Reklam

 
Sidan 6 av 12 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 224

Ämne: Scratchbygge Klemm 35 från Krick

  1. #101
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Ja det vore jättebra om du ville skicka lite bilder på just stället, särskilt om det fungerar bra.
    På filmen ovan på fullskalakärrorna är det ju 2 olika sorters ställ, den ena ser ju ut att fjädra ordentligt, den med hjulkåpor på..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  2. #102

    Standard

    Stället med hjulkåpor brukar sitta på en variant som kallas Klemm 35 Spezial men Googlar man på den så kommer endast ensitsiga varianter upp. Den på filmen är ju tvåsitsig. Dessutom finns det en variant med glasad cockpit. En sådan har Mikael Carlson nyligen renoverat och ska visst vara den enda flygande i världen. http://www.sffsto.se/UnikKlemmKl35Dflygerigen.htm

    /Mats

    Ps
    Hittade bilder på nätet av den siverfärgade på filmen, SE-BGA, där främre sittbrunnen saknas. Vet inte om den går att täcka över med plåtar eller om den är ombyggd. Här finns annars fina Klemmbilder. http://www.sffsto.se/TrissiKlemmoverHatuna.htm

    Ds
    Senast redigerat av senmathal den 2013-10-13 klockan 06:57.

  3. #103

    Standard

    Nu tog det tvärstopp med byggandet ett tag. Eller lite småjoks har det väl blivit plus att jag gått och klurat lite på landningsstället. Vet inte om jag kommit någon vart i klurandet mer än att jag vill ha det fjädrande. För att kunna göra stället både fjädrande och någorlunda skalalikt behövs någon form av teleskopfjädring och till detta två rör som går in i varandra. Idag då jag var in på Bauhaus hittade jag eventuellt vad jag behöver och det jag hittade var ett 8 mm och ett 10 mm mässingrör där det mindre lätt glider in i det större utan att glappa. Nu var väl rören inte de mest tunnväggiga så dom är ju inte jättelätta. Jag tror dom hade 0,8 eller 1 mm väggar.

    Vad tror ni? Blir det för tungt och klumpigt? Jag har räknat ut att rörens vikt kommer att hamna runt 60 g plus ungfär lika mycket pianotråd så runt 120 - 150 gram plus hjul kan vikten tänkas hamna på. Tanken är väl att hitta en tryckfjäder med lämplig hårdhet i rätt diameter. Problemet är väl att hotta en tillräckligt hård fjäder som är så liten. Har dock ev. några hydraulventiler fån en citroên där jag minns att det fanns små kraftiga fjädrar. Om jag nu har delarna kvar.

    På bilden nedan ser man ganska tydligt hur det ser ut i fullskalversion. Nu är det inte frågan om något exakt skalabygge utan mera skalaliknande sådär på ett ungefär. Det vill säga ingen bockad aluminiumplåt eller kolfiber

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	75633_big.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	76,0 KB 
Id:	41354

    /Mats

  4. #104

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Bygger du ett sådant så blir det väldigt snyggt!! Och jag tror inte den extravikten gör nån större skada.

    Hade du sen haft en metanolare eller bensinare i nosen, så hade det inte märkts överhuvud taget!!
    Retroholic!

  5. #105

    Standard

    He he! Om jag sätter dit den bensinmotor jag har kommer det att gå åt mycket bly i aktern Tror att 30 cc blir lite overkill. Men annars: Bensin -ja tack. El -ja tack. Metanol -nej tack Jag gissar fortfarande att den kommer att hamna runt 4 kg om nu inte färg och klädsel väger mycket mer än jag tror. Björns modell ovan verkar ju flyga bra fast den väger över 5,5 kg.

    Någon som har tips på hur jag får till rätt färg på modellen. Har försökt googla lite på flygvapnets färger men inte hittat något klockrent mer än orange och stålgrå. Skulle behöva lite tips på var jag hittar lämplig färg. Jag har inte bestämt mig riktigt hur jag ska måla heller men det löser sig nog. Det blir nog inte aktuellt på den här sidan Jul.

    /Mats

  6. #106
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Om du hade tänkt silverlöda rören, tänk på att mässing blir mjuk av för mycket värme = gaslåga.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #107

    Standard

    Så långt jag tänkt hitintills så har jag inte tänkt på hur jag ska löda På ena sidan skall det väl i varje fall lödas dit någon form av hjulaxel och då tänker jag mig en bockad pianotråd som löds in i ena änden av röret. Där blir det ju en hyfsad lödyta. Problemet är väl bara att pianotråden blir alldeles för glapp i röret. Man skulle behöva en bussning utan på pianotråden som fyller upp. Sedan ska ju dom två inre benen lödas ihop med teleskopbenet eller med hjulaxeln kanske.. Pianotrådar brukar ju dessvärre inte vara så pigga på att bli ihoplödda med varandra. Det blir väl till att vira koppartråd runt lödstället och köra med mycket fluss och putsa ordentligt innan. Ibland har jag lött med VVS tenn som är lite hårdare än vanligt lödtenn för elektronik och liknande.

    Nu när jag klurade igår började jag också att fundera på om det istället skulle kunna gå att lösa med bara pianotråd och någon form av torisionsfjäding. Då får man ordna något teleskoprör utanpå bara för utseendet.

    Jag klurar vidare och tar gärna emot tips på lösningar.

    /Mats

  8. #108

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmmm...

    Om man tittar på bilden ovan, och tänker bort stötdämparna, så ser ju resten av stället ut som ett ordinärt pianotrådsställ.
    Kan man tänka sig ett sådant, plus ett par fejkade stötdämparben??
    Hur du ska löda fast fästpunkter för benen kan du nog själv klura ut.

    Bara en tanke för att förenkla det hela en aning...
    Retroholic!

  9. #109

    Standard

    Det jag oroar mig för då de gäller den lösningen är att det ska bli väldigt vingligt vi taxning då fästpunkterna för stället hamnar så nära varandra. Det skulle kännas bättre om den fick stödja på benen ute vid vingarna även om det är lite klurigare att få till. Just nu verkar dock det klurigaste att hitta en fjäder som passar. Dags att gå ut i boden och leta.

    /Mats

  10. #110

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Lesjöfors säljer alla typer av fjädrar och har lasttabeller mm.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  11. #111

    Standard

    Jo jag hamnade på deras sida och några andra som sålde fjädrar. Nu försöker jag sätta mig in i hur man tolkar dom olika parametrarna som fjäderkonstant, maxkraft och så vidare. Tyvärr är matte inte min grej så jag blir inte riktigt klok på det jag läser.

    /Mats

  12. #112
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Jag har en Lesjöfors-åf 700 m hemifrån.
    Om du vill kan jag gå dit o kolla..
    Men enklast är väl bara att maila dom o berätta om dina önskemål?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #113

    Standard

    Jocke:
    Det vore ju jättebussigt i så fall. Jag ska fundera lite till och kolla runt lite. Vet egentligen inte ens hur man ska tänka när det gäller fjäderns hårdhet.

    Om man tänker sig att modellen väger 4 kg då borde väl fjädern pressas ihop en aning vid låt säga 2 kg belastning eftersom det är en fjäder på varje sida. Men så funderar jag på om fjädern behöver förspännas som det t. ex är på en bil. Det gör ju i så fall konstruktionen lite mer komplicerad så jag hoppas att det fungerar ändå.

    /Mats

  14. #114
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Satt o surfade runt lite igår kväll, när jag hittade denna trevliga byggtråd.
    På denna sida, nr 5, finns det ett landningsställ som kanske ser lite ut som ditt blivande..?
    http://www.modelflying.co.uk/forums/...p?th=56199&p=5
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #115

    Standard

    Ja det ser ganska snarlikt ut men jag förstod aldrig om det var någon fjädring på det stället. Tim Hooper är annars en duktig konstruktör och byggare som jag stött på tidigare. Jag har byggt denna Hawker cygnet från en ritning som följde med RCM&e http://www.modelflying.co.uk/forums/...s.asp?th=46673 När jag kom till riggningen av vingarna kände jag att jag var tvungen att lägga den åt sidan och börja med något annat. Men jag kommer nog igång med den för att slutföra bygget. Till nästa sommar ska den vara i luften.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cygnet.jpg 
Visningar:	261 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	41372


    /Mats

  16. #116

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Oj!!
    Ytterligare en skönhet "på G".
    Den vill vi också se i luften!!
    Retroholic!

  17. #117
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Ja det ser ganska snarlikt ut men jag förstod aldrig om det var någon fjädring på det stället.
    Jodå, om du backar en sida i den byggtråden så ser du dessa bilder:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	img_9463.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	27,7 KB 
Id:	41385

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	img_9464.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	27,8 KB 
Id:	41386
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #118

    Standard

    Ok! Jag kollade för dåligt. Ja någonting ditåt är väl vad jag har tänkt mig. Det avlånga hålet och skruven i röret var inte så dumt.

    Thomas, den ska i luften till sommaren. Eller i bästa fall på vårisen i slutet av mars.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2013-10-19 klockan 18:15.

  19. #119

    Standard

    Här händer inte mycket just nu men lite klurande och testande av landningsstället har det blivit så jag tog ett par bilder av det som blivit hittills.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0401.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	49,1 KB 
Id:	41426

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0402.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	51,7 KB 
Id:	41427

    Sedan får vi se hur det blir i slutänden.

    /Mats

  20. #120

    Standard

    Eller så köper man färdiga. När jag väl kom på att dom kallas "oleo strut landing gear" kom det upp en del på nätet. Bland annat dessa från HC. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...class_2pc.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	115strut-23872(2).jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	156,3 KB 
Id:	41428

    Men jag sak kolla om jag får till på egen hand först.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. SK 25 Bucker Bestmann 1/5 Krick
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-09-10, 20:18
  2. Scratchbygge Klemm 35 från Krick
    Av senmathal i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 00:45
  3. Enkelt scratchbygge av enkla material.
    Av Danka i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 09:20
  4. Klemm 35
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 13:07
  5. Klemm 25
    Av Niklas i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •