Reklam

 
Sidan 7 av 12 FörstaFörsta ... 23456789101112 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 224

Ämne: Scratchbygge Klemm 35 från Krick

  1. #121

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Egentillverkade känns ju mycket lyxigare!
    Då kan man ju skryta med att "dessa har jag gjort alldeles själv"!
    Retroholic!

  2. #122

    Standard

    Det finns ett folk av en särskild sort nere vid piteälva och våran slogan är jädrigt kort det kan vi göra själva. Fast det skall väl egentligen vara Ångermanälva om det är jag som sjunger

    Jo absolut är det roligare att görat själv. Och det ska nog gå att få till något användbart till slut. Det kluriga tycker jag är att löda i pianotråd. Det är som om det inte vill ha med tenn att göra och hårdlödning brukar inte heller sitta bergsäkert. Men putsar man och rengör noggrant kanske det går.

    /Mat

  3. #123
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Använd lite lödvatten, eller saltsyra.
    Men du måste tvätta ordenligt efteråt, har lätt för att rosta.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #124

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Eller så köper man färdiga. När jag väl kom på att dom kallas "oleo strut landing gear" kom det upp en del på nätet. Bland annat dessa från HC. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...class_2pc.html

    Bifogad fil 41428

    Men jag sak kolla om jag får till på egen hand först.

    /Mats
    Fast då får han nog vänta längre, -6på saldot. Väldigt prisvärt annars

  5. #125

    Standard

    Jo men det här är ett långtidsprojekt så ett halvår hit eller dit har inte så stor betydelse Nu har jag dessutom kört fast i ritningsläsningen och lyckas inte få dit bitarna på rätt plats. Då det är flera lager av delar ovanpå varandra och streckade linjer som ett plockepinn är det inte helt lätt. Särskilt då byggbeskrivningen är på ett för mig oläsligt språk. Men när man väl limmat dit en bit med epoxy brukar det genast stå klart hur det egentligen skulle ha varit. Nämligen ytterligare en list under den del man just limmat fast.

    /Mats

  6. #126

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jo men det här är ett långtidsprojekt så ett halvår hit eller dit har inte så stor betydelse Nu har jag dessutom kört fast i ritningsläsningen och lyckas inte få dit bitarna på rätt plats. Då det är flera lager av delar ovanpå varandra och streckade linjer som ett plockepinn är det inte helt lätt. Särskilt då byggbeskrivningen är på ett för mig oläsligt språk. Men när man väl limmat dit en bit med epoxy brukar det genast stå klart hur det egentligen skulle ha varit. Nämligen ytterligare en list under den del man just limmat fast.

    /Mats
    Låter väldigt bekant på något sätt Mats
    /Kurt

  7. #127

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu ska du ju abselut inte ha sådana ben till denna kärran, men www.sdshobby.com har fina spiror till hyfsade priser! Flera sidor att bläddra igenom.
    Kanske till framtida projekt??
    http://www.sdshobby.com/rc-airplane-...83.html?page=6
    Retroholic!

  8. #128

    Standard

    Ja där fanns det alla varianter och storlekar.

    /Mats

  9. #129

    Standard

    Mycket pyssel men lite märkbara resultat. Jag tycker alltid det är kommer till en punkt där det är svårt att komma vidare med byggen. När det mesta är träfärdigt men det trots allt är en massa småpyssel och justeringar som ska göras. Det beror väl kanske på att det inte blir så mycket synliga resultat som gör att det känns så segt. Inte mycket att lägga ut några bilder på. Sedan har jag svårt att ta tag i saker när jag inte har allt material hemma så att det går att slutföra delen. En egenhet jag har är också att jag inte gör varje del riktigt klar innnan jag börjar med nästa del. Så har jag t. ex två vingar som är nästan klara och en flygkropp som är nästan klar och en stabbe som är... osv.

    Dessutom lyckades jag igår få två hål att hamna helt fel trots noggrant mätande och kollande. Det var hålen till två styrtappar till den löstagbara stabben. Två tappar av rundstav ska sitta limmade i stabbens bakkant och motsvarande hål sitter i en plywoodbit i kroppen. Sedan ska det sitta en nylonskruv i framkant på stabben. Men nu hamnade hålen av någon märklig anledning fel och hål är ju inte alltid så lätt att flytta Det får nog bli en fastlimmad stabbe istället. Så stor är inte modellen att den inte går att transportera med stabben på.

    Ja det var lite filosoferande och klagande men det här är jag väl helt ensam om antar jag Att köra fast och att göra fel menar jag.

    /Mats

  10. #130

    Standard

    Sitter i samma sits som du Mats, mycket småpyssel med väldigt lite konkreta resultat.
    Upplevde samma när jag byggde CUBen, de sista bitarna tog en evighet. Så du är inte
    ensam , inte en chans !

    mhv/Kurt

  11. #131
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Mycket pyssel men lite märkbara resultat. Jag tycker alltid det är kommer till en punkt där det är svårt att komma vidare med byggen. När det mesta är träfärdigt men det trots allt är en massa småpyssel och justeringar som ska göras. Det beror väl kanske på att det inte blir så mycket synliga resultat som gör att det känns så segt. Inte mycket att lägga ut några bilder på. Sedan har jag svårt att ta tag i saker när jag inte har allt material hemma så att det går att slutföra delen. En egenhet jag har är också att jag inte gör varje del riktigt klar innnan jag börjar med nästa del. Så har jag t. ex två vingar som är nästan klara och en flygkropp som är nästan klar och en stabbe som är... osv.

    Dessutom lyckades jag igår få två hål att hamna helt fel trots noggrant mätande och kollande. Det var hålen till två styrtappar till den löstagbara stabben. Två tappar av rundstav ska sitta limmade i stabbens bakkant och motsvarande hål sitter i en plywoodbit i kroppen. Sedan ska det sitta en nylonskruv i framkant på stabben. Men nu hamnade hålen av någon märklig anledning fel och hål är ju inte alltid så lätt att flytta Det får nog bli en fastlimmad stabbe istället. Så stor är inte modellen att den inte går att transportera med stabben på.

    Ja det var lite filosoferande och klagande men det här är jag väl helt ensam om antar jag Att köra fast och att göra fel menar jag.

    /Mats
    Du är definitivt inte ensam om att stöta på "patrull" det kan jag intyga som har hållit på så pass länge med mitt modellflyg.

    På "patrull" stöter man ju för jämnan, men det är då det roliga börjar.....att få lösa problem menar jag.
    Det är en av tjusningarna med modellflyg, att få lösa problem.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #132

    Standard

    Lasse
    Du har så rätt! Motgångar är till för att övervinnas. Ofta gäller det väl att övervinna det första motståndet till att sätta sig vid byggbordet. Efter en stund brukar engagemanget komma och bitarna komma på plats. Konsten att göra just denna lilla detalj till en utmaning. En svaghet jag har är dock att ha tålamod att göra saker i rätt ordning även om en annan ordning är teoretisk möjlig. Ibland kan det kännas roligare att ta itu med något som borde vänta ett tag för att det då blir mycket enklare med resten av bygget.

    Kurt
    Alltid tröstande att det är fler som upplever samma sak. Jag gissar att det finns ganska många byggen ute i landet som aldrig kommer att bli klara. Men till den gruppen hör ju inte vi

    /Mats

  13. #133

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ibland är det nästan roligare när man lyckas 'få till' alla smådetaljer! Det är ofta dom som piffar till'et lite.
    Det kan räcka med några småskruvar, lite dekorlister, lite färg...

    Bara till att bryta ihop och komma igen!!
    Retroholic!

  14. #134

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ibland är det nästan roligare när man lyckas 'få till' alla smådetaljer! Det är ofta dom som piffar till'et lite.
    Det kan räcka med några småskruvar, lite dekorlister, lite färg...

    Bara till att bryta ihop och komma igen!!
    Just det håller jag med om men det känns som att dom detaljerna kommer i ett senare skede i bygget. Jag tycker även att det är ganska roligt att klä modeller även om det kan kännas lite vemodigt att klä in ett vackert balsaskelett. Nu tror jag dock att jag ska satsa på att göra varje del klar och då ska jag börja med vingarna. In med ett servo i den vinge där det fattas och så fixa länkaget till skevrodren. Sedan ska dom oplankade sidorna plankas.

    /Mats

  15. #135

    Standard

    På samma ställe jag med och stampar just nu, flyget (Piper Cherokee) nästan träklar, men liiiite smått kvar, sen är den helt träklar, bara nån timme till, men ändå. Blev att göra några metanolhelis (2st Raptor 50 och en Airskipper 50) och multikoptrar (2st DJI F450) flygklara istället. :-D Men har under denna tid kommit fram till att jag inte lockas så mycket mer av ARF-flyg utan det är nog kit som gäller, så det kan vara bra komma bort en stund och fundera lite. Ett kit står redan o väntar och nästa beställs nog ... snart. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #136

    Standard

    Är det någon som har koll vems denna modell är? dogulasdc3 har han som nick på tuben. http://www.youtube.com/watch?v=Ub1J1CV8kyM Snygg modell, snyggt filmat och snyggt flugit.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2013-10-29 klockan 11:50.

  17. #137

    Standard

    Härlig film, hade varit kul att veta vad det sitter för motor i modellen.

  18. #138

    Standard

    Låter som en metanolfyrtaktare av något slag men vilken sort. Skulle vara kul att veta vilken storlek det är på modellen också.

    /Mats

  19. #139

    Standard

    Ett paket igår och ett paket idag

    Efter att först gjort fel och sedan gjort om och gjort nästan rätt är det nu en avtagbar
    stabilisator på Klemm kl 35. Nästan rätt blev det för att jag inte tänkte mig för när jag limmade
    in två stycken styrpinnar av rundstav i stabbens bakkant. Jag borrade dels in lite för stora rundstavar plus att dom skulle sitta i överkant på bakkantlisten. Anledning till det är att det
    vara tänkt att sitta en pinotråd mella höjdroderhalvorna och ett roderhorn mitt emellan inuti
    kroppen. Så är det på orignalet. Nu får det bli ett roderhorn på varje höjdroderhalva i stället då
    rundstavtapparna hamnar i vägen för pianotråden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0412.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	52,0 KB 
Id:	41536
    Här är stabben på väg att skjutas in under fenan som hänger i luften i framkant, allt enligt ritningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0411.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	44,9 KB 
Id:	41537
    Här syns skruven som håller stabben i framkant.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0410.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	50,3 KB 
Id:	41538
    Här är innehållt i det ena paketet på väg att hitta sin plats. Jag missade att
    den delen fanns att köpa när jag beställde ritningen. Denna plastövergång skruvas
    fast med små skruvar vilket är en förutsättning för att stabben ska gå att demontera.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0409.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	41539
    Här sitter den på plats. Jag får väl säga att den passade rätt bra med tanke på att jag tillverkat både fena och stabben utan att ha tillgång till den här biten.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0413.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	41540
    Här kan innehållet i det andra paketet anas innanför mässingrören. Det var tre par
    fjädrar i lite olika hårdhet för att om möjligt ett par skulle passa. Efter lite experimenterande kan jag nog konstatera att jag träffat ganska rätt. Dessutom verkar fjädringsvägen bli längre än vad jag trott. Jag hade nog inte lyckats tolka alla specifikationer rätt. Men vad gör väl det när det blir fel åt rätt håll så att säga.

    Ja det var lite små uppdateringar. Nu behöver jag skaffa mer pianotråd för att kunna färdigställa ställen. Det jag klurar på är hur jag bäst ska få till en vettig infästning upptill som ska vara ledad utåt och inåt.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2013-10-30 klockan 19:00.

  20. #140

    Standard

    Ett sporrställ
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0414.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	65,7 KB 
Id:	41543

    Efter önskemål men gick ej att lägga bild i pm av någon anledning
    så nu får bilden ligga här till allmän beskådan.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. SK 25 Bucker Bestmann 1/5 Krick
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2014-09-10, 21:18
  2. Scratchbygge Klemm 35 från Krick
    Av senmathal i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 01:45
  3. Enkelt scratchbygge av enkla material.
    Av Danka i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 10:20
  4. Klemm 35
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 14:07
  5. Klemm 25
    Av Niklas i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •