Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hopfällbar Octakopterram

  1. #1

    Standard Hopfällbar Octakopterram

    Hej!
    Väljer mellan Hex och Octa, men jag tror jag landat på valet av octa då denna har "riktigt" stöd för att en motor stannar. Vilket känns vettigt med tanke på att jag vill bära med mig min systemkamera.

    Har därför börjat kika på olika octa-ramar

    Ramen måste vara hopfällbar, bor litet och vill kunna transportera den på något sätt som inte involverar fällda säten i en V70.

    Undrar om någon har byggt en sådan ram själv, och hur ni då har löst att göra den hopfällbar, alternativt vilka färdiga ramar som rekommenderas?

    Har hittat ett par ramar, varav den billigare kostar 3500kr.


    Finns det några andra alternativ eller erfarenheter som kan vara bra att känna till inför valet av ram?
    Senast redigerat av SwedenByAir den 2013-09-05 klockan 16:00.

  2. #2

    Standard

    Är det inte billigast och enklast satsa på en smidig hexa med Naza V2 (som stöder motorbortfall har jag förstått) och en mindre lätt kamera istället för att skaffa en tung dyr stor octa för att lyfta en tung dyr kamera? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Jag kommer snart att lansera en ram som går att bygga antingen som Y6 hexakopter eller X8 oktokopter. Den kommer att vara fällbar och mycket kompakt. Dom sista detaljerna blir förhoppningsvis klara under helgen, så jag räknar med att ha bilder uppe under nästa vecka. Ramen är en vidareutveckling av denna: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post320439 men med möjligheten att välja fyra armar istället för tre, samt med mer plats för elektroniken. Diametern i uppfällt läge blir upp till 920mm (går att korta armarna om man vill), och hopfälld blir måtten ca 18x30x60 cm utan proppar, ca 18x30x78 med monterade 15" propellrar.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Är det inte billigast och enklast satsa på en smidig hexa med Naza V2 (som stöder motorbortfall har jag förstått)
    Det är korrekt at Naza V2 stödjer motorbortfall i hexacoptrar, det som händer är att om en motor dör kommer coptern börja rotera runt z axeln, men fortfarande vara kontrollerbar om man byter till "Home Lock" läge. Detta då yaw pitch och roll blir baserat på var den som flyger står, och inte på hur helin faktiskt ligger i luften dvs, i home lock så är alltid bakåt mot dig som flyger.

    Detta tycker jag gör Hexas klart mer intressanta, men som jag förstått det är octacopters fortfarande stabilare, och kan har längre flygtid eftersom de är mer effektiva?

    Om detta inte är fallet tycker jag helt klart hexas blir intressantare.
    Det "enda" jag vill bära med mig är en Sony Nex kamera med en fet gimbal.

    Citat Ursprungligen postat av berthrsd Visa inlägg
    Jag kommer snart att lansera en ram som går att bygga antingen som Y6 hexakopter eller X8 oktokopter.
    Låter spännande, har du bilder på ramen?

    Undrar hur Naza'n hanterar en trasig motor i Y6 läge...
    Senast redigerat av SwedenByAir den 2013-09-06 klockan 10:07.

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag var ute och flög med min Okta, dock inte hopfällbar, så stor som ett as, men går in i bakluckan på Passaten igår kväll och det var ett tag sedan jag hade henne ute. Den är bara så härlig att flyga, stadig och lugn, även om jag flög allt igår manuellt. Flög den dock olastad med endast FPV kamera.
    Brukar flyga med video kamera, GoPro och FPV-kamera, samt två små andra kameror som jag monterar med kardborre lite över allt på oktan.

    http://youtu.be/uvxmiGcYG_s

    Håll till godo
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SwedenByAir Visa inlägg
    Det är korrekt at Naza V2 stödjer motorbortfall i hexacoptrar, det som händer är att om en motor dör kommer coptern börja rotera runt z axeln, men fortfarande vara kontrollerbar om man byter till "Home Lock" läge. Detta då yaw pitch och roll blir baserat på var den som flyger står, och inte på hur helin faktiskt ligger i luften dvs, i home lock så är alltid bakåt mot dig som flyger.

    Detta tycker jag gör Hexas klart mer intressanta, men som jag förstått det är octacopters fortfarande stabilare, och kan har längre flygtid eftersom de är mer effektiva?

    Om detta inte är fallet tycker jag helt klart hexas blir intressantare.
    Det "enda" jag vill bära med mig är en Sony Nex kamera med en fet gimbal.



    Låter spännande, har du bilder på ramen?

    Undrar hur Naza'n hanterar en trasig motor i Y6 läge...
    Än så länge existerar ramen bara i caden... Fräsning pågår precis nu, så förhoppningsvis kan jag provmontera nästa vecka och fota lite då.

    Vet inte hur det funkar med Naza, men WKM hanterar ett motorbortfall i Y6-läge utan större problem. Det är däremot ganska irriterande att dom inte har gjort något åt rotationen som uppstår. Home Lock funkar ju bara på minst 20 meters avstånd, så det är inte tal om att ta hem maskinen och precisionslanda.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag var ute och flög med min Okta ...Håll till godo
    Ser roligt ut

    Har du några bilder på själva octan?
    Vad har du för motorer /escar och batterier i den?
    Flygtid?

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Prova denna länk:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...tocopter/page3

    Tror den är 97cm i omkrets, uträknat för 8 motorer med 13" prop.
    Jag har lastat den med 3.5kg och det märktes endast ett klick upp på trotteln.

    Fulllastad kör jag 7 minuter flygning och landar vid 10 minuter, 4S8000 x 1.

    Ha det bra
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Fulllastad kör jag 7 minuter flygning och landar vid 10 minuter, 4S8000 x 1.
    Mitt mål är att komma upp i 15 minuters flygtid med en Sony Nex kamera (300g + gimbal) + fpv utrustning (200g), och kunna landa med 1 propeller borta.

    Dvs flyga hyfsat aggressivt med 1.2kg last i 15 minuter, osäker hur realistiskt målet är än så länge.
    Antar att det kommer att vara lättast att uppnå målet på en Octa.. men vet ej.

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    15 minuter i luften med min Okta når jag genom att montera 2 ackar, men kör för det mesta med endast en acke då jag planerar flygningen innan och på så sätt räcker 7 minuter flygning och transport tillbaka med landning på 10minuters sträcket, då har jag gjort av med 4500mAh. Resten är reserv mot dåliga ackar, om något går fel eller annan orsak som gör att tiden inte kan hållas. Nu har jag tre stycken ackar så gör jag fel på första har jag chans att göra om på de två andra tills jag får till det.

    Skulle jag maxa batteriet varje gång får jag säkert helt andra tider som t.ex. 15minuter, men en okta där motorerna stannat på i luften är ingen rolig historia, det blir många armar att reparera, var av säkerthets tänket.

    Lasten som du nämner är lätt last i mina ögon, bara min videokamera väger 900g, sedan har jag tillverkat modellen i aluminium, använder man kolfiber kan vikt kapas från totalvikten. Jag har även en Wifi sändare/mottagare, 1.2Ghz FPV och Dragon Link 433Mhz och GPS. Jag tycker ända att GoPro´n är ett bra kompliment till övrig kamerautrustning samt de två andra mindre 720 kamerorna som jag brukar filma bakåt eller neråt med.

    Tänk bara på att Okta är lite känsligare mot vind, men den orkar mycket. Som en traktor, kan ta stor last men går inte så fort. Vilket i och för sig inte stämmer, i manuellt läge går den att busa med och stiget är det ingen annan maskin som slår, den skjuter iväg. Men som sagt jag använder den inte för det, Jag använder den som traktor.

    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •