Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Elmotorval till GP P-38?

  1. #1

    Standard Elmotorval till GP P-38?

    Tjoh!

    Jag har en Great Planes P-38 Lightning Profile (byggsats) som har flugits med metanolmotorer (OS Max 25AX) och den flög fint men kändes tung. Nu har jag plockat bort allt som har med metanol på denna kärra, tagit bort alla 6 st standardservon, stora mottagaren, all blyvikt i stjärten, strömbrytare, NiCd-ack osv och satt in 5 st mikroservon (Hitec HS-82MG) istället. Har dragit alla servokablar och linkage och allt sånt klart. Det kunde sitta .15-.25-metanol-2taktare i flyget enligt bygganvisningen.

    Flyget väger 1365 gram med vingpsann 1270mm och de enda grejer som nu återstår är:
    - Mottagare: Futaba 617
    - Ack: Vilken ska man använda? Vill gärna använda 3S 2200 om det går.
    - Motorer: Vad välja? kV? Effekt? Hur många watt per kilo passar denna?
    - ESC: Vad välja?
    - Propellrar: Vad välja? 11" går men då klipper det lite gräs.
    - Spinners: Nåt passligt.

    Vad välja? Hur ska man tänka och räkna när det är en twin? Den har rätt stor vinge.
    Ska man ta nåt som motsvarar .20 metanol-2taktare?

    Tacksam för svar! Vill beställa juh!!! :-D Gärna från svensk firma eller nån annan känd (kronan-euron är ju rätt sopig till min nackdel nu).

    /MickeM

    Byggsats: http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=61&t=3969
    BILD 1: http://forum.motorportalen.net/userpix/3__MG_1486_1.jpg
    BILD 2: http://forum.motorportalen.net/userpix/3__MG_1487_1.jpg
    Finns filmer där också i byggtråden...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du ska inte hovra med en P-38 hoppas jag. Då ska 250W/kg plan (inklusive setup) räcka. Om jag antar att setupen väger 400 så blir slutvikten 1900 gram (cirka).
    Jag skulle valt två 80-90 grams motorer drivet av samma ack. Vill du rolla snabbt ska acken sitta i mittpodden. Spelar flygtiden mer roll så kan det vara två ackar i var sin pod. Dessa bör parallellkopplas så att du inte får motorbortfall om ena tar slut.

    Med ett 2200mAh 3S ack får du setupvikt på cirka 400 gram, med två får du setupvikt på 600 gram.
    Att säja att du ska ha motor x är svårt då jag inte vet riktigt hur du ska fästa den.

    En billig motor i denna storlek som jag har bra erfarenhet av är KEDA 2220L. Den har kv 1000, och trivs med propeller upp till 12x6. Det går att välja 11x5.5 men jag tycker ni borde ha bättre gräsklippare på Åland.

    En dyr motor i denna storlek som jag har bra erfarenhet av är Mega 15/16/7. Den har kV 1300 och trivs med 8x5.5. Din motor bör ha liknande kv.

    Så nån annan får föreslå motor som passar riktigt bra (samma vikt högre kV) men är billigare.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Inte hovra? :-D Haha, nä... jag hovrar med mina helikoptrar. Jag kommer nog som mest att rolla samt loopa. Vill försås ha så lätt flyg som möjligt, men inte heller ett flyg som behöver jättelång startsträcka på gräs.

    En 3S 2200 väger ca 180 gram, en Futaba 617 väger 10 gram, 2st ESC väger ca 60 gram, proppar och spinners ca 40 gram. Då är man uppe i 1655 gram samt lite kablar. Sen återstår motorer och motorfäste så 1900-2000g kan bli rätt nära jo.

    Flyget är en profile, så dessa naceller är 10 mm breda eller nåt. =) Tänkte försöka få in acken under kåpan på undersidan, ska få rum en 3S där, men är vikten åt fanders så kanske de blir på insidan av nacellerna/bommarna. Pod? De där randiga klumparn på bommarna är knappt 10cm långa och det är ett servo i vardera för höjd och sido.

    12" tar i marken, utan gräs. =) 11" max ska nog funka. Jag vill inte ha nåt fartmonster.

    Vi har en åkklippare och gräset brukar se fint ut på fältet vårt. ;-) Bild på mig och min UCD som inte klarade av touch n go... bakom ser du hur gräset såg ut 2008, nu är det lite andra gröna växter inblandat, men helt OK ändå. =)
    http://forum.motorportalen.net/userp..._nr2_036_1.jpg

    Är det outrunner jag ska ha med motorfäste bakom? Eller skall jag ha inrunner och montera in motorn i hålet där OS-motorerna varit? kV på 1100-1300 alltså, samt max 11" propeller, helst 10 om det går.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Tjoo! Vill köpa motorer till denna nu. =) Den blev lite bortglömd när "nån" lade in den i ett förråd...

    Om man säger att varje motor väger 100g med spinner och propeller (låter det rimligt? jag har ju inte vägt in detta på nåt vis).
    Och en 3S 2200 30C väger 210 gram. Till på det 2st ESC för typ 40g/st eller nåt, så 500g för setupen. Så 1,9 kg kan man räkna med att bli totala flygvikten.

    250W/kg -> 475W totalt på bägge motorer? (om man räknar med att flyget väger ca 1.9 kg när det är klart)

    475/2 = ca 240W per motor.

    Skulle tex denna funka? EMax GT 2218/10 1000kv
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=939
    Vad tror ni?
    Passar med 10"
    Dragkraften med 3S blir totalt max 2200g.
    Kv 1000
    Motorerna klarar max 3S och väger 78 g per st.
    Drar max 25A.
    Jag har propparna sedan tidigare.

    Plus två st HobbyWing Flyfun 30 A ESCs:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=118
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Wohoo! Hoppas nån kan kasta ett öga på detta och svara med nåt klokt. =) Tänkte beställa motorsetup i helgen så jag får hem grejerna o får allt klart till våren.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Personligen tycker jag att en enda 3S2200 är i minsta laget för en Warbird med den storleken/vikten och som du antagligen vill flyga hyfsat snabbt med. En kärra typ Cub med en vikt runt 1800 g kan fungera hyfsat med en såpass liten ack men en Warbird som är ännu tyngre - njaa....
    Sen kan du kolla mina erfarenheter av ett snarlikt syskon till den motor du tänkt välja - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...e=&replypage=0
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    Den ska ju inte väga mer än runt 1,9 kg, så det är inte så stor skillnad, MEN, som du säger... en warbird ska flyga lite fortare. Vissa flyger Cubar som raketer med för stor motor, sån är inte jag. =) Att ha för stor motor och sedan bara flyga med tredjedelsgas för att flyga marschfart = fel motorsetup.

    Ska det vara dubbla 3S 2200 parallellt eller menar du åt 4S-hållet?

    Din tråd... inte lusläst... man blir bara snurrig. :-D jag försöker ju ha koll på en kärra och så ska man sätta sig in i en annan med olika motorsetups som bara får mig att sitta bort ännu en kväll. ;-) Jag tycker 10" och vikten och dragkraften säger allt man behöver veta. Vad motorn har för mått och axeldiameter är petitesser. =) Nu vet jag ju inte vad jag ska göra... dags ta en sväng utomhus.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Grejen med min test var att man inte kan lita alltför mycket på specar och att motorer med, enligt specarna, snarlika prestanda kan skilja väldig mycket. Den du länkade till är ju sånär på några få gram och och en liten skillnad i KV väldig lika en av de jag testade - samma fabrikat och rotordia bl a. Men för att svara på din första fråga om acken så är min rekommendation att du skall ha mera energi med dig upp i luften - t ex via 2 st 3S2200 eller andra varianter om det passar bättre.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Tar gärna emot andra länkar. =)

    Jag borde väl egentligen balansera o väga flyget med vikter för att se hur tunga motorer jag borde ha. Acken/ackarna lär ju inte passa på så många ställen... ett. Gillar inte två-ack's-lösningar.

    Det är nog som du säger med specarna. Är alltså helt omöjligt, man köper en setup och sen köper man fler. :-)

    Jag ska ju ha två motorer och inte en.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gör som du filosoferat runt i senaste inlägget - väg alltså ner kärran med lämpliga vikter där motorer och ackar skall sitta och se hur det slår mot önskad TP. Skall du köra 3S så försök i alla fall att få dit en ack typ 3S3500 om det inte är bättre att dela upp det på 2 ackar. Vill du ha sprutt på en hyfsat stor kärra runt 2 kg så skulle jag bedöma att du behöver 2 rovor runt 90--100 g och med ett KV runt 1000--1200 med en 3S-setup. Om du kollar min test-tråd så refererar jag till en Dynomax-motor jag använt väldigt länge och den ger riktigt bra prestanda för sin storlek. Väger runt 85 g och med Graupner 9*6" folding-propp så laddar jag in ca: 350 W med bra 3S2200-ackar. Den rovan har ett specat KV på 1220 men jag tror att den har ett lika stort syskon med lite lägre KV om man så önskar. Två sådana rovor borde räcka även till din betydligt större kärra känns det som...
    I jämförelse med denna Dynomax så var den första E-max rovan jag testade (nästan som den du länkade till) väldigt tam trots större propp. Köpte sen en större och tyngre E-Max och den fungerar bra men ger definitivt inte mera effekt trots avsevärt större propp.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •