Reklam

 
Sidan 1 av 12 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 224

Ämne: Scratchbygge Klemm 35 från Krick

  1. #1

    Standard Scratchbygge Klemm 35 från Krick

    Jag tänkte för första gången försöka lägga upp en byggtråd för att se om det hjälper att hålla inspirationen uppe. Bygget är ett ritningsbygge av en Klemm 35, en modell som jag haft ögonen på en längre tid. Tanken är väl att färgsätta den som flygvapnets SK 15.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SEBPT.jpg 
Visningar:	822 
Storlek:	154,9 KB 
Id:	39925


    Ritningen hittade jag efter tips här hos Drexler Modellbau och är det som finns kvar av en modell som Krick tidigare tillverkat. Ritningen ser ut att vara av bästa kvalitet men däremot är bygginstruktionen på Tyska vilket inte hjälper mig det minsta. Men det är ju inte instruktionens fel. Jag testade att skanna in det och köra den i ett online OCR programm och sedan i Google translate men det blev inte mycket bättre, i sort sett oläsbart.

    Men med goda råd härifrån ska det säkert gå bra. Hittils har jag skurit ut spryglarna till vingen och sågat ut några delar i Plywood. För att föra över ritningen till Plywood och balsa använder jag strykjärnsmetoden. Det blir fantastiskt bra bara man ser till att strykjärnet får kontakt överallt på träet. Linjerna blir i stort sett lika skarpa och bra som på ritningen.

    Har tänkt att försöka lägga upp lite bilder efter hand men två paket med spryglar är ju inte så mycket att visa upp. Nu måste jag beställa furulister till vingarna innan jag kommer vidare. Det kommer nog inte att gå så snabbt med bygget.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-06-25 klockan 06:28. Anledning: stavfel

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vad trevligt, dina frågor och funderingar får du säkert svar på det finns många duktiga byggare på det här forumet.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det här kommer att bli ett intressant bygge.



    Göran

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Det här kommer att bli ett intressant bygge.



    Göran
    He He... Bara ni orkar vänta mellan inläggen. Om jag minns rätt från en annan tråd så hade väl du en Krick byggsats av Klemm 35 liggande på kommer-aldrig-bli-av-hyllan

    Hoppas bara att någon som behärskar det tyska språket följer tråden. Jag har redan stött på ett problem när det gäller uppallningen av vingen under bygget av densamma. Det jag inte förstår är om vingen ska pallas upp hela vägen eller bara i rotänden. Jag har byggt någon avsmalnande semisymetrisk vinge förut och minns att det var en del pill med att palla upp den så att den blev rak.

    Så här står det i den tyska instruktionen om någon skulle ha lust att göra ett försök till översättning.

    "Bauen Sie die Tragflügel auf den Bauplanzeichnungen auf. Befestigen
    Sie 2 Hilfsleisten 10x20 mm auf dem Grundriß so, daß Holm 1 und
    _ Holm 2 aufliegen können. Im Schnitt A-A ist die Lage der Hilfsleisten
    eingezeichnet. Achten Sie darauf, daß die Nasenleiste an der Kante
    Ihres Baubrettes liegt. Das Verschleifen dieser Nasenleiste ist später
    dann einfacher.?

    Detta är som sagt skannat och kört i någon form av online OCR. På ritningen visas en distanskloss på 10x20 mm vid rotsprygeln men det går inte att utläsa om den går längs hela vingbalken.

    Så här ser det ut på ritningen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinge pallning.jpg 
Visningar:	832 
Storlek:	93,4 KB 
Id:	39932


    Och så lite spryglar under överinseende av förste testpilot.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	spryglar.jpg 
Visningar:	601 
Storlek:	88,4 KB 
Id:	39933

    Mats

  5. #5

    Standard

    Dubbelpost.
    Senast redigerat av senmathal den 2013-07-24 klockan 19:40. Anledning: Dubbelpost igen. Går tydligen inte att packa med pilarna om man nyss redigerat.

  6. #6

    Standard

    Uppallningen är väl för att den är välvd?
    Jag byggde nyss ett flyg och då byggde man även två jiggar, en som skulle vara vid basen och en vid vingspetsen.
    Dessa gick ju att justera före plankningen för att få rätt washout.
    Men tillika så gjorde de att vingen kom upp en bit i luften för den var också välvd under.
    Om det nu hjälpte nåt (är inget proffs, bara byggt 2,5 kit).

    En flygare på lokala flygklubben sade att det finns en Klemm i Sverige (Arigo) som skulle borda komma på besök till vår klubb bara vi sa till när. =) Ser exakt ut så där om jag minns rätt. Fullsize alltså.

    Bygg nu!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Just det, glömde säga... när jag byggde stabilatorn på Cherokeen så "pallades" den upp mycket mer än vinghalvorna som bara hade två "pallar". Så om vingen är mjuk eller nåt, så kanske det måste vara lite fler "pallar"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Jo jag tror att pallningen fyller två funktioner. Dels för att spryglarna skall komma upp från byggbordet men även för att vingen skall bli rak eller skränkt på rätt sätt. Dessutom kan det nog vara viktigt inte bara stött i ändarna utan längs hela vingen så att den inte hänger ner sig på mitten. Men det går väl att räkna ut med hjälp av centrumlinjen på spryglarna och sedan lägga till några procent skränkning. Det vill jag nog ha oavsett vad ritningen säger.

    /Mats

  9. #9
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tycker det ser lite lurt ut, spryglarna som du tillverkat är det gjort urtag för list på översida och undersida medans det på ritningen ser ut som att det är gjort rektangulära hål som det skall stoppas en vingbalk i. Vad gäller?

    Listerna som du tydligen skall palla under vingen (hjälplist), där borde du kunna göra den bakre listen som en kil med rätt gradtal, då får du förmodligen rätt skränkning under bygget.

    Vingen brukar jag skränka från vingroten med kil.
    Brukar skränka så att spetssprygeln har 0 graders anfallsvinkel. Om anfallsvinkeln inte är noterad på ritningen får du mäta vinkelskillnaden mellan vingroten och stabben.
    Senast redigerat av LIP den 2013-07-24 klockan 23:22.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #10

    Standard

    Njae i de rektangulära hålen som bara finns på de innersta spryglarna skall vingstålen och konsolerna för dessa sitta. Mittdelen av vingen utgör en enhet med kroppen och där sitter mässingprofilerna som vingstålen trycks in i, två på varje vinge. På grund av att vingen är avsmalnande både på bredden och höjden tror jag att man får man tänka sig för lite för att det ska bli rätt. Pallar man lika i alla fyra hörn tror jag inte att vingen blir rak. Detta är i alla fall vad jag minns från ett annat bygge.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2013-07-27 klockan 09:52.

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    1
    Klubb
    Marks Modellflygklubb

    Post Klemm 35

    Har åxå en Klemm35 från Krick, orörd i kartong. Man blir lite sugen....../Finnsky

  12. #12

    Standard

    Inte mycket har hänt i högsommarvärmen men i väntan på listerna till vingen började jag att knåpa ihop stabilisatorn.

    Stabben skall sedan plankas med 2 mm balsa.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Klemm stabben.jpg 
Visningar:	628 
Storlek:	98,2 KB 
Id:	39971


    Mycket spån blir det...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Klemm stabilisator.jpg 
Visningar:	513 
Storlek:	89,7 KB 
Id:	39970

    Vissa saker tycker jag är konstruerade lite onödigt tungt. Både vingändar och ändarna på stabilistorn är uppbyggda av massiv balsa. Vet inte om jag gör så eller om jag använder någon annan metod. Sedan är det ganska mycket plywood i uppbyggnaden av stabilisator och fena. Nu tror jag i och för sig inte att modellen blir särskilt tung ändå. En sak som är bra är att stabilisatorn är löstagbar. Men ska det vara någon vits med gäller det ju att man gör ett roderlinkage som är enkelt att ta bort men det kan det vara värt. Jag vet inte hur många stabbar jag slagit sönder i dörrposter och annat när jag burit omkring på modeller.

    /Mats

  13. #13

    Standard

    Finnsky:
    Ja börja å bygg så kan jag få lite hjälp på traven då jag kör fast

    /Mats

  14. #14
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Planka stabben med 2mm balsa tycker jag låter mycket.....eller?
    Jag skulle nog valt 1,5mm, max 16 gram per flak 100x1000, men det är jag det.
    Modellen har nog förutsättning att bli baktung ändå.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  15. #15

    Standard

    Tyvärr är stabben redan plankad med jag får putsa bort några tiondelar med sandpapper Ja det är nog risk att den blir baktung och det torde inte bli bättre av att montera elmotor i den som jag funderar på att göra. Men jag har inte bestämt mig riktigt än. Ljudet av en fyrtaktare är lite svårt att motstå men jag vet inte om jag vill kladda med metanol igen.

    /Mats

  16. #16

    Standard

    En plankad stabbe...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	plankad stabbe.jpg 
Visningar:	457 
Storlek:	105,1 KB 
Id:	40018

    och en plankad stabbe med ett halvt höjdroder.
    Rodret ska inte plankas.
    Nu ska det bara dit några bitar längst ut på ändarna.
    Även andra roderhalvan är stort sett klar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stabbe och höjdroder.jpg 
Visningar:	482 
Storlek:	108,4 KB 
Id:	40019

    Bakkantlist blev väldigt tunn men det verka ska vara så.

    Ni som bygger mycket från ritning hur gör ni när ni skär ut delarna, Skär ni utanför eller innanför linjen? Eller kanske mitt i? När bitarna är väldigt små eller tunna som just bakkantlisten på stabben och även bakkanten på spryglarna som bakkanten ska sitta emot gör det ju en del. Jag tror att jag borde ha skurit och kapat utanför linjen.

    /Mats

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    En plankad stabbe...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	plankad stabbe.jpg 
Visningar:	457 
Storlek:	105,1 KB 
Id:	40018

    och en plankad stabbe med ett halvt höjdroder.
    Rodret ska inte plankas.
    Nu ska det bara dit några bitar längst ut på ändarna.
    Även andra roderhalvan är stort sett klar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stabbe och höjdroder.jpg 
Visningar:	482 
Storlek:	108,4 KB 
Id:	40019

    Bakkantlist blev väldigt tunn men det verka ska vara så.

    Ni som bygger mycket från ritning hur gör ni när ni skär ut delarna, Skär ni utanför eller innanför linjen? Eller kanske mitt i? När bitarna är väldigt små eller tunna som just bakkantlisten på stabben och även bakkanten på spryglarna som bakkanten ska sitta emot gör det ju en del. Jag tror att jag borde ha skurit och kapat utanför linjen.

    /Mats

    Det ser väldigt snyggt ut!

    När jag skall skära till mindre bitar så skär jag utanför linjerna och sedan slipar jag bort det överflödiga materialet tills biten passar.


    Göran

  18. #18
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Fick också lära mig att skära med marginal… Bättre att slipa lite och få perfekt passform.

    Väldigt trevlig tråd som kommer att följas med stort intresse.

    /Micke

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Tyvärr är stabben redan plankad med jag får putsa bort några tiondelar med sandpapper ...
    Det brukar vara svårt att slipa ner en plankad sprygelyta. Ytan blir lätt "vågig" då de delar av balsan som inte har stöd underifrån blir mindre slipade än de delar som har stöd underifrån. Jag skulle därför valt att inte slipa på en redan plankad yta. Viktbesparingen är inte mycket att orda om i detta fall.
    Ser fram emot fortsatta bilder på bygget.

    /Michael

  20. #20

    Standard

    Tack tack Göran!

    Jo det är ju egentligen så jag lärt mig av Per Lundkvist på den tiden jag kunde Nya Radioflygboken utantill Sedan lär man sig en hel del av misstagen som det heter. Ett misstag var att inte tänka på hur den bit såg ut som sprygeln skulle limmas emot d.v.s. hur tjock bakkantlisten var.

    Vill bara tillfoga att jag följer dina byggtrådar med ödmjukt intresse inför ditt kunnande och din skicklighet. Även om jag inte kommenterar så ofta. En ovärderlig källa till inspiration och tips.

    Funderar lite på hur man lägger upp en intressant byggtråd och det jag anar är att mycket bilder är nyckeln. Åtminstone är det vad jag gillar tillsammans med lite små instruktioner och tips. Nu vet jag inte om jag har så mycket tips att komma med utöver vad som kan vara intressant för rena nybörjare.

    Nu blir det nog inte så mycket byggt här på ett tag då jag har satt full fart på en husvägg som ska få lite extra isolering och en ny panel. Men några små stunder kanske det blir. Sedan när jag får lite trävirke från HAB kan jag nog inte hålla mig från att sätta igång med vingen. Just vingarna brukar jag tycka är det roligaste att bygga. Är så förtjust i konstruktionen på en flygplansvinge. Det är nog det att något kan bli så starkt och så lätt med så lite material och samtidigt med en så speciell form. Klemmen känns extra rolig med den speciella brutna vingkonstruktionen.

    Michael:

    Ja det har du nog rätt i så jag bara putsar till ytan lite. Det finns dock en hel del annat på modellen som skulle kunna lättas lite. Jag tycker att det används väldigt mycket plywood och frågan är om allt behövs. Så är till exempel hela bakkanten på den ganska tjocka fenan av 3 mm plywood vilket jag inte sett på någon annan modell. Endera byter jag ut den mot hård balsa eller så gör jag lite lätthål i den.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. SK 25 Bucker Bestmann 1/5 Krick
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-09-10, 21:18
  2. Scratchbygge Klemm 35 från Krick
    Av senmathal i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 01:45
  3. Enkelt scratchbygge av enkla material.
    Av Danka i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 10:20
  4. Klemm 35
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 14:07
  5. Klemm 25
    Av Niklas i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •