Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Precedent T180 info

  1. #1

    Standard Precedent T180 info

    Min fina Thunder Tiger Trainer 60 gick rätt hårt ner i asfalten så den får ingen luftvärdighet godkänd på ett bra tag.
    Nästa modell i hangaren är en Precedent T180 känner mig otroligt dum som inte började med den istället för TT Trainern men det är lätt att vara efterklok.

    Är det någon som har en manual liggande till T180 så man kan få reda på hur stora roderutslagen ska vara och var tyngdpunkt ska vara?

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Var tvungen att googla för att se vad det var för modell.
    Den vingen lägger du tyngdpunkten 25-30% av vingens korda (=bredden på vingen) från vingens framkant.
    Kommer att funka toppen.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej och grattis till en trevlig modell, både att bygga och flyga.
    Maken till komplett byggsats får man leta efter. I princip allt utom motor, radio och klädsel finns med.Jag kunde inte låta bli att ta en titt i en kartong jag har liggande (bild nedan) och man blir onekligen imponerad, snyggt packat och fint virke.

    I bruksanvisningen anges tyngdpunkten på följande sätt:
    "The finished model should, ready to fly, balance level or slightly nose down when supported underneath the wing at the main spar position."
    Tittar man på vingritningen svarar detta mot ett tyngdpunktsläge på 33% av av vingkordan, INTE 25%. Orsaken till detta är att flygplanet använder sig av en bärande stabilisator, något som var vanligt förr i tiden men mera sällsynt nuförtiden.

    Vad gäller roderutslagen kan man läsa att:
    "Set up the rudder for maximum movement for good ground control. Ailerons should have about 3"8" - 1/2" (9-12 mm) each way & elevator 1/4" - 3/8" (6-9 mm). These are not critical , 'near enough' will do, don't go measuring with micrometers".

    Jag har en gång i tiden flugit en T-240 som är ett lite större syskon med samma utseende och uppbyggnad och minns den som en snäll och trevlig söndagsflygare. Därav att jag sparat en T-180 för "framtida bruk".

    Övermotorisera inte. Flygplan av den här typen flyger "på vingen" och en modern .32-40 motor 2-taktare eller .48-.56 ger mer än tillräcklig kraft.

    Modifieringar som kan vara värda att göra är att använda ett skevservo för vardera skevrodret istället för att bygga det traditionella linkaget med vinkelok. Ta också en titt på landställets infästning. Förstärk gärna monteringsplatttans infästning med 5x5 hård balsalist eller något klenare furulister.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	T-180.jpg 
Visningar:	823 
Storlek:	193,3 KB 
Id:	40150

    P.S. Byggganvisningen är daterad augusti 1993, 20-årsjubileum med andra ord.
    Senast redigerat av Michael den 2013-08-05 klockan 21:24.

  5. #5

    Standard

    Fick min färdigbygd så den får klara sig med ett skevroderservo.

    Klarar den sig verkligen med .40 2-takt. De flesta verkar överens om att den lätt blir undermotoriserad om man googlar lite.

    Min saknar tyvärr piloten.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Håller själv på att renovera min T180 efter en liten incident för 14 år sedan... :-)
    Jag har en .46 i min maskin och vad jag förstår så räcker det gott och väl


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2013-08-11 kl. 12.22.04.png 
Visningar:	345 
Storlek:	687,6 KB 
Id:	40310

  7. #7

    Standard

    Det sitter en 40 i nosen på den nu som vägrar gå igång. Ska göra några fler försök annars lånar jag en OS46 från en annan maskin som hänger i garaget.

  8. #8

    Standard

    Vad säger manualen om hur motorn ska monteras? Min sitter inverterad kl halv8 och jag har problem med att få den att gå. Svårt att få bränsle vid start. Tanken går ju inte att montera på något annat sätt.

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Vad säger manualen om hur motorn ska monteras? Min sitter inverterad kl halv8 och jag har problem med att få den att gå. Svårt att få bränsle vid start. Tanken går ju inte att montera på något annat sätt.
    När jag byggde ihop min första gången så monterades motorn inverterat. Men som du skriver så blir dom lätt sura och stiftet glöder ej. Nu när jag gör om, gör "rätt". Så monterade jag motorn 90 grader vilket innebar att jag fick ta lite hål i kåpan.

    Manulen säger att 45 graders lutning på motorn, men jag skulle säga 135 grader om 0 grader är rakt upp med glödstiftet som ref.

    Se om jag hinner ta en bild imorgon på min installation..

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    38
    Klubb
    Ingen (region JRFK)

    Standard

    Nu saxar jag tråden kanske, men det är inte allt för långt kvar till premiärturen.
    Nya rutor ska tillverkas, ny bränsletank och snygga till radioinstallationen etc.
    Efter 14år ska hon få flyga igen, hade varit billigare att köpa ny modell. Men maskinen har
    onekligen en själ!


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild.jpg 
Visningar:	276 
Storlek:	154,8 KB 
Id:	40519

  11. #11

    Standard

    Kul att det finns några kvar. Pillade lite med min idag och jag tror tyvärr inte att ljuddämparen får plats om jag monterar motorn med cylindern horisontellt. Som det är nu så hamnar förgasaren strax under centrum på tanken inloppet på förgasaren kanske 2mm under utloppet på tanken sen är ju resten av förgasaren lägre. Trottellänkaget på min är omjgort och inte bra alls så jag ska fixa det så det fungerar och sen i med ett varmare glödstift så hoppas jag kunna få ordning på den.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    En .40 motor räcker hur bra som helst till kärran men se till att sätta på en lämplig snurra (11x6 eller 12x4 till .40:an och 12x4-12x5 till .46:an). RAM ,APC eller den nya Graupner "Sonic" är bäst! Undvik Master A!!!
    Tänk på att tanken MÅSTE sitta enligt : "The tank mounting rule" ! Dvs en tänkt linje genom mitten på tanken ska gå genom mitten på förgasaren när modellen står helt horizontellt på ett bord ( stabben upplyft). Följer man inte den regeln kommer motorn inte att gå bra. Tänk också på att helst använda Uni-flow principen med två klunkar/slangar,en för tryckmatning från dämparen och den andra till förgasaren.Uni-flow ger jämnare bränsletillförsel än den vanliga "två-slangstanken".
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Tankslangar 2.JPG 
Visningar:	166 
Storlek:	27,2 KB 
Id:	40533  

  13. #13

    Standard

    Blåser man inte in en massa luft i bränslet med skum och bubblor till följd om sätter en klunk på tryckmatningsslangen. Vitsen är väl att få ett litet övertryck i tanken och då borde det väl gå lika bra att blåsa in luft i toppen på tanken. Förstår inte var man vinner på en klunk på tryckmatningen? Dessutom blir det väl knepigt om man vill använda en tredje slang
    som tankslang. Då har ju inte luften möjlighet att ta sig ut någonstans.

    /Mats

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Uni-flow systemet är ett gammalt linflygknep för att få jämnare soppamatning.
    Leder du in trycket under bränslenivån kommer det inte in något tryck i början när tanken är full men väl senare när soppanivån skjunkit lite grand.Det innebär att förgasaren inte i lika hög grad kommer att känna av den tryckminskning som uppstår i en vanlig tank från full till nästan tom. Alla vet vi väl om att en motor måste ställas lite rikare i början för att klara av att gå bra även när soppan är nästan slut. Detta måste du göra även med en Uni-Flow tank men systemet gör att motorn får lite jämnare soppamatning. Men så klart måste man alltid montera tanken rätt med rätt nivå i förhållande till förgasaren.

    En tank där man leder in trycket i toppen,där kommer förgasaren att känna av ett en betydlig större tryckskillnad från det att tanken är full till det att tanken är nästan tom. Det är denna skillnad i tryck som man slipper med Uni-Flow systemet. Luftbubblor i systemet har jag aldrig fått.
    Tankar gör man på samma sätt som vanligt; genom slangen som går till ljuddämparen och när det är fullt i tanken ser man det genom att soppa rinner ut genom skvallerslangen i toppen på tanken (den slangen stängs sedan med en liten 3mm skruv eller liknande)

    Men...bäst är ju naturligtvis Tettras "Bubblelesstank"!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC03669.JPG 
Visningar:	151 
Storlek:	23,2 KB 
Id:	40538  

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ett flygplan som T-180 klarar sig utmärkt med ett vanligt tryckmatat system.
    Med en lagom högt placerad tank fungerar finns ingen egentlig anledning att laborera med andra typer av bränslematningssystem. Du lär inte märka någon skillnad för den typ av flygning som T-180:an är avsedd för.

    Uniflowprincipen kom ursprungligen, som Jaka skriver, att används i stuntflygsammanhang för att få en så jämn bränslematning som möjligt. Skillnaden mot RC-fallet är att i stunt är motorns varvtal i det närmaste konstant och den radiella g-påkänningen varierar endast lite Luftningsrörert på en stuntflygtank som bygger på denna princip ansluts, till skillnad mot RC-fallet, i princip aldrig till tryckmatning utan denna luftning håller atmosfärstryck.

  16. #16

    Standard

    Problemet är att tanken inte går att montera lägre och motorn går inte att vrida så cylindern ligger horisontellt för då får inte ljuddämparen plats.
    Enda allternativet är cylindern rakt upp men då blir den ju så fruktansvärt ful.

    Nu är det ju Master Airscrew propellrar jag har så det får duga. Sitter plast 11/7 på och jag har trä 11/6 i reserv.
    Tänker inte heller byta tank utan den som sitter där får duga.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är viktigt att tanken sitter rätt monterad gentemot motorn. Gör den inte det så fixa till det!!!! Annars kommer du att få problem med motorgången och krascha pga av det. Det bästa sättet att montera motorn är med cylinden lutande 90 grader åt vänster (sett framifrån). På det viset hamnar oftast tankens mitt i nivå med förgasaren. Du ska ha en 240-300cc tank till din modell /motor. Aldrig större!!!

    Hamnar tanken inte rätt så karva bort lite spantmaterial så den gör det! Likadant med motorns ljuddämpare. slipa bort lite spant och balsautfyllnader så ljuddämparen går fri och täck för med lite glasfiberväv /24 h Epoxy...men för allt i världen: Tumma inte på att tanken hamnar rätt!

    Och sist men inte minst. Strunta i utseendet! Det viktigaste är att planet fungerar...eller hur!?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Skolflygplan Cherokee nos och motor.jpg 
Visningar:	239 
Storlek:	62,7 KB 
Id:	40539  

  18. #18

    Standard

    Har karvat bort en hel del men i väntan på att limet skulle torka så blev min Flair Magnattila mer intressant och T180n fick flytta på sig. Lite pillande på radion och skruvande på nålen så är Magnattilan flygklar lygklar.

  19. #19

    Standard

    Gjorde en upptäckt när jag skruvade isär ljuddämparen på MDS 40 motorn.
    Ska jag låta den här sitta kvar? Denna sitter efter förlängninghylsan, sitter även en kona i den främre delen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5463.JPG 
Visningar:	174 
Storlek:	140,3 KB 
Id:	40786Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5462.JPG 
Visningar:	159 
Storlek:	124,7 KB 
Id:	40787

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Låt den sitta kvar.

Liknande ämnen

  1. Jaha, och sen? Livet efter Precedent Electra fly?
    Av Johan Nilsson i forum Segel och Hang
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-03, 15:00
  2. Umeå RC INFO !
    Av Umeå RC i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 21:05
  3. Viktig info
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 18:37
  4. SLEC ska börja göra precedent kärror igen
    Av Mats J i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •