Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 73

Ämne: El-Oldtimer behöver drivlina...

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard El-Oldtimer behöver drivlina...

    Häpp!
    Pekfingret halkade och träffade "köp-knappen" http://www.ebay.de/itm/Elektrosegelf...1afbf0863#shId
    så nu behöver jag en lämplig drivlina till objektet.
    Det ska inte vara nå'ra värstinggrejor, det räcker med att man kan ligga och puttra runt fältet på ett par meters höjd.
    Gärna nåt lågvarvigt med stor propeller!

    Förslag emottages tacksamt!
    Retroholic!

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 638
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Finns det någon elektrisk diesel på 1,5 cc tro?
    320 gram schwer.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Mja, en diesel skulle sitta fint!
    Men dieselsoppa är ju inte helt lätt att få tag i, och det blir så attans kladdigt.
    Måste (motvilligt) hålla med om att el är smidigare, dock inte lika nostalgiskt...
    Retroholic!

  4. #4
    Anders Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    164
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Det ska inte vara nå'ra värstinggrejor, det räcker med att man kan ligga och puttra runt fältet på ett par meters höjd.
    Gärna nåt lågvarvigt med stor propeller!
    Förslag emottages tacksamt!
    Tänkte ungefär likadant när jag tryckte på knappen till den här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Viking.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	97,3 KB 
Id:	40103
    Funderar på antingen el eller min OS .20 FS. Har ju iofs också några smådieslar som Patrik säkert gärna hade sett i Vikingen.

    Få se om den kan bli klar till nästa Ripavecka?
    Ibland blåser det mer än ibland!

  5. #5
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 638
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Anders J Visa inlägg
    Tänkte ungefär likadant när jag tryckte på knappen till den här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Viking.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	97,3 KB 
Id:	40103
    Funderar på antingen el eller min OS .20 FS. Har ju iofs också några smådieslar som Patrik säkert gärna hade sett i Vikingen.

    Få se om den kan bli klar till nästa Ripavecka?
    Du får se till att lägga på ett par kol och få den klar till nästa helg då det är oldtimertävling i Rinkaby.
    Klart sevärt om vädret är rimligt även om man inte själv flyger.
    http://smos.homeunix.net/tvlingsk.htm#JUB
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6
    Anders Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    164
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Du får se till att lägga på ett par kol och få den klar till nästa helg då det är oldtimertävling i Rinkaby.
    Klart sevärt om vädret är rimligt även om man inte själv flyger.
    http://smos.homeunix.net/tvlingsk.htm#JUB
    Om den blir klar till nästa Ripavecka har jag verkligen lagt på ett par kol!

    Jag har hela tiden så många projekt i gång att inga av dem har en tendens att bli klara!

    Det är länge sedan jag kollade en OT-tävling, få se om jag och vädret är överens nästa helg.
    Ibland blåser det mer än ibland!

  7. #7
    haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Väldigt hala tangentbord nuförtiden, även mitt finger halkade på ebay och en likadan blev beställd.
    Tyvärr så var paketet demolerat när det kom, så det är reklamerat till UPS.
    Har du hittat någon bra drivlina? Först tänkte jag montera en av mina Webra-dieslar men de är på
    2,5 ccm så ja tror att det blir för stort och tungt.

  8. #8
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Kul!
    Mitt paket var också lite stukat i hörnet, men allt var helt inuti som tur var.
    Det är en väldigt "tunn" byggsats, tunn i strukturen (det får inte väga för mycket, vingen väger 103 gram och kroppen 130gram) och ingen "bygganvisnining". Det ska väl iofs inte behövas, Man kan ju se på grejorna hur det ska monteras.
    En diesel hade suttit fint, men motorbockarna är väldigt klena (6x6mm) så där får man nog förstärka.
    Jag plockade ihop lite lösgodis i fredags på rcflight.se, prylarna kommer nog i nästa vecka.
    Motor: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1927
    Propp: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1939 (tror jag det var)
    Batteri: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1493
    Fartreglage: Hade jag ett 30A sedan tidigare

    Det blir absolut inget raketmonster, här ska det bara puttras runt fältet (om man nu kan puttra med en elmotor...)
    Retroholic!

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 098
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg

    Det blir absolut inget raketmonster, här ska det bara puttras runt fältet (om man nu kan puttra med en elmotor...)
    Kan Slammis låta som en HD, så kan nog du låta som en Diesel...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vill bara rent allmänt varna för att välja motorer med alltför tunn axel till era utomhuskärror - t ex den som du Thomas valt. Den har 3 mm axel och sen hänger du på en 12" propp. Risken är uppenbar att du kommer att kröka den tunna axeln. Skall du absolut köra på 2S så välj en lite högvarvigare motor och lite mindre propp. Annars skulle jag rekommendera en 3S-ack så får du ner strömmen. 2S på utomhuskärror är rätt ovanligt och det finns nog en orsak som sagt...
    F ö var det en charmig kärra så den vill vi se mera av.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har en Emax motor som är lite högvarvigare (1400 om jag minns rätt), och som har en 8x3,8SF med 3S. Då fungerar 3mm axel.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  12. #12
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Vill bara rent allmänt varna för att välja motorer med alltför tunn axel till era utomhuskärror - t ex den som du Thomas valt. Den har 3 mm axel och sen hänger du på en 12" propp. Risken är uppenbar att du kommer att kröka den tunna axeln. Skall du absolut köra på 2S så välj en lite högvarvigare motor och lite mindre propp. Annars skulle jag rekommendera en 3S-ack så får du ner strömmen. 2S på utomhuskärror är rätt ovanligt och det finns nog en orsak som sagt...
    F ö var det en charmig kärra så den vill vi se mera av.
    Hälsningar
    Roger
    Jag ser vad du menar, Roger, och du har nog rätt i mycket.
    Nu är jag absolut ingen el-människa, men jag resonerar så här:
    *en lågvarvig motor drar större propp än en högvarvig,
    *en lågvarvig motor väsnas mindre än en högvarvig,
    *en 2-cells acke ger lägre varv än en 3-cells, = väsnas mindre,
    *en 2-cells acke drar mindre ström (A) och belastar fartreglaget mindre,
    *fullt drag kommer bara att användas vid start och stigning, sen kan motorkraften minskas.

    Jag har använt http://www.ecalc.ch/ för beräkningarna, och med den setup'en drar motorn ca 11 A med en statisk dragkraft på nästan 600 gram. Och det är nog vad hela kärran kommer att väga, så det blir nästan 1:1 i dragkraft/vikt.
    Så jag är inte det minsta rädd för att draget inte räcker till!

    Propelleraxeln får jag försöka vara rädd om!
    Retroholic!

  13. #13

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det låter väldigt "optimistiskt" att den skall kunna prestera 600 g statiskt drag på ca: 75 W inmatad effekt....
    Och har du ett 30 A-reglage så lär du knappast behöva fundera på om runt 10 A eller 15 A belastar reglaget speciellt hårt.
    För samma inmatade effekt så får du enligt Ohms lag betydligt mycket högre ström genom reglaget med 2S jämfört med 3S.
    Sen håller jag med om att en lågvarvig motor väsnas mindre och kan , eller snarare måste, ha en större propp för att få rimligt drag.
    Grejen var att med en stor snurra så blir momentet i axeln större när du t ex går på nosen i samband med en landning och då kan den klena axeln lättare krökas än en kraftigare.
    Nåja - kan du hålla totalvikten på 600 g så kommer den givetvis att flyga men jag är inte så säker på att du får 1:1 i dragkraft/vikt...
    Kärran är hursomhelst "smutt" och tilltalar i vart fall oss som inte tillhör den yngsta delen av modellflygarkollektivet...
    Så håll oss informerad om fortsättningen...
    Roger

  14. #14
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 638
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ..
    Grejen var att med en stor snurra så blir momentet i axeln större när du t ex går på nosen i samband med en landning och då kan den klena axeln lättare krökas än en kraftigare... Kärran är hursomhelst "smutt" och tilltalar i vart fall oss som inte tillhör den yngsta delen av modellflygarkollektivet....Roger
    Inga problem - Thomas gör alltid fina landningar.

    Men så finns det ju något som kallas för propsaver om man nu skulle råka på en ojämnhet som bromsar planet.
    Smutta plan i mängd har jag tittat på denna helgen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja - proppsaver går bra på inomhusflyget men jag skulle nog undvika det på lite större kärror utomhus. Då kanske proppen lämnar motorn innan kärran lämnar marken...
    Men som bilden visar så blir det nog inga problem...
    Roger

  16. #16
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Inga problem - Thomas gör alltid fina landningar.

    Men så finns det ju något som kallas för propsaver om man nu skulle råka på en ojämnhet som bromsar planet.
    Men propellern e heel!!
    Retroholic!

  17. #17
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 638
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nja - proppsaver går bra på inomhusflyget men jag skulle nog undvika det på lite större kärror ..
    Roger
    Smaken är som ..........
    Jag har alltid kört med propsaver och gummiband till min Mini Ultra Stick utan att proppen har gett sig av och den borde ha mer än dubbla effekten mot vad Thomas behöver till sin oldtimer. Det är nog kvaliteten på stålet I motoraxeln som är viktigare än att den har stor dimension. Och så försöker jag förstås montera motorn bak brandväggen så att det inte blir så stort moment.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Propsaver fungerar på plan upp till cirka 300 gram, sen kan det bli skakigt. Ett annat sätt på utomhusflyget är fällbara propellrar. De tyska är väldigt mycket bättre än de kinesiska jag provat. Jag föredrar aeronaut. Det ser kanske inte lika snyggt ut men propellrarna håller väldigt bra.
    fredrik

  19. #19
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Njae... tanker är bra, men,
    fällbar propp på en Oldtimer?? Knappast.
    Helst en träpropp!
    Retroholic!

  20. #20

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med Thomas att en folding-propp nog inte hör hemma på en Oldtimer men på min Mini Ultra Stick har jag kört det sen den var ny - kanske för 6 år sedan... Bara ett blad har gett upp men det var under en kall vinterdag då den ställde sig på nosen. Apropå Mini Ultra Stick så matar jag in ca:350 W i min men jag skulle absolut inte ens fundera på gummiband för att hålla fast en propp på den motorn...
    Men annars rekommenderar jag absolut folding-proppar - och håller med Fredrik att det skall vara tyska blad. Sen kör jag vanligtvis med MP Jet's nav/spinners.
    Roger

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfråga-räkna drivlina
    Av Gramse i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 12:23
  2. Oldtimer Rc,Linflyg&Nostalgi meeting
    Av Anders N i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 00:06
  3. Oldtimer-meeting!
    Av Thomas i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 18:52
  4. Drivlina från UH
    Av T5 i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 10:19
  5. Inbjudan: OLDTIMER SM 2007 i Falköping
    Av GliderKing i forum Segel och Hang
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •