Reklam

 
Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 224

Ämne: Scratchbygge Klemm 35 från Krick

  1. #21

    Standard

    Nu har jag lite bryderier om hur jag ska ordna med vinginfästning. Original är det ett platt stål som går in i en mässingprofil och detta har jag beställt och fått hem ifrån Lindinger. Det som bekymrar mig är doch hur tunga dessa metalldelar är. Denna modell är ju konstruerad innan kolfibern började komma till användning. Nu är frågan ska jag försöka konstruera om det hela och använda ett vingör i kolfiber i stället. Jag tror jag skulle spara ganska mycket vikt på det då det används en hel del plywood kors för att fästa dessa vingstål. Jag tro att jag trots den brutna vingkonstruktionen skulle kunna använda mig av ett rör som går rakt igenom kroppen. Frågan är då hur långt in i vingen röret behöver gå för att det ska hålla. Den längden blir ju begränsad då vingen har en ganska häftig V-form.

    Det som avskräcker att göra om är att jag är osäker på om jag klara av att få hålen för vingrören på rätt ställe i spanten. Men det kanske går att räkan ut på något sätt men det måste ju bli exakt. Nästa fråga är hur kraftigt vingrör behöver jag ha. Jag vet ju hur kraftigt det är till med EF Edge 60" men den är ju lite mindre. Om man gick upp samma dim som används till 70" modeller. Dessa rör finns som reservdel till EF:s modeller. Vad tror ni, tar gärna emot tips om det är värt att göra denna mod.

    Kan nämna att förstärkningarna av ply. som vingstålen sitter är monterar tvärs kroppen. Jag tänker mig att för vingrören gör jag i så fall en förstärkning längs kroppssidorna som röret fästs i. På ritningen är det ett främre och ett bakre vingstål och det går ju att använda två vingrör också men då blir det ju ännu mer att passa in.

    Lite funderingar så får jag se om någon orkar svara i den tropiska värmen

    /Mats

  2. #22
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Antar att det främre vingstålet sitter vid/i huvudbalken, tycker nog att du kan behålla vingstålet där- Men det bakre vingstålet bör du nog kunna ersätta med en styrpinne av 6-8mm rundstav.
    Rundstaven kan vara fastlimmad antingen i kroppen eller vingen och sedan ett hål i plywood på motsvarande sida.

    Styrpinnen är bara till för att hålla vingen på plats i bakre delen av vingen. Styrpinnen behöver inte sticka ut/in mer än 10-15mm .
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #23

    Standard

    Jag vet inte varför man har valt både ett främre och ett bakre vingstål? Om det visat sig att det behövs för att hålla men i så fall torde det nog inte vara stålet som ger med sig utan snarare infästningen. I annat fall är väl det vanliga att göra som du beskriver med rundstav.

    Huvudspantet behövs väl i och för sig även för att bära upp belastningen från landstället så det går nog inte att lätta för mycket där. Nu hör det väl till saken att modellen nog är ganska lätt i övrigt med sin pinnkropp. Man har väl satsat på styrka där det behövs.

    Fenan är av en lite märklig konstruktion. Den hänger helt fritt utan stöd i framkanten. Denna konstruktion är vad jag förstått till för att man ska kunna demontera stabben framåt. Övergången mellan kropp stabbe och fena är en plastbit som går att köpa till extra. Plastbiten sitter i några små skruvar och kan tas bort. För att styva upp fenan har man då använt 3 mm plywood i bakkanten av fenan. Skullen man strunta i möjligheten att demontera stabben går det nog att ersätta plywooden i fenan med balsa och göra ett stöd i framkant istället. Vet inte om man orkar plocka bort roderlinkaget efter varje flygning. Modellen ryms nog i bilen ändå.

    /Mats

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag skulle inte laborera med att bygga om vinginfästningen.
    Kricks ursprungliga byggsats och ursprungliga ritning har ganska många år på nacken men det betyder inte att konstruktionspricniperna på något sätt är undermåliga. Att använda vingstål i mässingsprofil är faktiskt en ganska effektiv lösning eftersom det är lätt att bygga in dem i balkkonstruktionen och därmed få en mycket hållbar vinge.

    En sak som i som kan vara mer värd att lägga lite tid på att bygga ett mer skalenligt landställ som om jag minns rätt är uppbyggt av väldigt kraftigt dimensionerad pianotråd och utan fjädring. Där finns utomordentligt bra möjligheter att både spara vikt och få bättre egenskaper vid start och landning genom att göra stället fjädrande.

  5. #25

    Standard

    Ja det är kanske att skjuta över målet att gör om vinginfästningen nu när jag ändå har beställt vingstålen. Jag tyckte bara att dom kändes så tunga när jag fick delarna i handen. Nej självklart tror jag inte att konstruktionen är undermålig men samtidigt hade nog modellen haft kolfiberrör om den varit konstruerad idag.

    Självklart kommer jag att klura ut någon form av fjädring på ställen. Det var det ju på den lilla klemmen jag byggde efter Per Lundkvist ritning. Tyvärr har jag nog inte ritningen och tidningarna kvar, annars hade jag kunnat skala upp det stället i lite kraftigare material.

    Ett problem på modellplan tycker jag dock är att de största krafterna på stället är bakåt då man landar på gräs som ofta är för långt och lite tuvigt. Men där är det nog bara stora hjul i överdimension som hjälper.

    /Mats

  6. #26

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    "Bauen Sie die Tragflügel auf den Bauplanzeichnungen auf. Befestigen
    Sie 2 Hilfsleisten 10x20 mm auf dem Grundriß so, daß Holm 1 und
    _ Holm 2 aufliegen können. Im Schnitt A-A ist die Lage der Hilfsleisten
    eingezeichnet. Achten Sie darauf, daß die Nasenleiste an der Kante
    Ihres Baubrettes liegt. Das Verschleifen dieser Nasenleiste ist später
    dann einfacher.?

    På svenska blir detta:

    ”Man bygger vingen på ritningen. Fäst 2 hjälplister 10 x 20 mm på byggbrädan så att balk 1 och balk 2 kan ligga på dessa. På snitt A-A visas läget på hjälplisterna. Var noga med att framkantslisten ligger på kanten av byggbrädan. På så vis är det lättare att senare slipa framkantslisten.”
    Man menar att det skall gå att komma till med slipklotsen eftersom framkantslisten ligger längs byggbrädans kant. – (min anmärkning)

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  7. #27

    Standard

    Tusen tack Peder! Det var bra mycket bättre än Google translate

    /Mats

  8. #28

    Standard

    Nu har det äntligen anlänt lite byggmaterial så bygget kan fortsätta så smått men först ska det till fjälls och fiskas en vecka. I samband med besök hos svärmor i Uppsala smet jag iväg till Rynos i Enköping och när vi väl kom hem så fanns ett paket från HAB att hämta.

    Det som förbryllar mig nu är att en sprygel i vingen inte tycks stämma trots att den stämmer med ritningen. Vingen är ju avsmalnande och spryglarna blir således mindre och mindre ut mot vingspetsen. Dock är två spryglar lika höga medan den av de två som är längre ut är kortare i samma tapering som de övriga spryglarna minskar i längd. Effekten blir att vingbalken ligger och rider på den sprygeln. Jag har kollat med ritningen och spryglarna stämmer exakt mot ritningen.

    Kan det vara någon klurighet som jag inte kommer på eller kan det rent av vara felritat på ritningen. Tycker ju att ritningen har så många år på nacken att ett sådant fel borde vara korrigerat. Funderar på hur jag ska lösa det hela och om jag ska minska på höjden på sprygeln hur får jag till det på rätt sätt? Vet inte om jag lyckats förklara så problemet blir begripligt?

    /Mats

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Har du möjlighet att ta någon eller några bilder spryglarna och ritningen?


    Göran

  10. #30

  11. #31

    Standard

    Göran: Jag får återkomma efter fisketuren men efter att ha gjort ännu en koll så verkar det nog snarare det är den andra av de två lika höga spryglarna som är för låg helt enkelt. När jag kollar vingbalken ser allt bra och rakt ut när jag tar bort den sprygeln. När jag sätter dit den så når den så att säga inte mellan övre och nedre vinbalken eller vingbalkarna då det är både främre och bakre vingbalkar.

    Återkommer om någon vecka och då kanske med ett foto. Har dock i nuläget svårt att tolka det på annat vis än att jag måste öka höjden på en av spryglarna. Rimligen borde höjden minska ungefär lika mycket frän sprygel till sprygel. Det är väl bara det att man inte gärna vill tro att ritningen ska vara fel.

    En sak jag lagt märke till då jag följer en tråd i ett annat forum där en kille från Norge bygger en Klemm 35 från en gammal byggsats är att jag har en annan upplaga av ritningen. På hans ritningen är det en ring runt numren på de olika delarna men det är det inte på min.

    Mats

  12. #32

    Standard

    Blir inte riktigt klok på det här. Jag har nu mätt spryglarnas höjd på ritningen och trots att vingen är jämt avsmalnande var det två par spryglar på två ställen som var lika höga. Däremot minskade längden på spryglarna som de ska. På en jämnt avsmalnande vinge borde väl höjden minska successivt på spryglarna. Sprygel 8 och 9 är lika höga och 10 och 11 är lika höga. Spryglarna får högre nummer ut mot vingspetsen. Således räcker inte sprygel 9 och sprygel 10 till på höjden mellan vinbalkarna. Skumt skumt! Det kan väl knappast vara tänkt att vingen skall vara vågformad

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2013-09-25 klockan 08:35.

  13. #33
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Man kan aldrig vara säker på att en kopierad ritning blir rätt måttmässigt likt som originalet, för jag kan inte tänka att din ritning är tryckt.

    Risken är att du får tillverka nya spryglar, men gör då ett paket med rätt antal sprygelämnen per vinghalva och ha en rotsprygel och en spetssprygel i plywood som du sedan snickrar/putsar så att de följer plywoodspryglarna.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #34

    Standard

    Tack för input Lars. Jag har gjort några sådana sprygelpaket som du beskriver men här blev lösningen en annan. Spryglarna ser lite olika ut sinsemellan beroende på var de sitter. Vissa spryglar har urttag för plankning andra för skevroder och lite sådär vilket gör det lite svårare att göra sprygelpaket. Jag gillar egentligen bättre att göra skevrodret i efterhand genom att kapa spryglarna och limma in lister i efterhand.

    Blir inte riktigt klok på en del materialval på modellen. Sprygeln längst ut på vingtippen är dubblerad med 2 mm plywood. Varför då kan man undra. Utanpå detta sitter en vingtipp i massiv balsa. Har aldrig tidigare sett att man använt en pywoodsprygel längst ut på vingen.

    Spryglarna som felade har jag gjort om nu och allt verkar se rakt och bra ut. Jag la den gamla sprygeln ovanpå ett nytt ämnet med en nål igenom längst bak på sprygeln. När jag skurit en sida vred jag ut framkanten på sprygeln lika mycket som det fattades på höjden. Det innebär ju i och för sig att måttet ökar mest i framkant och ingenting där nålen sitter. Det verkar dock som om det stämmer vid både främre och bakre vingbalkar. Hade jag ökat måttet lika mycket längs hela sprygeln hade den blivit för hög där bakkantlisten ska sitta. (Säger man vingbalkar? Det låter lite fel men kommer inte på vad man kallar de längstgående furulisterna)

    Ska försöka ta lite bilder senare nu när bygget kommer igång lite smått.

    /Mats

  15. #35

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	klemm vinge.jpg 
Visningar:	377 
Storlek:	94,6 KB 
Id:	40674

    En lite halvdassig bild på det som så smått börja likna en vinge.

    /Mats

  16. #36

    Standard

    Nu undrar Ruff om det ska bli något av den där Klemm. Husse svarar då att husväggen har tagit all ledig tid i sommar men nu börjar det så smått hända lite grand.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0313.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	43,2 KB 
Id:	40866


    Testar om den kommer att få bra kniveggsegenskaper.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0317.jpg 
Visningar:	265 
Storlek:	49,4 KB 
Id:	40865


    Här är vingstålen inlimmade i sina plywoodhållare
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0314.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	40867


    Rotsprygeln med urtag för vingstålen. Vingstål med hållare
    går igenom ytterligare två spant. Här har jag limmat ihop balsasprygeln
    med en 3 mm plywoodsprygel.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0315.jpg 
Visningar:	253 
Storlek:	63,7 KB 
Id:	40868


    Här är det bakre vingstålet på plats och det främre på väg in.
    Jag väntar dock att limma tills det är dags för ihoppassning med
    vingmittdelen som sitter i en enhet med kroppen. Där ska det sitta
    mässingsprofiler inlimmade i Plywood på samma sätt som vingstålen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0316.jpg 
Visningar:	245 
Storlek:	59,6 KB 
Id:	40869


    Här har vingen fått plankning på översidan. Innan det är dags
    att planka undersidan måste servo och roderlinkage för skverodret monteras.
    Enligt ritningen byggs det in helt undet plankningen. Jag funderar dock på en lucka
    så att det går att komma åt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0318.jpg 
Visningar:	291 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	40870

    Ja det var en liten uppdatering. Nu funderar jag om jag ska ta tag i nästa vinge eller om jag
    ska börja med kroppen. Är lite sugen på det senare som om växling.

    /Mats

  17. #37

    Standard

    En flygkropp kan börja att anas. Det fattas några strävor mitt på kroppen men dom får vänta
    tills det är dags att foga ihop vingarna med kroppen. Anledningen är att infästningen av vingarna
    ska limmas till dessa och måste då passas in exakt. Detta understryks noga i byggbeskrivningen. Det
    är väl det enda jag lyckats förstå av den tyska byggbeskrivningen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	klemm kropp.jpg 
Visningar:	279 
Storlek:	95,0 KB 
Id:	40881

    En sak jag funderar på när det gäller plankningen av vingen. Är det bättre att limma ihop balsaflaken först så att man får ett tillräckligt stort flak att limma fast? Jag skarvade in allt eftersom och det gick väl också bra. Jag fick lära mig att det skulle gå bra att limma ihop flak om man på ena sidan drog en tejp efter skarven och sedan vek ihop och la i limmet från andra sidan. Sedan la man bara flaket på en plan yta med nordisk uppslagsbok ovanpå. Någon som brukar göra så?

    /Mats

  18. #38

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg

    Jag fick lära mig att det skulle gå bra att limma ihop flak om man på ena sidan drog en tejp efter skarven och sedan vek ihop och la i limmet från andra sidan. Sedan la man bara flaket på en plan yta med nordisk uppslagsbok ovanpå. Någon som brukar göra så?

    /Mats
    Ungefär så brukar jag göra om jag ska planka en plan yta. Dessutom brukar jag lägga en skarvlist (ca 2x10 mm balsa) över skarven på insidan.
    Ska man planka dubbelkrökta ytor så blir det lite värre, här får man passa in flaken exakt och planka med en bit i taget.
    Skarvlist på insidan här också!

    Och ett tips när det gäller dubbelkrökta ytor:
    Spruta fönsterputs med ammoniak på utsidan av plankningen!
    Ammoniaken gör att träet välver sig på alla håll. Även längs fiberriktningen. Sedan måste man limma fast flaket direkt, träet "krymper" tillbaka en aning när det torkar, men då sitter det förhoppningsvis redan på plats.
    Retroholic!

  19. #39
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    När du skarvar flaken bör du använda transparent förpackningstejp, använder du den bruna så är risken stor att det blir bruna limrester kvar och det är inte så kul.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  20. #40

    Standard

    Det ser inte ut att hända särskilt mycket med bygget trots
    att jag försöker utnyttja varje ledig stund. Mycket tid går åt
    att fundera ut hur det är tänkt att vara och i vilken ordning
    det ska göras för att bli rätt. Det som skapat lite huvudbry är
    infästningen av vingarna och jag vill vara så noga det bara går för att
    allt ska bli rakt och rätt.

    Här syns huvudspanten vid vilka guiderna för vingstålen skall limmas
    fast. Spanten ska justeras in och limmas med vingarna på plats så att allt
    blir rätt
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0326.jpg 
Visningar:	230 
Storlek:	51,4 KB 
Id:	40931

    Här är guiderna ihoplimmade med en sprygel för vingens mittdel
    som sitter ihop med kroppen. Det sitter mässingprofiler inlimmade mellan
    dom utstickande plywoodbitarbitarna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0327.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	45,0 KB 
Id:	40932

    Så här skall det sedan limmas ihop...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0328.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	47,6 KB 
Id:	40933

    ...och sedan skjuts vingen in så här. Enkelt! Men en massa tid och
    funderande har gått åt för att limma ihop allt i rätt
    ordning så allt stämmer i slutändan. Det blir väl så när man inte kan läsa
    byggbeskrivningen utan bara har ritningen att titta på. (beskrivningen är på Tyska)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0329.jpg 
Visningar:	268 
Storlek:	45,4 KB 
Id:	40934

    När vinginfästningen väl är klar känns det som om ett av de viktigare momenten
    är avklarade.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. SK 25 Bucker Bestmann 1/5 Krick
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-09-10, 21:18
  2. Scratchbygge Klemm 35 från Krick
    Av senmathal i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 01:45
  3. Enkelt scratchbygge av enkla material.
    Av Danka i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 10:20
  4. Klemm 35
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 14:07
  5. Klemm 25
    Av Niklas i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •