Reklam

 
Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 224

Ämne: Scratchbygge Klemm 35 från Krick

  1. #41

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ser ju himla bra ut!
    Jo, man går och funderar och "torrbygger" ett bra tag innan man kommer till skott.
    Men vingstålen ser lite korta ut, räcker dom till??
    Retroholic!

  2. #42

    Standard

    Tack tack!

    Ja jag tycker också att dom är lite korta men det beror nog på vingens form. Vore dom längre så skulle dom sticka ut under kroppen. Det är väl kanske därför man har använt två vingstål plus att det är rätt så mycket 3 mm plywood i konstruktionen. Allt är dock enligt ritningen så det borde hålla ihop. Nackdelen är väl att det blir lite glapp då man lyfter vingen upp och ner med så korta stål. Det blir väl i och för sig lite bättre då man drar ihop vingarna mot varandra med de hakar som sitter i vingarna och möts inne i flygkroppen. Nu har jag dock inte kommit underfund med vad hakarna ska dras ihop med för anordning. Det framkommer inte av ritningen. Hakarna eller vad man ska kalla dom är i form av en sträng som är fäst i rotsprygeln på vingen och går genom ett rör in i kroppen.

    /Mats

  3. #43

    Standard

    Lite uppdatering och bilder på vad som hänt sedan sist.


    Här limmas stödlister för vingmittdelens plankning in.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0335.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	51,7 KB 
Id:	40988


    En del av den innersta sprygeln som ska sitta några mm utanför kroppssidan.
    Sprygeln är i tre delar och limmas in mellan balkarna som håller infästningen
    av vingen. Dessa utgör även två huvudspant som går tvärs igenom kroppen.
    Man kan väl säga att det är modellens viktigaste delar.
    Dessa styr även anfallsvinkeln och avgör om vingarna får en symetrisk V-form.
    Trots att jag mätte in dem exakt som ritningen föreskriver blev dock anfallsvinkeln
    någon grad fel då jag lägger modellen på högkant på ritningen. Det bort egentligen inte kunna bli fel men blev det ändå.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0336.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	40990

    Framkanten på mittdelen har formats till så att
    den stämmer emot vingen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0334.jpg 
Visningar:	247 
Storlek:	52,3 KB 
Id:	40989

    Här har plankningen på vingens mittdel kommit på plats
    och kollas av så att den stämmer emot vingen och det gjorde
    den ganska bra.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0337.jpg 
Visningar:	243 
Storlek:	49,2 KB 
Id:	40991

    Frågan är... ska här sitta en ASP 61 FS eller en elmotor. Får förnuftet styra
    blir det elmotor, får känslan styra så blir det en fyrtaktare. Just nu lutar
    det åt att förnuftet får styra. Jag har förlorat ltie för många modeller pga
    tjuvstannande glödmotorer plus att det är så enkelt med el.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0340.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	40987

    Måste ju testa så att grejerna passar ihop. Men mest för att
    det är så svårt att låta bli.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0339.jpg 
Visningar:	325 
Storlek:	55,0 KB 
Id:	40986

    /Mats

  4. #44

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vilken skönhet!! Det blir ju jättefint!

    Visst är det roligt när man kan sätta ihop kärran för första gången och se linjerna.

    När det gäller motor, så hade jag nog gått på känslan.
    Elmotor i all ära, men då får du sätta in en ljudmodul!
    Retroholic!

  5. #45

    Standard

    Tack Tomas

    Jo det är svårt att låta bli att montera ihop delarna då och då för att kolla lite. Jag ska fundera vidare lite på motorvalet. Det ligger en .61 fyrtakt och väntar i källaren och jag tror att den skulle räcka till för modellen. I alla fall skulle det bli ganska skalenligt då det gäller motorstyrkan.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2013-09-25 klockan 08:40.

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Klemm 35:an har väldigt fina linjer och man kan verkligen börja se dem framträda nu.

    Snyggt jobbat!


    Göran

  7. #47

    Standard

    Tack Göran! Hoppas du har det bra med katten där i USA och håller koncentrationen av balsadamm på en konstant hög nivå. Det är väldigt spännande inför varje ny uppdatering från ert håll

    Jo jag har haft den här modellen i tankarna länge nu och har ju faktiskt byggt en mindre variant tidigare efter en ritning av Per Lundqvist. Det vara ett riktigt skalabygge efter hans ibland lite speciella metoder. Väldigt lätt minns jag att den blev och byggdes av kroppslister i tunn furu som i stort följde originalets uppbyggnad. Plankningen av både kropp och vinge var av 0.4 mm plywood som dessutom skulle slipas ner. Tyvärr blev det totalhaveri i maiden. Nu är det säkert 15 år sedan och jag har alltid velat bygga en större variant av klemm 35.

    /Mats

  8. #48

    Standard

    Idag blev det lite pyssel med fastsättningen av vingarna. Enligt ritningen ska det som jag nämnt tidigare vara en sträng med en krok längst ut som fästs i varje vinge. Dessa krokförsedda strängar ska sedan lirkas in genom någon form av rör för att mötas inne i kroppen. Där ska dom sedan dras ihop mot varandra på något sätt.

    Jag är inte så förtjust i den lösningen just på den här modellen i alla fall. Vingen hålls ju i huvudsak fast av vingstålen och det enda som behövs är något som håller vingen in mot kroppen så den inte halkar ur i någon roll eller så. Min lösning blev en plastskruv på undersidan som skruvas lite snett i mot vingen. Det känns lite enklare tycker jag. Så här
    blev det hela.


    Gängorna har jag bara gjort i 2 x 3 mm plywood. Det brukar hålla bra enligt min erfarenhet. Det brukar även gå lite lagom kärvt så dom inte gängor ur sig.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0347.jpg 
Visningar:	233 
Storlek:	46,7 KB 
Id:	41040

    Här är srkruven på plats. Nu ska jag bara bygga upp med balsa så att det kommer
    i liv med plankningen som kommer på senare. Det ska även göras en liten brunn för skruven. Endera bara i balsan eller så sätter jag dit en liten lämplig rörstump. Det blir inte särskilt djupt utan ena sidan på skruvskallen hamnar nästan jäms med plankningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0346.jpg 
Visningar:	242 
Storlek:	97,2 KB 
Id:	41039

    /Mats

  9. #49

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den vinginfästningen påminner lite om min Bulldog, fast omvänt.
    http://www.rcflyg.se/forum/attachmen...1&d=1356194915
    Nu sitter ju din på undersidan och min på ovansidan, och med facit i hand så hade jag nog gjort på annat sätt för att slippa dom fula hålen.
    Kanske typ gångjärn, där man trär en pinne in från bakkanten genom mässingsrör, omväxlande satt i vingen och kroppen.
    Retroholic!

  10. #50

    Standard

    Jo på ovansidan hade jag nog inte velat ha hålen heller och med tanke på vingformen hade det fungerat dåligt. På din bulldog är väl knäcken åt andra hållet. På undersidan tror jag inte jag kommer att tänka på det.

    /Mats

  11. #51

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jo På undersidan tror jag inte jag kommer att tänka på det.

    /Mats
    Precis!
    Retroholic!

  12. #52

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0349.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	32,8 KB 
Id:	41069
    Här har skruven för vingen hittat hem i sitt lilla ide.

    Jag har snickrat till två skevroder och började då fundera på vad jag ska använda för rodergångjärn.
    Efter att en gång ha upptäckt mylargångjärn har jag unteslutande använt sådana mest för att dom är
    så enkla att montera och att jag aldrig har haft några problem med dem. Men frågan är nu vad jag ska använda för gångjärn till den här modellen. Jag vet inte om den är lite för stor för mylargångjärn. Det spelar ingen större roll om det är skalalikt då roderupphängning är lite speciell på Klemm 35 så det blir ändå inte
    skalenligt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0350.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	41070
    Här är är skevrodren på plats med byggnålar som gångjärn. Tycker dock
    rörelsen blir lite trög med byggnålar

    /Mats

  13. #53

    Standard

    Pinngångjärn skulle sitta fint i den vingen.


    Snyggt bygge Mats!!
    /Kurt

  14. #54

    Standard

    Tack Kurt!

    Jo jag har sneglat lite nyfiket på pinngångjärn ibland men aldrig testat dem någon gång. Kanske är dags att göra det på den här modellen.

    Jag köpte nyligen ett litet verktyg för att centrera hålet eller skåran för gångjärnen så att dom hamnar i mitten. Jag tycker alltid att det är svårt att få det riktigt rätt och har sett det där verktyget men aldrig kommit ihåg att beställa det. Naturligtvis ska dom inte sitta i mitten utan lite i överkant på den här modellen

    /Mats

  15. #55

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det blir sk*tsnyggt!!
    Retroholic!

  16. #56
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Den vinginfästningen påminner lite om min Bulldog, fast omvänt.
    http://www.rcflyg.se/forum/attachmen...1&d=1356194915
    Nu sitter ju din på undersidan och min på ovansidan, och med facit i hand så hade jag nog gjort på annat sätt för att slippa dom fula hålen.
    Kanske typ gångjärn, där man trär en pinne in från bakkanten genom mässingsrör, omväxlande satt i vingen och kroppen.
    Om jag inte minns fel så brukar du ha öronpluggar i foam som du stoppar i hålen vid transport för att inte skruvarna ska ramla ur, vissa sådana öronpluggar har en blank gjuten yta i kortändan, den borde gå att klä med samma material som vingarna är klädda med... Så kan du spänna skruvarna och sen trycka tillbaka pluggarna, borde bli nästan osynligt...
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #57

    Standard

    Det har inte hänt så mycket här dom sista dagarna och delvis beror det på att jag saknat 2 mm balsaflak och allt som står i tur att göras tycks vara konstruerat av just 2 mm balsaflak. Idag var jag dock i Östersund i tjänsten och på vägen hem blev det en sväng till Östersunds Modellhobby. Jag kan väl säga som så att dom numera saknar 2 mm balsaflak

    Jag har i alla fall börjat lite med fenan, till största delen byggd av 2 mm balsaflak. Nu hade dom bara 7 st i Östersund men jag tror i alla fall att det ska räcka till bygget.

    /Mats

  18. #58

    Standard

    Några bilder på fenan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0355.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	41,1 KB 
Id:	41143
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0353.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	41141
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0354.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	45,2 KB 
Id:	41142

    På sidorodret sitter det två små som jag gissar det trimroder i bakkant. Det märkliga är att det ena verkar
    vara trimmat åt ena hållet och det andra åt andra hållet. På bilden av fullskalamodellen nedan kan man ana
    hur det ska se ut. Jag känner mig lite osäker om jag ska bry mig om denna lilla detalj som finns med på ritningen.
    Är det någon som vet vad vitsen är med att ha två trimroder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Klemm_Kl_35_-_Heckansicht.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	96,8 KB 
Id:	41144

    /Mats

  19. #59

    Standard

    Trimroder... det kan också vara hjälproder.
    - Lättroder som viker sig åt andra hållet än höjdrodret när man spakar. Det blir alltså lättare att spaka.
    - Tungroder som viker sig åt samma håll som höjdrodret. Då stora roder behöver röra på sig med små spakkrafter.
    Men visst är väl ett trimroder på bägge en mer symmetrisk lösning. =) Men det ska ju räcka med ett trimroder eftersom slipstreamen från propellerna ändå vrider runt en del där bak, lite...
    Är bara vad jag tror. Läst om det i UL-teorin.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #60

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av g-loc Visa inlägg
    Det stämmer med trimrodret. Det är för att stabilisera rodret och ge rätt "pedalkraft".
    Jag har detta på min krick klemm som flyger fantastiskt på 6celler!
    Vad intressant att du har en Krick Klemm. Är det en Klemm 25 eller en 35? Jag hoppas att min ska klara sig med 5 celler. Jag har en kärra som är snäppet mindre jag flyger med 5 celler men den har å andra sidan hur mycket vertikalprestanda som helst och det är ju inget som varken behövs eller är önskvärd på den här modellen. Har du koll på hur mycket din modell väger?

    Ålänningen: Trimrodren som går åt var sitt håll sitter inte på höjdrodren utan på sidorodret. Anledning till att jag funderar på att skippa dom är att det förefaller lite komplicerat att klä rodret med dessa trimroder. Frågan är om dom fyller någon funktion på modellen.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. SK 25 Bucker Bestmann 1/5 Krick
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-09-10, 21:18
  2. Scratchbygge Klemm 35 från Krick
    Av senmathal i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 01:45
  3. Enkelt scratchbygge av enkla material.
    Av Danka i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 10:20
  4. Klemm 35
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 14:07
  5. Klemm 25
    Av Niklas i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •