Reklam

 
Sidan 8 av 12 FörstaFörsta ... 3456789101112 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 224

Ämne: Scratchbygge Klemm 35 från Krick

  1. #141

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Snyggt jobbat, Mats!!
    Retroholic!

  2. #142
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Låter som en metanolfyrtaktare av något slag men vilken sort. Skulle vara kul att veta vilken storlek det är på modellen också.

    /Mats
    Enligt kommentarerna under filmen är det en Saito 180.
    Maila honom via Youtube och fråga, vetja..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #143

    Standard

    Jasså det såg jag inte. Jag undrar om det kan vara samma modell som i filmen som finns med på denna sida. http://www.pefilm.se/Barkarby%2007/S...rkarby_07.html

    /Mats

  4. #144

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0415.jpg 
Visningar:	514 
Storlek:	91,0 KB 
Id:	41545

    Ett första ställ med prototypen monterat på modellen. Nu är det bara att hoppas att infästningen
    vid vingen håller. Men det är ganska mycket 3 mm plywood just där.

    Jag tror att första fjädern blev lite för mjuk så jag satte dit en hårdare. Nu fjädrar den i och för sig inte
    ner någonting av planets vikt men man behöver inte trycka mycket på modellen för att den ska göra det.
    Om det handlar om att spara infästningar gissar jag att det är bättre än om det slår igenom.

    Övre infästningen för fjäderbenet löste jag med ett roderhorn av plast. Den enda belastning som uppstår
    här är rakt uppåt så jag tror att det ska hålla. De övriga krafterna tar dom andra två benen upp.

    Kom gärna med synpunkter om ni ser brister konstruktionen. Stagen som går in mot kroppen ska göra nya och benet ska då luta lite inåt i överkant för att likna originalet.

    Någon som har en ide var jag skulle kunna hitta en liten gummidamask att sätta över skarven mellan ytter och innerrör. Det brukar sitta en sådan på fullskala. På wirar brukar det väl kunna sitta en damask mellan inner och ytterwire, men man vill ju inte köpa ett par nya bromswirar för att få tag på damasker

    /Mats

  5. #145

    Standard

    Prova med krympslang där du bara värmer det övre röret.
    /Kurt

  6. #146

    Standard

    Ska testa det tipset. Problemet är möjligen att det övre röret har mindre diameter. Annars gissar jag att det finns någons passande damask därute någonstans. Det gäller bara att få ögonen på den.

    /Mats

  7. #147

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Köp annars en bit svart gummislang för bensin på t.ex en bensinstation så får du en lite större diameter på damasken. Slangarna finns också i olika dimensioner så då får du kanske en damask som ser "naturlig" ut. Innerdiametern är också ganska liten så det skulle nog funka att trä den över staget. Limma fast den med epoxy.

    Trevligt bygge!
    /Lelle

  8. #148

    Standard

    Ungefär 1 1/2 år sedan sist så det är väl hög tid att sätta lite fart igen Till mitt försvar få jag väl framhålla att jag färdigställt ett annat ritningsbygge som premiärflugits i dagarna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Cygnet.jpg 
Visningar:	311 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	53397

    Jag fortsätter där jag slutade och klurar vidare på det fjädrande landningsstället. Jag har smitt till en liten mässingsplåt som sammanbinder hjulaxel fjäderben länkarmsstagen. Jag hoppar att det håller ihop.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0071.jpg 
Visningar:	257 
Storlek:	37,0 KB 
Id:	53395 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0072.jpg 
Visningar:	299 
Storlek:	48,7 KB 
Id:	53396

    Nu är det andra sidan kvar sedan står den på egna hjul.

    /Mats

  9. #149

    Standard

    Det har inte blev så många inlägg på sistone mest beroende på bekvämlighet. Datorns Bluetooth har lagt av vilket innebär att jag måste leta fran en sladd för att flytta bilderna från telefonen. Men nu tänkte jag att jag skulle lägga in några bilder på lite av det som har hänt sedan sist.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0002.jpg 
Visningar:	292 
Storlek:	57,2 KB 
Id:	55259
    Träjobbet börjar bli klar men lite småpyssel fattas plus lite spackling och justeringar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0013.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	51,6 KB 
Id:	55260
    Lite speciell utseende och fastsättning på fenan. Tanken är att stabben ska gå att demontera genom att lossa skruven, lyfta lite i framkant och drar ut den ur två små styrtappar som sitter i i fenan. Allt enligt ritning. Tyvärr kommer det inte att vara särskilt lätt att lossa roderlänkaget så rodret kommer nog att sitta där det sitter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0012.jpg 
Visningar:	242 
Storlek:	50,4 KB 
Id:	55261
    Alltihop döljs sedan av en plastbit som fortfarande finns att köpa färdig liksom motorkåpan.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0015.jpg 
Visningar:	238 
Storlek:	47,8 KB 
Id:	55262
    Landstället på plats med damask efter tips från Jörgen Nathorst-böös. Beskirving finns i Kjell Nilssons Tiger Moth tråd. http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/43327-DH82-Tiger-Moth-skala-1-3-ny-dokus%C3%A5pa/page12

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0011.jpg 
Visningar:	247 
Storlek:	45,5 KB 
Id:	55263
    Ett återanvänt sporrhjul från en Super Cub. Passar så där men få duga, blir kanske bättre när det blir målat svart.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0010.jpg 
Visningar:	271 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	55264

    Lite radioinstallation. Kolfiberrör till höjdrodret vars roderhorn sitter inne i kroppen mellan roderhalvorna. Till sidorodret blev det wirestyrning plus ett kolfiberrör till sporrhjulet.

    Det var det för den här gången. Jag hoppa att det inte ska dröja lika länge till nästa gång. Fast nu är det i ett läge där utfört arbete inte blir några bildliga sensationer.

    /Mats

  10. #150


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Ser ut att bli toppenbra! Hoppas få se den flyga - Östersundsträffen kanske?

    MVH
    Kjell

  11. #151

    Standard

    Tja varför inte en utflykt västerut. Jag vet ju var ni håller hus efter den trevliga flygdagen i somras. I alla fall ska den vara klar till sommaren.

    /Mats

  12. #152

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ser oförskämt fint ut Mats!
    Fortsättbara, sommaren är snart här....
    Retroholic!

  13. #153

  14. #154

    Standard

    Hur går det med bygget? :-)

    Jag satt vid datorn i morse och hörde ett udda muller utanför, öppet fönster, och tittade ut mot himlen och vad kommer där, jo tre st väldigt långsamt lågflygande kärror från typ 40-talet flög rakt ovanför huset. Tog kameran och for till flygfältet och jojo, där stod två st svenskägda Klemm KL35D från 1935-36 (175 och 78) och en dubbeldäckare modell Bücker Bü-133C Jungmeister. Kände sen igen ena flygaren av Klemmen, hade ju firat midsommar med honom för några år sedan, hade vart kul fråga vart de var på väg. Tog ett gäng bilder, men här är några, även på Jungmeistern fast det inte hör hit.









    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #155

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur går det med bygget? :-)

    Jag satt vid datorn i morse och hörde ett udda muller utanför, öppet fönster, och tittade ut mot himlen och vad kommer där, jo tre st väldigt långsamt lågflygande kärror från typ 40-talet flög rakt ovanför huset. Tog kameran och for till flygfältet och jojo, där stod två st svenskägda Klemm KL35D från 1935-36 (175 och 78) och en dubbeldäckare modell Bücker Bü-133C Jungmeister. Kände sen igen ena flygaren av Klemmen, hade ju firat midsommar med honom för några år sedan, hade vart kul fråga vart de var på väg. Tog ett gäng bilder, men här är några, även på Jungmeistern fast det inte hör hit.









    Om du har Facebook kan du följa deras resa. Sök på "Early bird Håtuna"

  16. #156

    Standard

    Jag trodde att jag började med den här modellen för ett par år sedan men ser nu att jag postade första inlägget 2013 och sista uppdateringen 2015. Sedan har jag inte ens observerat att Ålänningen frågat hur det går. Ja tills nu har det väl inte gått något alls men modellen har stått i ett hörn i TV-rummet och gjort sig påmind. Tur att katterna är snälla och varken duggat eller hoppat sönder den.

    Om jag får skylla ifrån mig har all tid de två sista åren gått åt till att bygga ett isolerat dubbelgarage till mina Citroener. En annan hobby jag har. Nu tänker jag dock kavla upp armarna och göra den klar inför sommaren. Får se hur jag lyckas

    Jag måste också hitta en prisvärd elsetup till modellen. Lite tråkigt med el men jag är trött på metanolkladdet och den är för liten för bensin. Jag hoppas att den ska klara sig på 5s då jag har ett antal sådana batterier. Jag flyger en aningens mindre modell med 5s och den är det vertikalprestanda på och det ska det inte vara på den här.

    /Mats

  17. #157

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu har jag inte läst hela den lååånga byggtråden, men vad blev det för spännvidd och vikt?

    Jag tänkte att det finns ju små ​fina bensinare, ner till 9 cm3 idag...
    Retroholic!

  18. #158

    Standard

    Jag kommer knappt ihåg själv men enligt tillverkaren är spv 2040 och vikten 3700g. Om min modell hamnar på dessa 3700 är jag dock osäker på. Krick uppger att modellen ska kunna flyga med 7,5 cc tvåtakt men då gissar jag att det behövs asfalt för att komma i luften.

    Jo visst finns det små bensinmotorer men jag gissar att driftsäkerheten på dom inte är så mycket bättre än en glödstiftmotor i samma storlek. Dessutom är motorspantet redan avpassat för el. Annars har jag experimenterat lite med en ASP 10 cc fyrtakt som jag kört med tändningen men då med metanol som bränsle. Det var ett tag sedan nu men den gick väldigt fint med stabil tomgång och trottlade fint. Men planen är att sätta den motorn i en gammal Cub.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2020-02-11 klockan 16:26.

  19. #159

    Standard

    Jag provvägde modellen idag för att få en liten uppfattning om var det kommer att hamna. Jag vägde modellen träfärdig utan klädsel med alla servon monterade. Ack och motor lade jag löst på modellen plus att jag lagt till 100 g för ett fartreglage. Vikten hamnar då på 3200 g så jag borde rimligen komma en bit under 3700 g. Jag vet inte vad klädseln kan väga men jag vill ha en rejäl klädsel typ Solartex. Sen ska den ju lackas också men klädsel och färg kan ju inte väga 500 g.

    Jag har kollat lite på olika motoralternativ och det verkar inte så svårt att hitta en setup för 5s som klarar modellen. Men tyvärr har jag glömt av alla olika värden på elmotorer och vad dom står för så jag får läsa på. På t. ex. Rc-flight har dom specat lämplig modellvikt så då kan man ju få en liten uppfattning. Sedan är det väl frågan om vad man vill ha för karaktär på modellen. Det är ju en oldtimer som inte ska flyga omkring som en raket med vertikalprestanda.

    /Mats

  20. #160

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    51
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Jag har haft denna i en Hangar 9 Cub 2m spännvidd och ca 3800g:
    EMax GT 4020/07 620kv 15 x 6 propp, 60amp reglage och 5s 4000mah.
    Denna setup räckte till mer än väl!
    Går att belasta motorn med mera propp men då behöver du 80 amp reglage.

    Mvh/Peo

Liknande ämnen

  1. SK 25 Bucker Bestmann 1/5 Krick
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-09-10, 21:18
  2. Scratchbygge Klemm 35 från Krick
    Av senmathal i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 01:45
  3. Enkelt scratchbygge av enkla material.
    Av Danka i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 10:20
  4. Klemm 35
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 14:07
  5. Klemm 25
    Av Niklas i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •