Jag har en hemmabygd tricopter som jag älskar men är sugen på en quad eller hexa, gärna med GPS och RTH/altitude hold osv. Har i första hand tänkt använda den för att filma med (med en GoPro Hero 3). Skulle även vara kul att testa long range fpv med den i framtiden.

Det jag väljer mellan är:

DJI Phantom - verkar liten och smidig och jag har sett en del fina filmer tagna med den. Verkar finnas mycket tillbehör som kameragimbal osv.

Blade 350 QX - inte släppt än, men verkar vara ungefär i klass med Phantom, fast lite fler olika "flyglägen" och eventuellt klara att lyfta något mer. Plus för att den kommer med dämpat GoPro-fäste som standard. En nackdel verkar vara att man inte kan använda diverse GPS-funktioner med FPV på ett bra sätt, då den automatiskt kastar om kontrollerna när man kör den mot sig. Med FPV innebär det ju att höger helt plötsligt blir vänster och vice versa.

DJI F550 - större på gott och ont, klarar att lyfta mer. Börjar kanske bli lite "gammal" rent teknikmässigt, jämfört med de två ovanstående som ju släppts mer nyligen. Förmodligen bättre om man vill köra longrange med tanke på att den klarar att lyfta mer utrustning/längre flygtid och är lite mer okänslig för vind pga större vikt?

Så vilken tror ni skulle passa mig bäst? Jag är ingen expert inom rc-bygge, men jag lyckades sätta ihop en tricopter, och F550 verkar faktiskt enklare att bygga. Samtidigt vill jag ha något man kan ta med sig i en väska/ryggsäck (ja till detta finns väl inget som slår en ihopfällbar tricopter) utan att behöva transportera den med bil.

Det jag tänkt använda den till är alltså:
Filma med GoPro: huvudsakliga uppgiften
FPV: mest för att "frame:a" det jag filmar och göra snyggare åkningar
"Longrange" FPV: skulle vara jättekul att experimentera med, men inget jag kommer göra dagligen

Har inte tänkt använda den till något professionellt, utan enbart för eget nöje, men det skulle såklart vara kul att kunna utöka med kameragimbal och liknande i framtiden.

Vilken skulle ni rekommendera? Kanske något annat än det jag listat ovan? Budget är väl runt 6000:-. Radio och mottagare har jag redan.