Reklam

Resultat 1 till 16 av 16

mne: Kasta sitt frsta plan.. Hur gr man lmpligast?

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    39
    Jobb
    Avdelningschef elektronik och mjukvaruutveckling
    Klubb
    Trollhttans ModellFlygklubb

Standard Kasta sitt frsta plan.. Hur gr man lmpligast?

Hej p er!
    Har precis satt ihop en Bixler 2 fr fpv, och detta r mitt frsta flygplan. Flyger heli annars och krt en del plan i sim fr att bli redo fr min fpv flyg.
    Har satt p lite strre motor pga vikten har kollat en del tidigare fpv plan p forum, och monterade en gopro i nosen.
    Nu i efterhand s knner jag att jag borde flugit original setup frst utan att gra den tyngre med dyrare delar ssom ex kameran placerad i nosen..
    Igr testade jag "flyga", men det var mycket vid starten som kndes oskert hur jag skulle gra.
    Steg 1, borde man bara testa glidkasta planet frst utan gas s det glidlandar direkt fr att testa glid s tyngpunkt verkligen r ok? Har mtt cg p bnk, men glida i luften r ju ngot annat..
    Gjorde inte det d jag inte har ngon knsla n hur hrt jag skulle kasta eller hur tligt planet r vid landning..

Sedan nr man skall kasta flyga ivg, fick tipset med full gas, vilket kndes brutalt, och den dk direkt med nosen i backen. Orsak tror jag ocks var att motor hade fel thrust angle, s den har jag justerat s den nu gr igenom tyngdpunkten, vid kastet var den ver tyngdpunkt. Elevator var istort center, ngot t stiga hllet..

Skall jag gasa nr jag har den i handen, eller br man kasta s den glider lite frst och snabbt sedan brja gasa, d knns som man borde ha mer kontroll om den dyker stiger pga throttle.. Full gas i handen kndes inte kontrollerat vid utkast..
    Och hur hrt skall man kasta ett sdant hr plan, tog inte i speciellt mycket s det r ocks ett mjligt fel jag gjorde.

Det r lite skum knsla att snabbt kasta ngot och ha sin txkontroll i handen och hinna f ordning p den direkt,s det r sklart vettigt om en kompis kastar, men vill ju kunna klara detta sjlv ocks

Blev tv kast med nos dyk direkt igr, s inget flyg frsk igen frrn jag har bttre koll p starten (i teorin iallafall)
    Lite tips mottages grna!

Sebastian

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Plocka ur allt "extra" och flyg krran i standardutfrande eftersom du av allt att dma r nybrjare. Och som nybrjare s knns det ju mttligt vertnkt att stta en GoPro "i nosen"...
    Skulle tro att ca: 1/3 "gas" br fungera.
    Kasta med vnster hand s har du full kontroll p hgerspaken - det r inte s svrt som det kanske kan verka var fr oss som normalt r hgerhnta.
    Kasta ltt "uppt" fr motorriktningen p Easy Star/Bixler tenderar att trycka ner krran innan den ftt fart.
    Anvnd nackrem p sndaren s knns det lite skrare.
    ...slutligen - du r ju med i en flygklubb - tag hjlp dr s gr det nnu enklare att komma igng.
    Roger

Reg.datum
    Feb 2013
    Inlgg
    180
    Jobb
    Automation p pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

Standard

Jag brukar kasta min Bixler med vnster hand och full gas lite uppt. Det kanske hjlper till att jag r vnsterhnt, men hur svrt kan det vara ven fr en hgermnniska?

F.. har jag flugit min Bixler 1 i standardutfrande och 5x5 propeller med Gopro och det r inga som helst problem med orken med originalmotorn och den lilla proppen.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Full gas p en Easy Star/Bixler vid kastgonblicket kan tyvrr stlla till det eftersom motorn sitter p "ryggen" och r nedtriktad och har d krran lg fart s kan det innebra att den trycks ner mot backen i st f att stiga. S ge mttlig gas vid kastgonblicket - sen nr du har kontroll p krran s kan du ge mera gas och brja stiga.
    Roger

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    39
    Jobb
    Klubb

Standard

Tack fr era tips! Jag var p flygklubben, nybrjare som jag r, och tipsen jag fick dr var att vinkla ner motorn rakt samt fullgas, och tyvrr tror jag bda dessa tipsen inte riktigt hjlpte mig
    Gopron i nosen r utsatt, men detta r en del i en "kalkylerad risk" r medveten att det inte r ett bra stlle skyddsmssigt, men fr filmningen jag sedan vill gra s mste den vara dr. Men jag monterar av denna fr nsta tester och fixar cg s jag fr flygit frst, borde inte byggt special lsningar innan jag flg frsta gngen sklart, men tid fanns fr bygge sena kvllar ej fr flygning senast veckan...

S nsta frsk:
    Justerad motor vinkel, ingen kamera, kasta med vnster, snett uppt, inte fullgas ca 1/3 och redo styra med hger hand direkt fr kontroll och sedan ivg! Nu frsker vi igen!

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

jag kastar med hger , drar frst p bra med gas , sedan styr jag tillflligt hgerstickan med vnster handen och ger en del hjd under kastet. speciellt om man har gopro m.m monterat fr d sjunker den fort ibrjan.

har inte justerat motorvinkel p mina och ser inte att det ska behvas heller
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Lt ngon annan kasta t dig, alternativ lt en van flygare spaka och du kastar p frsta fr att trimma in den
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    39
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlgg
    Lt ngon annan kasta t dig, alternativ lt en van flygare spaka och du kastar p frsta fr att trimma in den
    Ha Ha, tack fr tipsen, men det gr ju inte ! Tycker det r minst lika kul med pysslandet och att trimma sjlv , speciellt att lyckas med den frsta flygningen sjlv! Kanske ngon kan f kasta den s lngt kan jag strcka mig, men jag spakar! Det fr kosta ngra huvudbry och delar men..
    Kpte mig ett gng golfklubbor en gng, d hade jag skadat axeln d jag fick dem, s brorsan fick testsl dem frsta gngen. Jag minns knslan, det vill jag inte upprepa..

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Du behver inte ndra motorvinkeln - det r bara att finjustera kast-tekniken och ha ett lagom anpassat gaspdrag.
    Problemet du kan f nr du vinklar ner motorn (= motoraxeln mera parallell med vingen) r att krran kommer att hissa nnu mera n den gr nu nr du kar farten. Det finns liksom en tanke bakom det mesta i flygplanskonstruktionerna men nd blir det kompromisser...
    Roger

Standard

Jag gr med min AXN likadant som i denna video och det funkar utmrkt. AXN:n har i stort stt samma egenskaper som Bixler'n i detta fall: http://www.youtube.com/watch?v=8GnDRrOEM7Q
    "Allting beror p allting"

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlgg
    Jag gr med min AXN likadant som i denna video och det funkar utmrkt. AXN:n har i stort stt samma egenskaper som Bixler'n i detta fall: http://www.youtube.com/watch?v=8GnDRrOEM7Q
    Hller med helt - det r ju ocks vad jag rekommenderat trdskaparen tidigare i denna trd. Mycket gas = krran trycks nert. Denna krra pminner ju mycket om en elseglare s precis som sgs i filmen s flyter den ju ut rtt bra nr man kastar - ven utan motor.
    Roger

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Hej! Programmera in ca 50% hjdutslag p lmplig switch p din sndare som du slr till vid handstarten och nr krran har bra hjd s slr du helt enkelt tillbaka switchen.Om du vill kan du ju ven stlla in hastigheten p servot till detta s det inte blir ett ryck nr du slr tillbaka till neutrallge p hjdrodret nr krran r i luften.S hr gr jag sjlv d de flesta av mina krror handstartas.Busenkelt och du kan hitta spakarna i lugn ro efter start.Mvh:Pierre

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    39
    Jobb
    Klubb

Standard

Hej igen!
    Tack alla fr mnga bra tips.
    Var ute p fltet idag, med terstlld motor vinkel och era rd.
    Hade kvar vikten i nosen men ersatte gopro i skyddet med en likvrdig vikt jag gjort tidigare.

Krde lite under 50% gas och kastade snett uppt kanske ett uns hrdare n igr.
    Kastade med hger men kunde enkelt f tid att brja med lite hjd roder innan den dalat fr mycket.
    Sedan flg jag, och vad bra den gled! Grymt kul att flyga plan och spnnande gra sin frsta landning!

Krde ytterligare en flygning och inga problem, det viktigaste fr min den var att kra med mindre gas och kasta lite mera snett uppt, d rullade det liksom p enkelt.
    Sedan nr motorn var fel vinkel s blev det rejlt dyk med fr hg gas s det var helt annan knsla nu och mycket mer tid att hinna med.

terigen tack fr alla tipsen!

mvh
    Sebastian
    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Grattis till luftdopet

Nu r det bara att trimma in plan, vinklar, utslag och pilot och kra p. Mycket mer avslappnande att flyga trkors jmfrt med 6chan heli, gjorde samma resa sjlv och har nu slt mina helis.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Reg.datum
    Feb 2013
    Inlgg
    180
    Jobb
    Automation p pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Full gas p en Easy Star/Bixler vid kastgonblicket kan tyvrr stlla till det eftersom motorn sitter p "ryggen" och r nedtriktad och har d krran lg fart s kan det innebra att den trycks ner mot backen i st f att stiga.
    Du har skert rtt i det, ven om jag sjlv inte mrkt ngra sna tendenser trots fullgas i starten. Det r mjligt att jag kompenserar dykningen omedvetet eftersom jag ju har fingrarna p hgerspaken hela tiden i kastgonblicket. Inget jag tnkt p i alla fall.

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    39
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlgg
    Grattis till luftdopet

Nu r det bara att trimma in plan, vinklar, utslag och pilot och kra p. Mycket mer avslappnande att flyga trkors jmfrt med 6chan heli, gjorde samma resa sjlv och har nu slt mina helis.
    Tack!
    Nu kndes det dock mer spnt med flygplanet n det gjort med helisarna det senaste, grymt svrt att stanna upp och hovra lite lugnt med planet, det vill liksom vara i rrelse hela tiden..

Liknande mnen

1. lmpligt frsta plan
    Av Carlverby i forum Nybrjare
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2013-06-11, 14:15
  2. Fun Cub eller Acromaster som frsta plan
    Av doujoh i forum Nybrjare
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2012-08-13, 08:07
  3. En bygg-video p mitt frsta plan. J-3 Cub
    Av Toye i forum Elmodeller
    Svar: 3