Nu har jag lite bryderier om hur jag ska ordna med vinginfästning. Original är det ett platt stål som går in i en mässingprofil och detta har jag beställt och fått hem ifrån Lindinger. Det som bekymrar mig är doch hur tunga dessa metalldelar är. Denna modell är ju konstruerad innan kolfibern började komma till användning. Nu är frågan ska jag försöka konstruera om det hela och använda ett vingör i kolfiber i stället. Jag tror jag skulle spara ganska mycket vikt på det då det används en hel del plywood kors för att fästa dessa vingstål. Jag tro att jag trots den brutna vingkonstruktionen skulle kunna använda mig av ett rör som går rakt igenom kroppen. Frågan är då hur långt in i vingen röret behöver gå för att det ska hålla. Den längden blir ju begränsad då vingen har en ganska häftig V-form.

Det som avskräcker att göra om är att jag är osäker på om jag klara av att få hålen för vingrören på rätt ställe i spanten. Men det kanske går att räkan ut på något sätt men det måste ju bli exakt. Nästa fråga är hur kraftigt vingrör behöver jag ha. Jag vet ju hur kraftigt det är till med EF Edge 60" men den är ju lite mindre. Om man gick upp samma dim som används till 70" modeller. Dessa rör finns som reservdel till EF:s modeller. Vad tror ni, tar gärna emot tips om det är värt att göra denna mod.

Kan nämna att förstärkningarna av ply. som vingstålen sitter är monterar tvärs kroppen. Jag tänker mig att för vingrören gör jag i så fall en förstärkning längs kroppssidorna som röret fästs i. På ritningen är det ett främre och ett bakre vingstål och det går ju att använda två vingrör också men då blir det ju ännu mer att passa in.

Lite funderingar så får jag se om någon orkar svara i den tropiska värmen

/Mats