Reklam

 
Sidan 10 av 12 FörstaFörsta ... 56789101112 SistaSista
Resultat 181 till 200 av 224

Ämne: Scratchbygge Klemm 35 från Krick

  1. #181

    Standard

    Idag kom det två gubbar som trotsade inreseförbudet till Sverige. Den ene är lite blek än så länge. Vet inte om det var dåligt flygväder så han blev sjuk. Hoppas han inte har corona bara.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pilot.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	70137

    /Mats

  2. #182

    Standard

    En liten uppdatering med bilder på modellen påklädd. Nu återstår att klura ut hur jag ska lacka modellen och med vilken färg. Helst vill jag sprutlackera den. Spruta och lite sprutvana finns men frågan är vilken färg man ska använda. Billack kanske är det bästa men det kanske finns enklare varianter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	75,9 KB 
Id:	70181Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	76,0 KB 
Id:	70182Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	70183Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	78,8 KB 
Id:	70184

    Vingroten in mot kroppen är klädd med glasfiber och epoxi. I övrigt är modellen klädd med Koverall. Det är första gången jag testar det men inte sista. När man väl kommit på hur det ska gå till är det ett smidigt material och bra vill det bli.

    /Mats

  3. #183


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 224
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Snyggt!
    Nästan synd att måla :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #184


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 796
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Den blir fin!

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  5. #185

    Standard

    Tack Kjell och Mats!

    Ja ibland tycker man nästan att det är synd att klä en träfärdig modell. Ett pinnabygge är nästan snyggast naken.

    /Mats

  6. #186

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Schnyggen!
    Med elsnurra i nosen kan du väl måla den med nån halvblank kulör...
    Retroholic!

  7. #187

    Standard

    Jag har försökt att leta någon typ av snickerifärg som går att spruta men tycker inte jag hittar något. Jag tror jag ska gå in och fråga på en färghandel. Men det måste vara en färg som går att bryta till rätt kulör också. Det ska vara dom klassiska skolflygfärgerna, orangea vingar och mörkgrå kropp.

    /Mats

  8. #188

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	83,9 KB 
Id:	70201Jag har sprutat Beckers Symfoni akrylat lackfärg med gott resultat (motorkåpa). Tunna med vatten till önskad viskositet bara. Eftersom jag kör metanol så har jag lagt bränslesäker klarlack på efteråt. Då får man se till att allt är riktigt genomhärdat och bra mellanslipat innan lacken läggs, annars kan det bli pannkaka av allt.
    mvh Victor.

  9. #189

    Standard

    Det där Pawneen såg ju jättefint ut. Var det helblank lack du använde. Vad använde du för spruta och vilken storlek på munstycket? Jag undrar om det är samma färg som Alcro servalack? Jag testade nämligen att spruta en vinge med den färgen. Det var väl inte direkt som att spruta billack kan man väl säga. Det blev nästan lite som silikonögon men någon silikon var det nog inte på vingen jag lackade. Jag hade färgen ganska tjock för dom varnade på färgaffären att färgen kunde tappa sin bärighet om man spädde den. Men lite kunde man späda vilket jag gjorde. Vet inte om jag skulle ha haft större munstycke för det kom inte så mycket färg ur spruta.

    Nu blev resultatet bra mycket bättre när färgen torkat. Det verkar som att den sträcker ut sig en hel del när den torkar. Jag lade inte på någon grundfärg vilket jag nog skulle gjorde för att få en mer enhetlig yta. Nu ville ådringen i balsan skina igenom. Men det är väl bara att göra nya försök.

    /Mats

  10. #190

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Victorbjörkman Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	83,9 KB 
Id:	70201Jag har sprutat Beckers Symfoni akrylat lackfärg med gott resultat (motorkåpa). Tunna med vatten till önskad viskositet bara. Eftersom jag kör metanol så har jag lagt bränslesäker klarlack på efteråt. Då får man se till att allt är riktigt genomhärdat och bra mellanslipat innan lacken läggs, annars kan det bli pannkaka av allt.
    mvh Victor.
    Vad använde du för bränsletålig lack?

  11. #191

    Standard

    Tack! Ja det stämmer, skall ju egentligen vara mycket mattare. Men jag valde att inte lacka hela modellen utan bara göra om dekoren från original hangar 9 till denna. Så kulören stämmer inte hundra med förlagan heller, men nära nog för mig.
    angående färgen kan jag tyvärr inte svara på om den har liknande egenskaper eller inte, men jag rekommenderar dig att testa att tunna den merpch lägga ett par lager istället. Bör vara ungefä samma samma.
    lycka till!Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	89,7 KB 
Id:	70204

  12. #192

    Standard

    Lustrecote heter den, tillverkades av Topflite. Men jag tror tyvärr inte den finns längre.

  13. #193

    Standard

    Jag testade att rolla färgen med en korthårig roller och det blev nästan bättre resultat. Måste dock måla två varv. Men det är möjligt att man skulle kunna förtunna mer och få det att fungera bättre med spruta. Men som sagt avrådde han i butiken för att späda färgen för mycket. Det skulle förändra egenskaperna på något sätt.

    /Mats

  14. #194

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Dessa skumgummirollers har jag använt med gott resultat till alkydfärg ('Servalack').

    https://www.hornbach.se/shop/Lackrol...-detaljer.html

    Billiga och bra!
    Retroholic!

  15. #195

    Standard

    Nu är det mesta målat och resultatet får väl duga. Det brukar se bättre ut efter lite utsmyckning med kronmärken och andra beteckningar att fästa ögonen på. Kronmärket på vingen är bara ett vanligt A4 papper som jag testade att dra ut på och är bara ditlagt. Jag har inte funderat klart på hur jag ska fixa dom dekaler som ska vara på modellen. Dels ska det vara kronmärken på vingar och på sidan på kroppen och så ska det stå 78 på fenan och på motorkåpan. Sedan tror jag det är några siffror framför stabben också. Det är möjligt att jag kontaktar någon firma som håller på med sånt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0384.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	79,6 KB 
Id:	70214

    /Mats

  16. #196

    Standard

    Vackert!! Jag blir avundsjuk, haha!

  17. #197

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Tjusigt, bra jobbat!

    Har för mig MBS har kronmärken-dekaler.

  18. #198

    Standard

    Tack tack!

    MBS har men dom är alldeles för små. Möjligen att dom som ska sitta på kroppen räcker till. Deras största är 96 mm i diam. Jag behöver c:a 250 mm.

    /Mats

  19. #199

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Tack tack!

    MBS har men dom är alldeles för små. Möjligen att dom som ska sitta på kroppen räcker till. Deras största är 96 mm i diam. Jag behöver c:a 250 mm.

    /Mats
    Släng ut en blänkare på Köp/Sälj-delen kanske. Vill minnas att det var någon herre här på forumet som inte allt för länge sedan investerade i en plotter eller schablonskärare eller vad det kan tänkas heta.
    Kan vara värt en sockerkaka eller två

  20. #200

    Standard

    Tack för tipset! Men jag var in på en skyltverkstad idag och beställde både kronmärken och siffror. Han var väldigt noga med att få exakt rätt snits på siffrorna. Han ändrade och grejade i sitt dataprogram tills allt såg ut som det skulle. Kronmärkena hade jag på en datafil. På måndag åker jag och hämtar mina dekaler. Det blir kul att se hur det tar sig ut.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. SK 25 Bucker Bestmann 1/5 Krick
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-09-10, 20:18
  2. Scratchbygge Klemm 35 från Krick
    Av senmathal i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 00:45
  3. Enkelt scratchbygge av enkla material.
    Av Danka i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 09:20
  4. Klemm 35
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 13:07
  5. Klemm 25
    Av Niklas i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •