Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Flygplan med bra räckvidd

  1. #1

    Question Flygplan med bra räckvidd

    Hej!
    Jag beställde ett http://www.superbilligt.se/4kanals-r...519-c-170.aspx i måndags och var å hämta ut det igår.

    Tänkte då att det bara skulle vara å sätta i batterierna å flyga, men så var det inte. Den kom i delar i lådan så det var bara att börja bygga ihop det.
    Manualen till den var inte något vidare kan man säga, så för det mesta så fick man chansa på att den delen satt rätt.

    Nåja, den blev klar idag efter allt knep å knåp och testade så allting fungerade som det skulle elektronisk innan jag monterade stagen till rodrena.

    Upptäckte att dom två servomotorerna som ska styra rodrena i vingarna ,gick tvärt emot varandra hur man än prova ändra på alla knappar på kontrollen, provade även skifta kontakterna i mottagaren utan framgång.

    Jag antar att man ska kunna vinkla båda rodrena samtidigt åt samma håll så man kan lyfta/landa med planet och sen tvärtemot när man ska svänga?

    Blev så besviken att jag gav upp felsökandet och skulle ut å provflyga ändå, och givetvis krascha jag då så hela planet bara blev skrot, så nu tänkte jag leta efter ett nytt plan.

    Kan tillägga att detta var mitt första lite mer avancerade flygplan, då jag endast haft 2 kanaligt "leksaksplan" innan.


    Har kollat efter ett nytt plan nu och kollat lite på denna https://www.rchobbysweden.se/dynam-e...er-2-4ghz-rtf/

    Jag undrar då hur bra den flyger och hur lång räckvidden är på den? Gillar och flyga på höga höjder så jag vill ha lite tillgodo också innan jag tappar signalen
    Det var just räckvidden som lockade mig till att köpa det förra planet.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    En edf är kanske inte den bästa kärran att börja sin karriär med.. Speciellt inte en F35
    Easyhawken är ett smartare val , kompisens grabb fick lära sig flyga med en sån kärra. Gick faktiskt riktigt bra, han var då 6 bast men suttit och lattjat med simulator innan.
    Räckvidden är ditt minsta problem så här i början faktiskt, men den är mer än tillräcklig, således lär du inte tappa signalen.

    1) leta upp en klubb, som lär dig
    2) Simulator.. allt ifrån den enkla FMS som är gratis till något vassare Phoenix, RealFlight etc.. ger dig träning.
    3) skaffa hjälp av någon som kan trimma in planet, och kolla så att rodren går åt rätt håll.
    4)Tålamod, övning etc. ger resultat

    Ps.. välkommen till en lattjo hobby!

  3. #3

    Standard

    Tackar!
    Det verkar vara en rolig hobby det här med rc flygning

    Trimmningen tror jag inte ska vara några större problem för mig!

    Men jag ska kolla lite mer på Easyhawken, å prova någon simulator också så man lär sig lite mer
    Jag bor väldigt högt upp i Sverige så jag tror inte det finns några klubbar i närheten som sysslar med RC flygning, tyvvär :/

    Jag är ju väldigt intresserad av FPV, när jag sett på Youtube där dem flyger på 1 km höjd så man ser till horisonten.
    Fast det nog säkert ganska så dyrt om man ska ha något sådant, så det får nog blir när jag börjat tjäna egna pengar om intresset sitter kvar då

    Jag hade tänkt mig en budget på max 2000:- för ett paket som är klar att flyga.

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Burten Visa inlägg
    Upptäckte att dom två servomotorerna som ska styra rodrena i vingarna ,gick tvärt emot varandra hur man än prova ändra på alla knappar på kontrollen, provade även skifta kontakterna i mottagaren utan framgång.

    Jag antar att man ska kunna vinkla båda rodrena samtidigt åt samma håll så man kan lyfta/landa med planet och sen tvärtemot när man ska svänga?
    En liten försynt fråga: Var det inte 4 servon i modellen, två i vingen till skevrodren och 2 servon till höjdrodren längst bak?

  5. #5

    Standard

    Nope, det satt bara två stycken och sen ett stag som styrde både skevrodren och höjdrodren som satt längst bak.
    Det fanns färdigdraget kabel till dem bakre höjdrodren, som jag då antar man kunde köpa till servo och koppla in i.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Räckvidden brukar räcka - problemet brukar vara att se planet tillräckligt bra så att man kan styra rätt. Så koncentrera dig på att träna flygningen och inte på att ha lång räckvidd. En snabb kärra på 60 cm spännvidd (F35) får du nog lov att flyga så nära dig du kan för att inte tappa läget på den...
    Sen är det ju så att skevrodren skall gå "tvärt emot varandra" medan höjdrodren, om dom är delade, skall följas åt.
    Trimning är nog inte så lätt som det kanske kan låta. För att trimma en kärra så den flyger bra så måste man vara en kunnig flygare och eftersom du är nybörjare så behöver du hjälp. Så gör som Kenneth redan sagt - sök upp en klubb så är oddsen betydligt bättre för att du skall lyckas.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hässleholms modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sen är det ju så att skevrodren skall gå "tvärt emot varandra" medan höjdrodren, om dom är delade, skall följas åt.
    nja inte alltid. ibland tex på några av hobby-kings twin 35 mm micro edf modeller så är dom faktiskt sammanlenkade skev/höjd men visst det är kanske inte så vanligt och i vilket fall så kanske man skall vänta ett tag med den typ av modell
    Tony

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Välkommen till en fantastiskt rolig hobby!

    Det finns mycket att lära sig och det är jäkligt roligt på vägen

    Det spåret du är inne på nu med en elseglare med pusher-motor är absolut en bra nybörjarvariant. En av de mest populära nybörjarkärrorna är Bixler eller Multiplex EasyStar. De är även väldigt populära i FPV sammanhang då de är mycket trevliga att flyga och har bra räckvidd.

    Ett paket som är lätt att starta med är detta;
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ft_Radio_.html

    Det anda som behövs utöver paketet är;
    Lim, UHU Por är ett bra val
    Någon form av AC 230V till DC 12V adapter hemma för 1-3A
    AA batterier till sändaren
    Sedan kan det vara trevligt att köpa till lite fler LiPo så man får mer flygning när man väl är ute. Ett LiPo räcker sådär 8-15 min beroende på flygstil med planet i grundutförande.

    Även med tillbehör och eventuell tull så är du under din 2K budget

    Mycket kraschtålig och väldigt populär så det finns mängder med guider, tips&trix med mera på nätet.

    Bixler var mitt första plan förra sommaren. Nu har jag en stor 1,8M FPV flygplan, liten F-35EDF och flera hemmbyggda vingar och flyger som en tok. Men då nöter jag en del simulator med



    Med det paketet så har du en riktigt bra start, det är "riktiga" komponenter som kan flyttas vidare til andra flygplan eller uppgraderas med standardkomponenter om du så önskar.

    När du har flugit en säsong eller två så har du bättre känsla för exakt vad det du vill ha och vad du saknar, då kommer du antagligen uppgradera radion till en mer avancerad etc. men vänta med det tills du vet vad du saknar

    Hjärtligt välkommen!
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av asedwerfty Visa inlägg
    nja inte alltid. ibland tex på några av hobby-kings twin 35 mm micro edf modeller så är dom faktiskt sammanlenkade skev/höjd men visst det är kanske inte så vanligt och i vilket fall så kanske man skall vänta ett tag med den typ av modell
    Tony
    Men det är likväl som Roger säger att höjdrodren rör sig sammanlänkade och skeven mot varandra. Sen vilka roderytor man använder till vad är en annan femma. Om rodren längst bak på stabben går åt olika håll är de ju faktiskt skevroder också
    Superhero

  10. #10

    Standard

    Tack tack!

    Det var lite synd bara att det var i utlandet det där planet du Fluf länkade till :/
    Annars hade jag lagt en beställning på det direkt!

    Vill helst köpa ifrån Sverige

    Jag har kollat lite på ett annat plan också det är detta http://www.radiostyrda-modeller.se/d...roduct_id=4663

    Vad tror ni om den?

    Sen en sak också jag undrar är om det är möjligt att det där planet orkar bära med sig en GoPro kamera?
    Hade varit väldigt intressant å se hur det ser ut här jag bor uppifrån.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom du är nybörjare så välj nåt som du har en chans att lyckas med - t ex Bixler eller Multiplex Easystar. Glöm detta med Gopro till dess du verkligen kan flyga - det kan bli en dyr erfarenhet annars.
    Bor du i närheten av en RC-flygklubb så sök upp dom på deras fält - det är nog det bästa nybörjartipset. Sen kan du få råd och dåd av mdlemmarna där.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Jag kan rekommendera EzHawk som du länkade till tidigare.
    https://www.rchobbysweden.se/dynam-e...er-2-4ghz-rtf/
    Den motsvarar nästan Bixler och är ett lämpligt Nybörjarplan.
    Jag kör Dubbelkommando på den för nya provapåare.

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    på Skånehobby finns en easystarkopia http://www.skanehobby.se/dynam-ez-ha...drivacc/3950-0


    -- edit verkar vara samma som rchobbysweden
    fredrik

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Eftersom du är nybörjare så välj nåt som du har en chans att lyckas med - t ex Bixler eller Multiplex Easystar. Glöm detta med Gopro till dess du verkligen kan flyga - det kan bli en dyr erfarenhet annars.
    Bor du i närheten av en RC-flygklubb så sök upp dom på deras fält - det är nog det bästa nybörjartipset. Sen kan du få råd och dåd av mdlemmarna där.
    Roger
    Okej, då går nog den jag länka till innan bort.

    Hur går det å flyga med EzHawk annars? Har den bra räckvidd, går å flyga på höga höjder med osv?
    Går den å kasta iväg?

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Flera har redan sagt samma sak som jag - "höga höjder" är inget du skall fixera dig vid. Flyg relativt lågt istället så att du ser kärran bra och ser vilka fel du gör. Radions räckvidd är idag oftast klart längre än du kan flyga från där du står eftersom du trots allt måste se kärran ordentligt för att kunna flyga den. Köp en Easy Hawk och lär dig flyga - gärna på ett klubbfält så får du den hjälp du så väl behöver i egenskap av nybörjare. Lita på oss som flugit många år och dessutom skolat många nybörjare. Vi vill att du skall få en så bra start som möjligt i denna fantastiskt roliga hobby.
    Roger

  16. #16
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Flera har redan sagt samma sak som jag - "höga höjder" är inget du skall fixera dig vid. .....
    Förstår inte heller den här j-la fixeringen vid att flyga så långt bort/högt som möjligt, det bäddar ju bara för fadäser/krascher med borttappade plan eller såna därna multirotorfarkoster...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #17

    Standard

    Jag har lagt en beställning nu på http://www.megamods.se/RC-Flygplan/H...an-24GHz58GHz/ härifrån.


    Vad tror ni om den? Missade att dem hade semesterstängt så jag får den inte förräns i mitten av Augusti nångång :/

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ett tips är att hålla dig till de större etablerade hobbyhandlarna. Det poppar upp många små uppstickare nästan dagligen och det är större chans att få något bra om man handlar via de större. Jag hade inte litat på någon som inte ens skriver ut sitt namn utan är väldigt hemlig. Sen om det är i Sverige eller utomlands spelar mig ingen roll, men jag handlar av de som iaf kan stå för vem det är med en adress och telefon.
    Superhero

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Här har du en review som även tar upp svagheterna

    http://www.youtube.com/watch?v=myx5Q...1AD600479EE6E7

  20. #20
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Förstår inte heller den här j-la fixeringen vid att flyga så långt bort/högt som möjligt, det bäddar ju bara för fadäser/krascher med borttappade plan eller såna därna multirotorfarkoster...
    Med tiden blir det intressant. Som nybörjare? NEEEEJ!
    kommer garanterat skita sig. Finns tusen saker som kan ställa till det vid FPV lång bort/upp.

    Till trådskaparen, gör som gubbarna säger så får du en lyckad start i hobbyn.
    Att stressa kommer bara resultera i katastrofer och utgifter, tro mig.

    Jag har lärt mig själv att både bygga och flyga. Det tog tid, gjorde det i små steg och så billigt jag kunde.
    Lycka till. Förstår att fpv ser häftigt ut på filmerna men stressa inte!!

Liknande ämnen

  1. Räckvidd på Radio?
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 23:17
  2. Futaba utan räckvidd
    Av poodi i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 18:49
  3. Max räckvidd på en Futaba 7C 2,4GHz
    Av peter_larsen i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 16:15
  4. Kolla räckvidd
    Av Lelle i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 12:12
  5. Futaba FPR 156, räckvidd ??
    Av Heda i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •