Reklam

Resultat 1 till 10 av 10

mne: Rd infr frsta fpv flygningen

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Studerande, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard Rd infr frsta fpv flygningen

Hall vnner!

I brjan p nsta vecka anlnder mina spironet antenner p posten och jag vill hra om det finns ngra saker att tnka p innan jag ger mej ivg. Detta blir en milstolpe fr mej d fpv lnge varit mlet. Jag kommer brja med min f550 hexa pga stabiliteten jmfrt med min tricopter. Videon kommer komma frn en hero 3 black och g till en 100mw 5.8ghz sndare med spironet. Bilden gr direkt in i mina fatsharks. S innan jag springer ut p fltet, vad ska jag tnka p? Testade en kamrats glasgon p en gng medans han flg, han anvnde en gopro och det som jag reagerade p var att det kndes som 30 meter upp nr man var p ca 10. r det ngot som gr korrigera i menyn? Vill grna lra mej alla do's and don'ts innan.

r tacksam fr alla svar!

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Har du Naza styrsystem p den? Skulle inte frlita mig helt p GoPro kameran , d r det bra om du kan "parkera" krran och leta efter den visuellt. Du kan ju testa olika format, jag kr mest med 1080p / 50fps och inte i Wide lget.

//Matte

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlgg
    Har du Naza styrsystem p den? Skulle inte frlita mig helt p GoPro kameran , d r det bra om du kan "parkera" krran och leta efter den visuellt. Du kan ju testa olika format, jag kr mest med 1080p / 50fps och inte i Wide lget.

//Matte
    skulle suttit ett Apm 2.5 p men det var dtt vid ankomst s jag har slngt p ett kk kort

Standard

Flyg lite innan du tar p glasgonen, jag brukar ta lite hjd och sen smyga p dem en kompis r aldrig fel som kan kolla visuellt lycka till!!

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Skywalker 1900
    Bixler 2

Quads i lite olika storlekar

Standard

Stt farkosten i luften utan glasgon och ta lite hjd, ha brillorna i pannan s du ltt kan glida ner dem nr du knner dig redo. Flyg lugnt och skert i brjan, tro inte att du ska/kan gra hftiga mjuka fina dyk som mnga fr till s fint p filmer under frsta flygningen Ha koll p strmfrbrukningen/spnningen . Skaffa dig en annan main fpv-kamera n GoPron.. Men viktigast av allt, ha kul!

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

jag fick antennerna imorse s jag kopplade p dem p sndare och glasgonen men jag fr ingen bild vilken kanal jag en vljer. Vet ngon vad det kan vara? Vad ska dem st p fr instllning? Av out, norm eller av in?

Standard

Citat Ursprungligen postat av fpvlabbet Visa inlgg
    jag fick antennerna imorse s jag kopplade p dem p sndare och glasgonen men jag fr ingen bild vilken kanal jag en vljer. Vet ngon vad det kan vara? Vad ska dem st p fr instllning? Av out, norm eller av in?
    G igenom att du kopplat allt rtt, vet inte hur du gjort med kontakten frn gopro kameran men jag hade lyckats kortsluta ett par kablar i min frsta kontakt, vilket tog ett tag att hitta. Anvnder sjlv fatshark och fr mig var det bara att koppla in och fippla med kanalvljaren tills jag fick in bild.

Angende frsta flygning s tyckte jag precis som du skrev att det var sjukt svrt att bedma hjd. Man lr sig detta efter hand, men jag tyckte det var extremt sknt att ha ngon bredvid mig som ropade ut ungefr hur hgt upp jag hela tiden var nr jag kom in fr landning..

Sen som sig alltid br infr en flygning br du ha vldigt bra koll p omgivningen och g en svng runt dr du tnker flyga. Du kommer inte se detaljer nr du vl r i luften och det kan vara en bra ide att ha koll p var tunna grenar och el-ledningar finns. Se ven ut var du tnker landa och fundera p hur du hittar dit nr du ser det i 400p upplsning frn en skakig kamera..

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

Det visade sej att modulen inte var 5.8 som lovad utan en 2.4 . S nu vntar jag p en ny 5.8 modul frn readymaderc.

Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    deshg MFK och numera ven Trans MFK

Standard

Lite ider frn en som brjat fpv:a p allvar i sommar.
    Det R svrt att bedma hjd och avstnd i brjan. Jag bedmde vl avstndet +-25m i brjan s det r bra att ha vldigt gott om plats. Hjden lr man sig efter hand. Frsk bara att hlla krran still och sjunk ner vldigt sakta. Jag har vl gjort ett antal mer eller mindre hrda landningar men nu gr det bra fr det mesta.
    Det kan vara rtt lurigt med ljuset s hr rs och speciellt p kvllen s frsk absolut inte landa i motljus. Det r INTE kul nr allt p marken blir kolsvart precis nr man ska landa. Har testat...
    Sen har iaf mina fatshark vissa tendenser att imma igen nr det r lite kallt ute p kvllarna. Funderar p hur man ska undvika det...
    Flyg inte lngre bort n att du hittar hem. Allt ser rtt annorlunda ut uppifrn och man ser inte s vrst mycket detaljer.
    Det hr r faktisk skitkul s tuta o kr!
    Niklas/
    Absolut sndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

Standard

Tackar fr tipsen! Just nu ser det ut som jag ska inreda en vska med, 32 kanalig mottagare, 7 tum skrm och lite annat lull-lull. Ska frska f ner brillor, sndare och ngra acc ocks s r jag njd. vet ngon var man kan hitta svart skumgummi? tycker det i madrasser verkar bra i densitet och s vidare.

Liknande mnen

1. Frsta FPV-flygningen fr min del.
    Av DennanHMFK i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras
    Svar: 14
    Senaste inlgg: 2013-06-02, 10:22
  2. Frsta flygningen, vind
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlgg: 2012-03-24, 08:54
  3. Frsta FPV utrustade flygningen
    Av Oskar Andreasson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1