Reklam

 
Sidan 11 av 12 FörstaFörsta ... 6789101112 SistaSista
Resultat 201 till 220 av 224

Ämne: Scratchbygge Klemm 35 från Krick

  1. #201

    Standard

    Jag har varit lite nyfiken vad vågen skulle hamna på med modellen klädd, målad och flygklar. Enligt ritningen skulle flygvikten vara 3700 gram och min hamnade 3736 så det får väl anses godkänt. Men klädsel och färg blev tyngre än jag trott.

    /Mats

  2. #202

    Standard

    Nu är det mesta delarna på plats. Nästa jobb blir att montera tillbaka skevroderservona och lirka ut kablarna genom vingen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0389.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	82,3 KB 
Id:	70215


    Sidrodret styrs av wirar som var lite luriga att få tillbaka ut genom de små hålen i kroppen. Men det lyckades till slut genom att fästa wiren i tunn pianotråd. Det sitter gängade wireändar och det vara precis att dom kom igenom rörstumparna som ska guida dem ut ur kroppen. Om någon undrar över den vita plastbiten så tillhör den övergången mellan kropp och vinge och är inte färdigmålad. Man måste ju ha något att hålla i då man målar
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0394.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	70216

    /Mats

  3. #203


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Snyggt som 171!
    Den kommer att flyg fint.
    Hur gjorde du för att få rätt färg på kronärkena?
    Hade du färgkoder? RAL.nr Pantone.nr?
    Vill gärna veta inför kommande bygge.
    Vad kostade det att få dina emblem gjorda?
    Är de printade eller skurna i vinyl etc?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #204

    Standard

    Jag gjorde kronmärket i något enkelt ritprogram i datorn och valde färger som jag tyckte såg så lika ut som möjligt jämfört med bilder på nätet. Sedan om dom verkligen överensstämmer med originalet vet jag inte. Jag har i och för sig en bok som heter Kronmärkt där det finns färgkoder men efter ett amerikanskt system som i alla fall inte färgaffären kunde blanda efter. Det heter FS 595 (federal standard). Jag Googlade färgnumret för kroppen och vingen och hittade färgerna på nätet. Väl i färgaffären jämförde vi deras färgkarta med bilder jag hade. När det gäller kronmärket borde det väl vara ganska lika som svenska flaggans färger och dom borde gå att hitta. Det går säkert att googla sig fram till ett användbart färgnummer på kronmärken också. Sedan har det nog skiftat en del och inte sällan är färgerna mer eller mindre blekta.

    Dekalerna ska vara printade. Han hade faktiskt några kronmärken sedan tidigare som var skurna. Men nu hade han skaffat utrustning för att printa. Priset frågade jag aldrig efter utan det får jag se på måndag.

    /Mats

  5. #205

    Standard

    Idag var jag och hämtade lite dekaler på skyltverkstan. Nu fattas inte mycket förrän den är flygklar. Egentligen bara lite barmark.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0397.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	85,1 KB 
Id:	70269
    Bokstäverna blev en aning för stora och kronmärket på kroppen lite för litet. Men det jämnar väl ut sig Så noga är det inte. När det begav sig var det dessutom kronmärken bara på undersidan av vingen men det flygplan jag har haft lite som förebild har dom även på ovansidan.

    /Mats

  6. #206

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Så grann, så hälften kunde vara nog!


    Nu ser vi fram emot premiärvideon då...
    Retroholic!

  7. #207

    Standard

    Tack tack Thomas! Jag är tyvärr dålig på att filma och särskilt då jag flyger. Men det ska bli spännande att få ta upp den i luften men det dröjer nog ett tag för här ligger snön kvar. Men då hinner jag å andra sidan gå igenom allt både en och sju gånger. Sedan ska jag nog köra lite avrostning med någon äldre kärra först då det blev lite fluget förra sommaren.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2020-04-08 klockan 22:04.

  8. #208

    Standard

    Någon som har tips på något klurigt sätt att få till en täcklist över vingskarven som liknar det här på bilden. Det behöver inte vara alldeles exakt men någonting c:a 10 mm bred. Listen måste gå att måla i vingens färg.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vingskarv.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	41,3 KB 
Id:	70272

    /Mats

  9. #209

    Standard

    Jag har använt 0,4 mm plywood. vill man sen göra det lite extra kan man ju använda 1/2 runda "plastpinnar" ovanpå. https://evergreenscalemodels.com/col...ene-half-round



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hobby 275.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	56,0 KB 
Id:	70277

  10. #210

    Standard

    Jag kom på en fråga till som svaret säkert är både enkelt och självklart på. Hur får man bäst till det svarta halkskyddet längst in på vingen. Jag har dels tänkt på att limma dit våtslippapper men även att bland in något i svart färg som ger en sträv yta t. ex. sågspån.

    /Mats.

  11. #211

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Jag skulle nog göra täcklisten i 0,4 mm glasfiberplatta, eller ännu bättre offsetplåt.

    Halkskydd har jag fått tips om att göra genom att först måla svart, sen innan det torkar pudra på microballonger. (Kanske det skulle fungera med riktigt fin sand?) Sen troligen ett lager svart färg till.

    Har inte själv provat, men gör det på annan yta än modellen först! :-)

    PS. Riktigt snygg Klemm!

  12. #212

    Standard

    Tack tack!

    Så här i efterhand så ångrar jag mig att jag inte byggde upp en list med glasfiber och epoxy som varit fixerad på vingen och liksom trycks över kanten på mittdelen. Det hade ju räckt om den bara gått 1 mm in så den precis täckt skarven. Offsetplåtar är ju ofta använda men jag har aldrig fått Kläm på var man får tag i sådana. Tryckerier pratas det om men det finns väl inte många sådan i Sverige idag. Jag har i och för sig några jättetunna mässingplåtar men inte nog långa.

    /Mats

  13. #213

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Mats,
    Hur långa och breda behöver du? Kan nog skicka lite plåt om de går ner i ett större kuvert. Så har du att prova med!

  14. #214

    Standard

    Det vore ju toppen! Dom behöver vara 45 cm långa och 15 mm breda ungefär.

    /Mats

  15. #215

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Mässing är väl onödigt tungt även om den är tunn.Glödgas mässing blir den mjuk o fin .
    Man kan köpa AL-plåt 0,5 mm på slöjddetaljer - formatet är också ganska stort- annars kan man nita ihop eller limma med JP-Weld och således göra en hel remsa som viks runt vingen och låses med skruvar på undersidan. Ölburkar brukar vara gjorda av tunn AL-plåt också, dock oftast tunnare är 0,5 mm men värt att prova.

    PF

  16. #216

    Standard

    (nu vill man ju ha en Klemm...)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #217

    Standard

    Ja en Klemm måste du ha

    Idag var jag i ute på gården för lite markkörning. Jag har varit lite orolig för att sporrhjulet inte skulle hålla och det gjorde det inte heller. Styraxeln eller vad man ska kalla det var lite kort på sporrhjulet jag hittade så jag hade skarvat det med en bit 5 mm pianotråd och trätt ett mässingrör över skarven. Tyvärr hamnade skarven precis i kanten utanför kroppen så det blev en perfekt brytpunkt där. Nu har jag gjort om så skarven hamnar högre upp inne i kroppen så påkänningen borde bli betydligt mindre. Axeltappen som sticker utanför kroppen är nu en hel del kortare så momentet blir mindre. Inte så skalalikt men det funkar. Helst skulle det ha varit någon typ av fjädring på sporrstället. De främre hjulen sitter ganska långt fram så det bli ganska mycket vikt på sporrhjulet. När det sedan slår i ojämnheter blir det ganska stor påkänning. Fördelen är väl att den inte kommer att ha så lätt för att stå på näsan vid landning.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sporrhjul.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	47,7 KB 
Id:	70301

    /Mats

  18. #218

    Standard

    Med hjälp av offsetplåtar som Christer L varit behjälplig med har jag fått till en täcklist över vingskarven, Den är limmad på vingen med ett par m.m. utstick som går in över mittdelen. Jag trodde det skulle vara besvärligt att göra så på grund av knäcken på vingen men det gick bra.



    /Mats

  19. #219

    Standard

    Då så var premiärturen avklarad. Måste säga att jag var rätt nervös efter att modellen väntat så länge på att bli färdig. Men vädret var osannolikt bra i Härnösand idag. 17 grader varmt och knappt någon vind. Hur gick det då? Jo rätt bra får jag väl säga men lite trim behövdes det som vanligt. Ganska känslig på rodren så man behöver inte särskilt stora utslag. Nu har jag inte flugit på länge så finmotoriken är väl inte helt upptränad. Jag värmde upp men min E.F. Edge 540 för säkerhets skull. Efter några vänder så började jag komma underfund med hur den skulle flygas. Landningen gick bra även om jag var rädd för klipptendenser. Dom finns nog där så man ska inte komma in för långsamt på finalen. Men den flöt ut bra och landade utan studs.

    Tyvärr blev det ändå en mindre malör. När jag skulle ta upp den en tredje gång var det som att den gick lite tyngre i gräset så jag fick ge full höjd för att inte stå på näsan. Naturligtivs lättade den innan jag hann med och överstegrade och vek sig mot ena vingen. Det dunsade till rejält med en piruett på marken men skadorna blev väldigt begränsade. Jag tror landningsstället är lite för vekt så att hjulen vill vrida sig utåt och bromsa. Möjligen att ena hjulet lutade lite inåt och släpade landställsbenet. Jag får se om jag kan räkna ut något sätt att styva upp det hela.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Klemm Extra 5.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	166,9 KB 
Id:	70454 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Klemm maiden.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	215,3 KB 
Id:	70455

    /Mats

  20. #220


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Grattis till lyckad premiär.
    Måste kännas skönt at få den i luften?

    // Mats W
    Flygsmurfen

Liknande ämnen

  1. SK 25 Bucker Bestmann 1/5 Krick
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-09-10, 21:18
  2. Scratchbygge Klemm 35 från Krick
    Av senmathal i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 01:45
  3. Enkelt scratchbygge av enkla material.
    Av Danka i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 10:20
  4. Klemm 35
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 14:07
  5. Klemm 25
    Av Niklas i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •