Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Return to flight!

  1. #1

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Return to flight!

    Jahapp, så trillade man dit på flygning igen!

    Jag har haft ett jobb som inneburit enorma mängder resande de senaste åren, så jag har inte riktigt haft tid med flygeriet. Har dock bytt jobb i våras, så nu var det dags igen. Men det är tre år sedan jag sist flög nånting.

    Dammade av grejorna och insåg att de modeller som låg på hyllan antingen var gamla och slitna eller av typer jag inte vågar flyga ännu. Jag tänker inte ställa mig och flyga min största maskin, en 1.60 meters F3A-kärra det första jag gör... och den röda Formosan med över 200 starter som jag gjorde mig ökänd med för fem år sedan är i alldeles för skraltigt skick för att jag skall ge mig på att göra mycket annat med den än att plocka delar från den.

    Så vad gör man som "ny-nybörjare" då?

    Jag gick med i MRFS igen, skaffade mig en 2,4 GHz radio (eftersom 35:an verkar vara hopplöst ute) och satte mig framför Phoenix, 3 timmar om dagen i en vecka i sträck, tills jag kunde flyga och landa det mesta igen. Sedan beställde jag en Bixler 2 från HobbyKing och började limma ihop en depronkärra.

    Bixlern har inte kommit ännu, men depronåket är nog klart imorgon. Och det blir tydligen flygväder på torsdag!

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du varit flitig flygare förr så hade du nog kunnat hoppa över steget med Bixlern...
    Men trots allt bättre än att ta sig vatten över huvudet.
    Lycka till i omstarten av vår härliga hobby hälsar
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Bixlern kan faktiskt vara lite avslappnande flygning
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 098
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Jahapp, så trillade man dit på flygning igen!

    Jag har haft ett jobb som inneburit enorma mängder resande de senaste åren, så jag har inte riktigt haft tid med flygeriet. Har dock bytt jobb i våras, så nu var det dags igen. Men det är tre år sedan jag sist flög nånting.

    Dammade av grejorna och insåg att de modeller som låg på hyllan antingen var gamla och slitna eller av typer jag inte vågar flyga ännu. Jag tänker inte ställa mig och flyga min största maskin, en 1.60 meters F3A-kärra det första jag gör... och den röda Formosan med över 200 starter som jag gjorde mig ökänd med för fem år sedan är i alldeles för skraltigt skick för att jag skall ge mig på att göra mycket annat med den än att plocka delar från den.

    Så vad gör man som "ny-nybörjare" då?

    Jag gick med i MRFS igen, skaffade mig en 2,4 GHz radio (eftersom 35:an verkar vara hopplöst ute) och satte mig framför Phoenix, 3 timmar om dagen i en vecka i sträck, tills jag kunde flyga och landa det mesta igen. Sedan beställde jag en Bixler 2 från HobbyKing och började limma ihop en depronkärra.

    Bixlern har inte kommit ännu, men depronåket är nog klart imorgon. Och det blir tydligen flygväder på torsdag!
    Då behöver du bara räkna ut var du kan använda glasspinnar på en Bixler
    Välkommen tebax!
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jodå Simon - avslappnande kärror kan man absolut behöva men då föredrar jag personligen nåt roligare och snyggare - t ex den Beaver jag flyger mycket med f n. Men samtidigt kan man inte få för många kärror och Bixlern kan ju till nöds tjänstgöra som seglare också.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Satte F22:an på nosen i söndags pga att jag tappade radiokontakten. Acken var asgammal, så jag dissekerade den, och sladdarna satt dåligt inuti, så jag skyllde det på den. Byggde en ny nos och koncentrerade mig på att bygga Bixlern, flög inte mer F22 i veckan. F22:an, en Cessna Bird Dog och gammal depronare flög bra med den radion för ett par dagar sedan, skall tilläggas, liksom min Helios (som jag fick hjälp med, har inte nerver att landa eller starta den ännu).

    Jag flög Bixlern idag, i bortre hörnet på Kvarnby tappade jag radion igen. Den gick ner, men inte speciellt illa, EPP bara studsar, ju.

    Det visar sig att det verkliga problemet var att jag hade fått ett måndagsexemplar av Kina-radion jag köpte: Om modellen ligger på borden på Kvarnby så tappar den radiokontakt med en 2-antenners diversitymottagare när man står på parkeringen på marknivå. Det är ett par hundra meter för tidigt för att jag skall vara helt nöjd. Synd att min gamla 35:a dog för ett tag sedan. Jag började precis bli riktigt nöjd med radion, sedan hände detta :-(
    Senast redigerat av Elflygarn den 2013-08-10 klockan 00:43.

  7. #7

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Då behöver du bara räkna ut var du kan använda glasspinnar på en Bixler
    Välkommen tebax!
    Eftersom kineserna på hobbyking hittat på att man skall skruva fast en EPP-vinge, vilket är ren idioti naturligtvis, så borde man kunna fästa den med glasspinnar i stället. Jag använde dock kardborrband.

  8. #8

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    mina vingar har jag tryckt i kolfiber pinnar i och limmat , även en bit kolfiber längre ut i vingen , vingarna är lite veka från början.

    glasspinne hade jag för att laga ett roder ute på fält
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. Rätt motor för return 2000?
    Av MatsGF1 i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 11:58
  2. 2 och 3 flight!
    Av Joha i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-26, 14:12
  3. Extreme Flight Yak 54 2,8m
    Av Extra_Mannen i forum Bensinmodeller
    Svar: 289
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 07:23
  4. Extreme Flight Yak 54 88''
    Av Anton i forum Byggdagboken
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 19:12
  5. Flight School 101 :)
    Av gimbo i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •