Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dornier DO 27 109" (2,77 m)

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Dornier DO 27 109" (2,77 m)

    Efter att ha kraschat min lilla 66,5 cm Spitfire Funfighter idag pga. vingbrott i luften blir det ett något större projekt. Fick en Vmar Pirelli Dornier DO 27 med 2,77 m spännvidd till skänks av en bekant. (Han har för övrigt en Hangar 9 ”The Beast” med 120 cc bensinboxer som ska premiäras snart). Har läst om Vmar-modellen tidigare (vingbrott och klent landningsställ har nämnts), men denna har två vingrör av aluminium så jag tror nog att vingen ska hålla ihop för normal flygning.
    Har en ASP 180 fyrtaktare liggande samt några metalldrevade servon, så jag hoppas få ihop modellen innan vintern är här. Tror nog också att landningsstället ska hålla för mjuka sättningar på asfaltbana.




  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Oohh... det där är en dröm-kärra!
    Den flög jag med i fullskala, svenska flygvapnets Fpl 53, för många år sen. Fantastiskt hastighetsområde med hjälp av dom inbyggda slots'en. Är det det på modellen också??

    Men en DO 28 vore lite udda på den svenska modellflyghimlen...

    http://www.flugzeuginfo.net/acimages/do28d2_kp.jpg
    Retroholic!

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det är en semiskalakärra, så det finns inga slots vid vingens framkant. Man får nöja sig med flaps för att få ner start och landningshastighet. 180-motorn borgar nog för ”short take-off” men hur det blir med landningen återstår att se. Kanske det blir ett STOLL-plan (short take-off and long landing). Stolligt värre.

  4. #4

    Standard

    Jag har bara dåliga minnen av Dornier DO-27: http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=61&t=2292 :-D

    EDIT: 27 va det, inte 28.
    Senast redigerat av Ålänning den 2013-07-29 klockan 12:11.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag har bara dåliga minnen av Dornier DO-28: http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=61&t=2292 :-D
    Jag också, flög först med expo som någon sa att man måste ha på - 60 i stället för + 60
    Klarade av det men nästa gång skulle jag visa hur bra den kunde spinna och då gick den rakt ner i backen.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Dornier Do 27 ville jag ha som RC modell i yngre dar, nämligen bestämt Robbes Do 27. Jag tyckte och tycker fortfarande mycket om den modellen. Såg en obyggd sådan Robbe till salu för ett tag sen på tyska ebay och jag la ett saftigt bud men jag blev överbjuden (och var inte hemma och kunde bjuda ännu högre). Närmare än så lär jag nog inte komma en sån. Får fortsätta drömma om den. Såg modellen första gången i Essen Airs katalog i mitten på 1970-talet och såg den (obyggd) även i Mora järn&hobbys (tror de hette så) skyltfönster en gång när jag var på väg till fjällen en sommar.
    Din bjässe skall bli intressant att se hur den flyger. Modellen borde passa bra att ha skidor på till vintern också.
    Postar en bild på Robbe modellen, kanske kan vara kul att jämföra och nån kanske minns den?

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Robbe_Do27.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	73,6 KB 
Id:	40003   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Robbe_Do27_2.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	78,9 KB 
Id:	40004  

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Premiär med Dornier DO 27 (2,8 m spännvidd)

    Två år efter att jag startade tråden har Dornieren äntligen fått flyga. Jag har läst skräckhistorier om denna stora VMar-modell (vingbrott, klena landningsställ, viker sig vid start etc.)
    - Denna modell har två vingrör av aluminium, så jag tror nog att vingen håller - inga loopingar på mina fyra första flygningar, men få se hur länge jag kan hålla mig från att pröva
    - Jag drog två järntrådar från brandväggen ner till "hjulaxlarna" för att landningsställen av pianotråd inte ska vika sig bakåt vid ojämnheter i fältet. Det verkar fungera bra.
    - Jag har en ASP FS180AR motor (30 cc) i kärran, så kraften räcker nog till, inga vikningar vid start. Inte heller behöver man jobba med sidrodret vid start för att undvika att den viker sig åt någon sida. Vid full gas är det bara att låta den lätta av sig själv.

    Men... med fiskevåg mätte vi dragkraft med 30 cc fyrtaktaren och en 18x6 propeller = 6,5 kg med modellen fastspänd i bilens dragkrok. Modellen väger 7 kg, så jag kan inte hovra med den (jag försökte nog men den började backa). Överstor motor, jag vet, men jag gillar att ha reservkraft. Som det är nu kan man puttra omkring strax över tomgång. Med den kraft som finns kan jag kanske montera en segelbogseringskoppling i kärran.


  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Kul att din DO 27 nu kommit upp i luften. Såg att dörren var öppen och en fallskärmshoppare satt redo innanför dörren. Då väntar vi på att fallskärmshopparen skall få lämna sin sittplats och kasta sig ut i lufthavet. Och sen radiostyra ner fallskärmshopparen (med förslagvis en liten nyckelkamera ombord så vi får se frifallet, utvecklingen av skärmen och turen ner till landning med fallskärmshopparen)

    Kanske du kan hitta lämplig fallskärmshoppare att montera i planet här:
    http://www.rcuniverse.com/forum/r-c-sky-diving-474/

    http://www.rc-network.de/forum/showt...ght=Fallschirm

    /Bo

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag måste fixa en radiostyrd fallskärmshoppare med kamera. Tack för tipset bem!

Liknande ämnen

  1. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  2. Dornier 2750mm
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 15:00
  3. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07
  4. Film på dornier?
    Av Mr X i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •