Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 73 av 73

Ämne: El-Oldtimer behöver drivlina...

  1. #61


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fick min snabbt levererad - den kom i mitten av förra veckan direkt fram till ytterdörren och lyckligtvis var en av sönerna hemma och tog emot paketet...
    Kollade som hastigast och ena vinghalvan var nog aningen skev men hoppas kunna räta upp den med lite värme.
    Måste leta rätt på nån motor som passar bland alla rovor som inte används f n...
    Hur stora servon har ni - typ 9 g eller ? Det borde väl inte behövas speciellt mycket kraft till denna stillsamma kärra.
    Får se om jag hinner sätta mig och montera denna vecka men förr eller senare blir det givetvis...
    Roger

  2. #62

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tjusigt!
    9-grams servon räcker nog, jag har för mig att jag satte 15-grams i min.
    Mitt motorpaket räcker och blir över, jag puttrar runt på 1/3-dels gas.
    Och "lagom" utslag på rodren, jag har 40% expo.
    Retroholic!

  3. #63


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Fick nån av er någon form av monteringsanvisning - eller skall man gissa vad småbitarna i påsen skall användas till?
    Det går väl det också men en liten skiss hade ju inte skadat....
    Roger

  4. #64

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nä, jag fick inte heller nån "bygganvisning". Och vad bitarna i påsen ska vara till kan man bara gissa. Jag tror inte jag använde någon av bitarna.
    Jag gjorde i alla fall ett par plywoodplattor och klädde med svart oracover, och satte som förstärkning/gummibandsskydd över framkant och bakkant av vingskarven. Lite ´Oldschool´, typ.
    Men det hade inte gjort något om man hade satt TVÅ gummibandspinnar med lite mellanrum på vinggondolen, nu blir det lite svajig vingmontering...
    Retroholic!

  5. #65


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OK - då får man gissa lite. Använde du motorfästet (för elmotorn) som levererades med ? Det verkade lite klent om det nu inte var tänkt att det skulle förstärkas med nån av de odefinierade träbitarna...
    Jag har slängt iväg ett mail till Herrn Arndt Kaimer med frågan om det finns nån "Bauanleitung" till denna kärra...
    Roger

  6. #66


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lyfter denna tråd för min lilla oldtimer tillbringar fortfarande sin törnrosasömn i sin lilla kartong. Men förhoppningsvis blir det successivt lite lugnare med byggande och reparerande av inomhuskärrorna så jag hoppas att inom kort kunna väcka den lille och starta ihopmonteringen. Hur var det Thomas - behövs det såpass tung ack som din för att klara TP ?
    Roger

  7. #67

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Njae, det behövs nog inte. Men den lilla extra vikten märks apselut inte! Och 1800 mAh-acken räcker säkert till 20-30 minuters flygning om man puttrar runt lite 'ekonomiskt'.
    Flygegenskaperna är typiskt "flatbottnade" (alltså vingprofilen!), drar man på fullgas stiger den, drar man av gasen sjunker den. Så på kvartsgas till halvgas flyter den riktigt bra.
    Alternativet skulle vara att rikta motorn mer neråt för att motverka stigtendenserna, men detta flygsättet kan jag leva med...
    Retroholic!

  8. #68


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tack Thomas. Har några 3S730 som jag funderade på men å andra sidan har jag ju också några 3S1800 som bara är ca: 30 g tyngre än dina ackar så dom skulle säkert också kunna fungera - och då lär man väl inte behöva ladda många gånger under säsongen...
    Nåja - måste kolla igenom motorlådan först och se vad jag hittar. Såvitt jag förstår av din setup så behövs det ju inte speciellt mycket kraft i nosen.
    Nog dags att dra igång byggnationerna inför våren för det ligger också en seglare i en kartong och även den vill gärna bli byggd (och elkonverterad) för att känna på den härliga vårluften vad det lider.
    Roger

  9. #69


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lyfter denna tråd eftersom min lilla svarta nu nått byggbrädan efter att jag premiärat min elkonverterade Fling 2M idag och dessutom "återpremiärat" en RC Factory Yak (1-meters) som legat och väntat på att få motorfästet utbytt - vilket skett nu och idag flög den liksom Flingen.
    Så nu har den lilla lättviktaren från Tyskland tagit plats på byggbrädan. Är fortfarande lite tveksam till motorvalet eftersom Thomas visat att det inte behövs mycket kraft till denna kärra. Sen måste jag åter säga att motorfästet är det största skämt jag sett på en ARF-kärra men det är ju i o f s inga problem att modifiera det.
    Hittade nyligen en "Bauanleitung" till denna kärra på nätet och motorfästet är tänkt till en borstad 400-motor med fastsättning a'la Gårdstads ElLajban.
    Nä - nog surrat. Nu måste jag börja med att bestämma vilken av mina rovor som skall sitta i nosen...
    Roger

  10. #70

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    TJUUUUUUUUSIGT, Regor!

    Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur jag förstärkte motorfästet, men med den motorn och acken jag har så puttrar jag lätt runt sådär en tjugo minuter.

    Riktigt rogivande, och med det där gammeldags, lite slängiga flygsättet som en sidoroderkärra har...

    Jag var förresten på en liten utflykt för nån vecka sen:

    Retroholic!

  11. #71


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Thomas,
    Nu är motorn utvald och ett anpassat motorfäste är påbörjat. Det blev en helt oanvänd Apache 55 g-rova (MFT sålde dessa för länge sen) med ett lågt KV (750) så 3S-ack och relativt stor propp får det bli.
    Förhoppningsvis hinner jag göra klart motorfästet imorrn men är det fint flygväder efter jobbet så prioriteras sådana aktiviteter framför att tillbringa kvällen i byggboa...
    Trevlig liten film från ett synnerligen välordnat fält. Filmade du med din lilla Sony äventyrskamera ?
    Jag återkommer säkert med flera frågor, Thomas !
    Hälsningar
    Roger

  12. #72

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jupp!
    Sony HDR-AS15 på kepsskärmen!

    Sidorodret på kärran ser löjligt litet ut, men är synnerligen effektivt!
    Nån centimeters utslag åt varje håll räcker, åsså litta expo!
    Retroholic!

  13. #73


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Så snyggt Thomas.

    Rent utav rogivande!

    Med vänlig hälsning Kent

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfråga-räkna drivlina
    Av Gramse i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 12:23
  2. Oldtimer Rc,Linflyg&Nostalgi meeting
    Av Anders N i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 00:06
  3. Oldtimer-meeting!
    Av Thomas i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 18:52
  4. Drivlina från UH
    Av T5 i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 10:19
  5. Inbjudan: OLDTIMER SM 2007 i Falköping
    Av GliderKing i forum Segel och Hang
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •