Reklam

 
Sidan 9 av 12 FörstaFörsta ... 456789101112 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 224

Ämne: Scratchbygge Klemm 35 från Krick

  1. #161

    Standard

    Det var en av dom motorer jag kikat på. RC-flight anger en modellvikt mellan 2000-4700 för den motorn. Och som du säger 60 A eller 80 A reglage. Jag har även kikat på den här https://www.rcflight.se/visaprodukt....55-650-kv-4020 Fördelen men den är att den passar monteringshålen i spanten som jag gjorde när jag provmonterade en Hacker motor som jag har till en annan modell. Tanken var väl att köpa en likadan men tycker den är onödigt dyr om än väldigt bra.

    /Mats

  2. #162

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    54
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Något högre kv så den lär bli kanon med en 15 x 6 propp och 5s.
    Skulle tro att du hamnar lite över 60amp så ett 80 amp reglage behövs nog.
    Jag har HobbyWing 80 amp reglaget som RC Flight föreslår i en kärra och det fungerar jättebra.

    /Peo

  3. #163

    Standard

    Det är bra om jag kan komma upp lite i propellerstorlek. Jo jag tror att Hobbywings reglage håller hög kvalitet för priset. Jag har ett sådant också i en modell men är osäker på vilken storlek det är på det. Motorn är i alla fall en E-max 2826/06 710 KV och även den har fungerat klanderfritt.

    /Mats

  4. #164

    Standard

    Lite uppdatering med okommenterade bilder så här efter drygt 4 år.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0356.jpg 
Visningar:	192 
Storlek:	68,4 KB 
Id:	69972 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0357.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	67,0 KB 
Id:	69973 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0359.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	76,5 KB 
Id:	69974
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0365.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	69975 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0366.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	85,3 KB 
Id:	69976 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0367 (1).jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	69977


    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2020-02-19 klockan 22:53.

  5. #165

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vad har du gjort på bild nr 3?
    Plockat bort locket på servot??
    Retroholic!

  6. #166

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Ser ut som justerbara servo armar på skeven, de har jag väldigt dålig erfarenhet av, hade sådan på höjden min MP Tucan den gick av i luften och en riktigt fin krasch blev naturligtvis följden

  7. #167

    Standard

    Thomas:
    Den bilden kom med av misstag Kabeln var skadad längst in mot servot så jag har klippt bort en bit och lött om den.

    Uffe:
    Det låter ju inte så bra. Dom följde med Hitec servot och jag tycker det verkar konstigt om dom har en benägenhet att gå av. Det var inte så att armen gick av vid själva kraschen och att det var något annat fel som orsakade kraschen? Dom verkar ju inte klenare än andra servoarmar. Vad var det för fabrikat på ditt servo/servoarm?

    /Mats

  8. #168

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Det är Corona DS-329MG Digital Metal Gear Servo och det var den justerbara armen på bilden som gick av och jag är 98% säker på att den gick av i luften för jag var 20 meter upp modellen vände nos mot backen och jag såg att skeven funka på väg ner och loggen i radion visade att jag drog höjd på vägen ner
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	servo.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	38,4 KB 
Id:	69982

    Efter reparation så är jag ganska säker på att den biten kommer att hålla

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200220_104445.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	69983

    Corona DS-329MG Digital Metal Gear Servo

  9. #169

    Standard

    Det verkar skumt. Det är ju inte någon jättestor modell det satt i vad jag förstår. Men jag litar nog på mina Hitecarmar ändå. Så vitt det nu inte dyker upp fler med samma erfarenhet. Däremot funderar jag på att byta servot jag lött om. Ett nytt kostar ju inte så många kronor.

    /Mats

  10. #170

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Servoarmarna är förmodligen den svagare länken i ett styrsystem. Dom ska tåla spännkraften från en hårdhänt modellbyggare, dragkraften från rodret, värme, kyla och mer därtill. Så de där klena justerbara armarna är nog bara lämpliga för mindre modeller där belastningen är låg.
    I dag finns det aluminiumarmar till de flesta fabrikat och dem kan man lita på. De kostar inte skjortan men ökar tillförlitligheten betydligt. Det är ingen höjdare när man förlorar en modell som man lagt ner stor möda och tid på och som kanske kunde ha räddats av ett par riktiga servoarmar för några tjugor. Bara ovissheten om vad som orsakat kraschen kan vara irriterande, så det gäller att eliminera riskerna.

    Kay krut

  11. #171

    Standard

    Hur många kg dragkraft tror ni att det klarar och vad behövs på skevrodret på en 4 kg modell?

    /Mats

  12. #172

    Standard

    Nu har jag i alla fall testdragit det till 15 kg utan att det gick av. Visst, det blev lite deformerat vid runt 10 kg men nu ska det sitta på skevrodren i en 4 kg modell så jag är inte särskilt orolig.

    /Mats

  13. #173

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra montering av skevroderservot!
    Servot sitter i vingen och inte i servolocket, stabilt! Ändå går det lätt att lossa servoarmen om man skulle vilja vrida den ett steg på servots splines.

    Det går också lätt att byta till en normal servoarm med centrumhål och några stötstångshål i ett stycke.
    Varför behöver du en justerbar servoarm till skevrodren? Det har jag aldrig använt. Justerbar servoarm använde jag bara till trottelservot på den tiden när jag inte kunde finjustera ändlägena i sändaren. Man har ju ett fixerat avstånd mellan tomgångsläget och fullgasläget på en modellmotorförgasare.

    Det är andra tider nu. Om man över huvudtaget använder kolvmotor så kan man finjustera i moderna sändare. Jag har lagt några justerbara servoarmar åt sidan. Skall kasta dem i plastskroten nu...

    Lars

  14. #174

    Standard

    Monteringen av servot har jag använt på andra modeller och det har fugerat bra. Enligt ritningen ska det monteras i en förstärkt sprygel men då blir det ju i stort sett oåtkomligt sen. I och för sig skulle man väl kunna lämna sprygeln öppen uppåt men jag tycker det här blir bättre.

    Anledningen till servoarmen har ingenting med justerbarheten att göra utan det var det enda som fanns till hands i rätt längd när servona skulle monteras. Det är inte säkert att det är den armen som sitter där när den väl är flygklar. Jag kollade nu och det kan nog gå med en lite kortare arm och det är ju bättre för servot. Det blir bättre precision om man slipper begränsa servots rörelse så mycket. Dessutom blir det ju mindre påkänningar på dreven när man stöter i något. Det är jag nämligen bra på

    /Mats

  15. #175

    Standard

    Passade på att snickra ihop en propellerbalanserare. Lite golvlister ett par neodynmagneter, en gammal balanserare och två M8 skruvar som går lagom trögt gängade direkt i träet. Är tanken med magnetbalanserare att axeln ska sväva fritt på ena sidan eller ska man justera den så att det precis tar i på båda sidor? Tyvärr är konorna för små för propellern som ska sitta på Klemmen. Men jag tror det finns likadana med större konor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0368.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	36,4 KB 
Id:	70003

    /Mats
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0368.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	70002  

  16. #176

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det ser väl himla bra ut!
    Min "Kina-balanserare" ser ut sådär ungefär, spetsarna på axeln passar preciiiiis mellan magneterna.
    Och den är "frihjulande"...
    Retroholic!

  17. #177

    Standard

    Tack!
    Den går i alla fall otroligt lätt att snurra och det går att justera så att den svävar fritt på ena sidan. Ser lite magiskt ut.

    /Mats

  18. #178

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    56
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Hej,

    Blev inspererad av din balanserare så här blev min fungerar bra,
    Två rostfria M6 med pålimmade magneter,
    //Kenneth



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070980.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	56,6 KB 
Id:	70040Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070981.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	43,9 KB 
Id:	70039

  19. #179

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Verkligen fiffig balanserare. Helt klart att det inte behöver kosta skjortan för att få balans här i livet !
    Kay krut

  20. #180

    Standard

    Här är det dåligt med uppdateringar men lite blir det gjort i alla fall. Ena vingen fick utgöra försöksobjekt för mitt första försök med Koverall. Visst är det lite fler moment än med en klädsel med lim som Solartex. Men resultat blir bra även om man får testa sig fram lite i början. Framförallt sträcker den som ett trumskinn vilket ställer krav på limmet om det inte ska släppa då man värmer.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0369.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	70116

    /Mats

Liknande ämnen

  1. SK 25 Bucker Bestmann 1/5 Krick
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-09-10, 20:18
  2. Scratchbygge Klemm 35 från Krick
    Av senmathal i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 00:45
  3. Enkelt scratchbygge av enkla material.
    Av Danka i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 09:20
  4. Klemm 35
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 13:07
  5. Klemm 25
    Av Niklas i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •