Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Chris Craft Cobra

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Chris Craft Cobra

    Hallå Vänner!

    För ett tag sen kom jag över ett praktfullt flytetyg! Ett Chris Craft Cobra kit som stått och dammat i några år på en vind pga att den fått en smäll i skrovet.
    När jag hämtat hem båten så lyfte jag försiktigt på locket till elektroniken och där hittade jag två stora borstade motorer, Två 6Ah blybatterier och lite kretskort samt en gammal borstad motor till styrningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-02-14 16.01.38.jpg 
Visningar:	777 
Storlek:	87,7 KB 
Id:	40075 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-02-14 15.56.07.jpg 
Visningar:	619 
Storlek:	90,9 KB 
Id:	40076

    Jag tog ett djupt andetag och rev ut allt! Båten skulle moderniseras med borstlös driving, servo till styrning och lipo batteri. Jag Började med det stora problemet med hålet i skrovet.
    jag inspekterade noggrant och beslutade mej för att helt enkelt ta dremeln och skära ut där hålet var.
    Detta ledde till problem nummer 2... expoy. insidan av skrovet var täckt av epoxykluttar och det rök något förskräckligt och stanken var ännu värre! Jag stod gråtandes och skar ut hålet men a man gotta do what a man gotta do.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-02-14 16.37.43.jpg 
Visningar:	502 
Storlek:	70,8 KB 
Id:	40077 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-02-14 16.39.18.jpg 
Visningar:	495 
Storlek:	39,8 KB 
Id:	40078


    Nästa dag beslutade jag mej för att ta bort alla epoxy kluttar genom att skära av dem med dremeln.
    5 krossade kapskivor senare förstod jag att det behövdes starkare grejor.
    Sagt och gjort så åkte jag in till biltema och köpte diamant klingor. Detta gjorde susen och efter ett par timmar var alla kluttar borta.

    Nästa steg var att fixa hålet i skrovet. Jag fick för mej att bästa sättet att göra detta var att först lägga en glasfiber väv på insidan och sedan fylla i med plastic padding gelcoat. Reslutatet blev såhär:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-04-02 13.51.20.jpg 
Visningar:	534 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	40079 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5711.jpg 
Visningar:	580 
Storlek:	40,3 KB 
Id:	40080

    Under research av båten i fullskala upptäckte jag att originalet är enmotorig och har ett roder till skillnad mot min som är tvåmotorig och har två roder. Jag som är ett stort fan av skala kunde inte tolerera att min modell skulle se ut så. Så det blev att banka ut motoraxlarna och kladda på gelcoat över hålen.

    Jag passade då på att täta dem gamla hålen för roderna. När jag sedan satt och slipade på gelcoaten upptäckte jag små små sprickor i skrovet som kunde läcka in vatten.
    För att täta dessa satte jag på en diamant slip på dremeln och fräste ut sprickorna 1 mm så att jag sedan kunde täcka över med gelcoat.

    Nu återstår att slipa skrovet jämt samt borra hål för den nya axeln samt rodret så är skrovet klart. Börja med att sätta in den nya elektroniken. Elektroniken jag tänkt mej (och beställt) är:

    Motor: NTM 28-36 750kv 265 watt med en 440 prop
    Fatreglage: Hobbyking 45a
    Servo: Turnigy 3 kilo
    batteri: 3000mah 3s

    Jag kommer uppdatera tråden med ny info och bilder medan arbetet fortskrider. Hoppas få båten i sjön innan sommarens slut.
    Senast redigerat av LeoR den 2013-08-08 klockan 11:08.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •