanske är så att jag ska göra som Mogge säger programmera om radion från början , "deltamix"

    Lågprisservon sitter i kärran men har aldrig haft bekymmer med sådana, enda gången jag fått byta servo var när jag köpte en Multiplex Twister, där var ett servo trasigt vid leverans.

    Jag återkommer efter omprogrammering av radion.

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  15. #15

    Standard

    Jag hade ett liknande problem som visade sig vara ett servo där potentiometern satt löst i.
    Så neutraläget flyttade sig beroende på vilket håll jag hade dragit spaken åt sist.
    Jag kan säga att det var inte lätt att få ner den på marken hel men det gick.

  16. #16
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av metric Visa inlägg
    10% på en meter blir 10cm .
    Så klart att det blir, jag var tydligen inte riktigt vaken.

    Men jag vet att en plastskiva som är 10mm tjock kan vara antingen 9mm eller 11mm beroende på temperatur.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Så klart att det blir, jag var tydligen inte riktigt vaken.

    Men jag vet att en plastskiva som är 10mm tjock kan vara antingen 9mm eller 11mm beroende på temperatur.
    Vad är det för plast?
    Typiska plaster brukar ha en expansionkoefficient på upp till ett par promille per grad Celsius.
    10% expansion verkar extremt.

  18. #18
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Vad är det för plast?
    Typiska plaster brukar ha en expansionkoefficient på upp till ett par promille per grad Celsius.
    10% expansion verkar extremt.
    Största erfarenheten jag har är med PVC, har jobbat på en plastfirma som tillverkade produkter i termoplast typ PVC, Polyeten,
    polypropen osv. Materialet förvarades utomhus i ett tältlager. På vintern så kunde 10mm plast vara ca 1mm under mått. Man fick alltid ta in materialet i värmen ett antal timmar innan det skulle bearbetas för att få rätt mått.

    Om man bearbetade materialet medans det var kallt så höll det ett helt annat mått när det fått rumsvärme.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  19. #19
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Skitsnack Puggen. Det enda du är rädd för är mano a mano i en straight dog fight. Nä, vars.Tror nog det beror på en bugg.Döp om o bind om, gäller även med original mottagare.Mogge

  20. #20

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Något i inställningarna påverkade rodren när radion slogs på, allt gammalt raderat och nytt inlagt , allt frid o fröjd

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

Liknande ämnen

  1. Hur ändrar jag 5-0V till 0-1V?
    Av Boopidoo i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-24, 23:24
  2. Roderinställningar!
    Av Tommy i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 18:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •