Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur seriekopplar man två battier?

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Standard Hur seriekopplar man två battier?

    Hej,

    Är ute efter att seriekoppla två batterier för att få fler mAh till en liten helikopter.
    Jag förstår att det måste vara två st batterier med lika många celler men hur gör jag, var ska rött/svart lödas?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mera kapacitet = parallellkoppling. Högre spänning = seriekoppling.
    Eftersom du troligen är nybörjare inom elflyget så rekommenderar jag dig att köpa nya ackar istället. Sen är frågan hur stora ackar helikoptern klarar av (viktmässigt)...
    Roger

  3. #3
    jesse78
    Guest

    Standard

    Nu var ju frågan hur man faktiskt kopplade kablarna för att få fler mah timmar, antar att du är nybörjare som mig

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Mera kapacitet = parallellkoppling. Högre spänning = seriekoppling.
    Eftersom du troligen är nybörjare inom elflyget så rekommenderar jag dig att köpa nya ackar istället. Sen är frågan hur stora ackar helikoptern klarar av (viktmässigt)...
    Roger

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag svarade på frågan = mera kapacitet = "fler mAh" = parallellkoppling.
    Sen tyckte jag inte heller att du som nybörjare skall köra med parallellkoppling av ackar även om det går.
    Är det en mindre kopter så kostar inte nya ackar speciellt mycket. Men högst troligt kommer du att få problem med den mervikt det innebär att t ex dubblera kapaciteten.
    Roger

  5. #5
    jesse78
    Guest

    Standard

    men hur parallelkopplar man två batterier??

  6. #6
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Rött till rött. Svart till svart. Resultatet är ett kombinerat batteri med samma spänning (Volt) men dubbelt så många mAh

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om spänningen är lika mellan batterierna inom cirka 0,1V går det att koppla + mot + och - mot -. Men som Roger säger köp nya batterier i stället för att experimentera. Om du kopplar fel kan det börja brinna. Om du har för stor spänningsskillnad mellan batterierna kan du förstöra batteriet med lägst spänning genom att det laddas för snabbt.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •