Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Koppla ihop två tankar

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    371
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard Koppla ihop två tankar

    Hej, tänkte bara bolla en tanke vi diskuterade på fältet idag. Jag har 2 tankar på 550cl i en 88" extra med 55dle motor. En till bensin en, till rök. Funkar bra men korta flygtider (10 min). Nu undrar jag om jag skulle kunna koppla ihop tankarnas ut slangar med hjälp av på/av ventiler och ett par T- kopplingar? Så när jag inte vill ha rök utan längre flygtider, fylla även röktanken med bensin, och därmed fördubbla flygtiden.
    Rent teoretiskt fungerar ju tankarna som vanligt och jag bör få kanske 80-90% längre flygtid. Dock om det går fortare för en tank av någon anledning, vad händer då när en är tom och den andra har säg 20% kvar? Vad händer då när luft och bensin blandas? Och blir det huvudsak luft, då jag misstänker fysikens lagar tar över och motorn suger där det går lättast, dvs från tanken som i det läget bara ger luft?
    Och en sista fråga, gör det något att det är rester av rökolja (super dri blandat m biodiesel) som kommer med eller måste man "skölja"rent tanken en runda innan man kör dubbla tankar bensin?

    Med vänlig hälsning, Magnus
    PMa om du vill köpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rök
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    67" P-47 m OS 155 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drönare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

  2. #2
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Koppla tankarna i serie så får du inga problem.
    mvh Jocke.
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  3. #3
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    371
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Ok, du menar istället för att koppla ihop bådas ut slang så tar jag rökens ut slang (och ibland bensin då) tanken med t koppling och på/av ventil till in slang på bensintanken? Så fyller den på per automatik?
    PMa om du vill köpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rök
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    67" P-47 m OS 155 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drönare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

  4. #4

    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    151
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Det får plats 2st 24oz (ca 7 dl ) Du-Bro tankar liggande på högkant i 88" EF extran, 24oz ger bra flygtid tycker jag.
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

  5. #5
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    371
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Ok jag har två 5 dl på höjden då jag ville ha gas servo och extra batterier runt om. Men fortfarande lite undrande hur seriekopplingen kommer fungera. Men det är bara att testa.
    PMa om du vill köpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rök
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    67" P-47 m OS 155 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drönare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

  6. #6

    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hässleholms modellflygklubb

    Standard

    En kille har tydligen gjort detta för att slippa spill från "luftslangen" och principen borde väl vara densamma. han har till och med ritat upp det hela tydligt och vad jag kan förstå har han blivit nöjd. (hoppas länken funkar)
    http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1749&SearchTerms=dubbla,tankar

  7. #7

    Standard

    En sak kan man vara helt säker på är att om det suger den minsta luft någonstans så stannar motorn nästan direkt. På en membranförgasare finns ju inget flottörhus fyllt med bensin som kan hålla motorn igång till dess den får enbart bensin igen. Det minsta lilla pyttehål i en slang gör att en motorn inte suger bensin.

    Jag tror också på seriekoppling där du har bensinslangen i ena tanke medan den andra tanken fyller på. Sen måste ju andra tanken ha en luftning ordnat på ett sådant sätt så att bensinen inte rinner ut ur tanken. Men så är det väl på alla tankar. Egentligen räcker det väl om du har luftning bara i sekundärtanken eller va man ska kalla den. Då får du hjälp av förgasaren att suga över bensinen till huvudtanken.

    Om du har tankarna på höjden borde det ju fungera problemfritt. Ett tips är att du drar slangen från den övre tanken ner till botten på huvudtanken. Då rinner det inte bakvägen vid inverterad flygning. Det vore ju lite taskigt om du flyger på rygg en längre stund och alla bensin rinner till den övre tanken

    /Mats

  8. #8
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    371
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Länken funkade. Tack för tipset! Verkar som smartaste sättet är att koppla in extra tanken på luftslangen och plugga ut . Låter vettigt
    PMa om du vill köpa/byta
    Seglare: DSG 4,5m seglare, Super Hype AVA 4m, AVA 3m
    Bensin: 104" Xtreme Composites Edge m 128cc DLA boxer+rök
    104" Krill Sukhoi 29 100cc DA twin, Mercury
    88" Krill Katana 55cc DLE, 88" EF Edge 50cc DA
    67" P-47 m OS 155 fs
    El: PA Extra, FMS 1700mm Mustang med RCSound, 83" EF MXS
    Metanol: P-47 20cc ASP fs, Oxalys m YS160DZ
    Drönare: DJI Mavic Pro+ DJI Goggles
    Radio: Jeti DS-16, Futaba 10J, 6J, Spektrum DX10t, DX8

Liknande ämnen

  1. Hur koppla ihop trådarna; batteri+tx+kamera?
    Av The Flyer i forum FPV Kameror
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 22:14
  2. Koppla ihop FrSky mottagare
    Av Lancair i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 21:17
  3. Nickroth-tankar
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 16:48
  4. Tankar från hobbyrummet
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 18:11
  5. Tankar i en rusch
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •