Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Råd inför första fpv flygningen

  1. #1

    Standard Råd inför första fpv flygningen

    Hallå vänner!

    I början på nästa vecka anländer mina spironet antenner på posten och jag vill höra om det finns några saker att tänka på innan jag ger mej iväg. Detta blir en milstolpe för mej då fpv länge varit målet. Jag kommer börja med min f550 hexa pga stabiliteten jämfört med min tricopter. Videon kommer komma från en hero 3 black och gå till en 100mw 5.8ghz sändare med spironet. Bilden går direkt in i mina fatsharks. Så innan jag springer ut på fältet, vad ska jag tänka på? Testade en kamrats glasögon på en gång medans han flög, han använde en gopro och det som jag reagerade på var att det kändes som 30 meter upp när man var på ca 10. är det något som går korrigera i menyn? Vill gärna lära mej alla do's and don'ts innan.

    Är tacksam för alla svar!

  2. #2
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Har du Naza styrsystem på den? Skulle inte förlita mig helt på GoPro kameran , då är det bra om du kan "parkera" kärran och leta efter den visuellt. Du kan ju testa olika format, jag kör mest med 1080p / 50fps och inte i Wide läget.

    //Matte

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Har du Naza styrsystem på den? Skulle inte förlita mig helt på GoPro kameran , då är det bra om du kan "parkera" kärran och leta efter den visuellt. Du kan ju testa olika format, jag kör mest med 1080p / 50fps och inte i Wide läget.

    //Matte
    skulle suttit ett Apm 2.5 på men det var dött vid ankomst så jag har slängt på ett kk kort

  4. #4

    Standard

    Flyg lite innan du tar på glasögonen, jag brukar ta lite höjd och sen smyga på dem en kompis är aldrig fel som kan kolla visuellt lycka till!!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  5. #5

    Standard

    Sätt farkosten i luften utan glasögon och ta lite höjd, ha brillorna i pannan så du lätt kan glida ner dem när du känner dig redo. Flyg lugnt och säkert i början, tro inte att du ska/kan göra häftiga mjuka fina dyk som många får till så fint på filmer under första flygningen Ha koll på strömförbrukningen/spänningen . Skaffa dig en annan main fpv-kamera än GoPron.. Men viktigast av allt, ha kul!

  6. #6

    Standard

    jag fick antennerna imorse så jag kopplade på dem på sändare och glasögonen men jag får ingen bild vilken kanal jag en väljer. Vet någon vad det kan vara? Vad ska dem stå på för inställning? Av out, norm eller av in?

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fpvlabbet Visa inlägg
    jag fick antennerna imorse så jag kopplade på dem på sändare och glasögonen men jag får ingen bild vilken kanal jag en väljer. Vet någon vad det kan vara? Vad ska dem stå på för inställning? Av out, norm eller av in?
    Gå igenom att du kopplat allt rätt, vet inte hur du gjort med kontakten från gopro kameran men jag hade lyckats kortsluta ett par kablar i min första kontakt, vilket tog ett tag att hitta. Använder själv fatshark och för mig var det bara att koppla in och fippla med kanalväljaren tills jag fick in bild.

    Angående första flygning så tyckte jag precis som du skrev att det var sjukt svårt att bedöma höjd. Man lär sig detta efter hand, men jag tyckte det var extremt skönt att ha någon bredvid mig som ropade ut ungefär hur högt upp jag hela tiden var när jag kom in för landning..

    Sen som sig alltid bör inför en flygning bör du ha väldigt bra koll på omgivningen och gå en sväng runt där du tänker flyga. Du kommer inte se detaljer när du väl är i luften och det kan vara en bra ide att ha koll på var tunna grenar och el-ledningar finns. Se även ut var du tänker landa och fundera på hur du hittar dit när du ser det i 400p upplösning från en skakig kamera..

  8. #8

    Standard

    Det visade sej att modulen inte var 5.8 som lovad utan en 2.4 . Så nu väntar jag på en ny 5.8 modul från readymaderc.

  9. #9

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Lite idéer från en som börjat fpv:a på allvar i sommar.
    Det ÄR svårt att bedöma höjd och avstånd i början. Jag bedömde väl avståndet +-25m i början så det är bra att ha väldigt gott om plats. Höjden lär man sig efter hand. Försök bara att hålla kärran still och sjunk ner väldigt sakta. Jag har väl gjort ett antal mer eller mindre hårda landningar men nu går det bra för det mesta.
    Det kan vara rätt lurigt med ljuset så här års och speciellt på kvällen så försök absolut inte landa i motljus. Det är INTE kul när allt på marken blir kolsvart precis när man ska landa. Har testat...
    Sen har iaf mina fatshark vissa tendenser att imma igen när det är lite kallt ute på kvällarna. Funderar på hur man ska undvika det...
    Flyg inte längre bort än att du hittar hem. Allt ser rätt annorlunda ut uppifrån och man ser inte så värst mycket detaljer.
    Det här är faktisk skitkul så tuta o kör!
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  10. #10

    Standard

    Tackar för tipsen! Just nu ser det ut som jag ska inreda en väska med, 32 kanalig mottagare, 7 tum skräm och lite annat lull-lull. Ska försöka få ner brillor, sändare och några acc också så är jag nöjd. vet någon var man kan hitta svart skumgummi? tycker det i madrasser verkar bra i densitet och så vidare.

Liknande ämnen

  1. Första FPV-flygningen för min del.
    Av DennanHMFK i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 10:22
  2. Första flygningen, vind
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 08:54
  3. Första FPV utrustade flygningen
    Av Oskar Andreasson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 01:29
  4. Första flygningen avklarad!
    Av LokusPokus i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 16:03
  5. första flygningen
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •