Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Extra motor??

  1. #1

    Question Extra motor??

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	88,7 KB 
Id:	40363Bifogad fil 40362Hej,

    Då behöver man lite hjälp igen

    Jag behöver en extra motor till mitt plan, men det verkar vara svårt att hitta eller så letar jag fel.

    Den motor jag har är en "Permax BL-O 2316-1400- brusless outrunner motor", jag bifogar en bild med spec från manualen med all info. Jag har blivit rekommenderad den här motorn "BLM-8MM– KV 1350 från fullkontroll"

    Men när jag jämför dessa två så ser jag att den jag har är 23mm i diameter medans den på Fullkontroll är 28mm, jag har mätt min och den är 23mm. Om den från Fullkontroll är 28mm i diameter så kommer den ju aldrig att passa? Har även kollat runt lite på Hobby King och alla motorer verkar ju vara 28mm i diameter vilket betyder att jag läser Infon helt fel eller så har jag lyckats få tag på den enda 23 millimeters motorn i världen ;(

    Hoppas nån förstår och kan upplysa mig lite.

    /Tomas

  2. #2

    Standard

    Motorn på razzor är tyvärr lite special. Fick göra en egen axel till min för den som satt där var 2,8mm?! Det värsta är ju inte att det är en skum storlek på motorn utan det är enligt mig är att multiplex inte levererar reservdelar till motorn.

  3. #3

    Standard

    Aj då ;(

    Så hitta en motor är "omöjligt"? Min Axel är oxå av, kan tyvärr inte tillverka en själv. Är en axel lika svår att få tag på som motor?

    Då verkar det som jag måste hitta nån som har en total kvaddad Razzor som inte behöver sin motor längre
    Senast redigerat av Itchi42 den 2013-08-12 klockan 20:23.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kolla i första hand med Autopartner i Torshälla eftersom dom är distributör för Multiplex i Sverige. Det enklaste borde rimligen vara att ersätta den med en likadan motor speciellt om den har en ovanlig dimension. Motorn finns ju som reservdel - http://www.multiplex-rc.de/en/produc...037416b3490d6f
    Roger

  5. #5

    Standard

    Kan glömma autopartner har haft 4 motorer på beställning i snart ett år men händer fan inget. Det är lättare än du tror att göra en ny axel. Hitta något på 3mm (skruvmejsel använde jag) sen sätt den i en borrmaskin och börja slipa tar inte så lång tid.

    Prova någon hobbyaffär i tyskland om du inte orkar göra en själv.

  6. #6

    Standard

    Har varit inne på Tyska,Franska och Spanska sidor inga verkar ha motorn har du måtten på axeln så får jag prova samt lägga ut en annons under köpes, på ett eller annat sätt så ska den upp i luften igen

  7. #7

    Standard

    Har tyvärr inga mått men börja med 3mm och sen slipa lite åt gången tills du får i axeln i lagerna.
    Ska ringa några samtal imorgon och se om jag kan få ett datum för när man kan få tag på reservdelar. Återkommer när jag vet mer.

  8. #8

    Standard

    Verkar ju helt otroligt,,, Multiplex är ju "ganska" stora, borde ju finnas en motor att få tag på ;( annars så måste det ju finnas nåt annat märke som har en som har samma mått? Multiplex kan ju inte vara de enda som tillverkar 23mm motorer?

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kollade också igenom diverse shoppar i EU och det verkar som den motorn är slut överallt så frågan är om den någonsin återkommer som reservdel... Tråkigt att det är sån udda dimension. Det går inte att bygga om så en 28 mm motor får plats ? Alternativt leta en inrunner med motsvarande vikt, diameter och KV. Antagligen inte så enkelt det heller...
    Detta var det närmaste jag kom tyvärr - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...or_1850kv.html
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kollade också igenom diverse shoppar i EU och det verkar som den motorn är slut överallt så frågan är om den någonsin återkommer som reservdel... Tråkigt att det är sån udda dimension. Det går inte att bygga om så en 28 mm motor får plats ? Alternativt leta en inrunner med motsvarande vikt, diameter och KV. Antagligen inte så enkelt det heller...
    Detta var det närmaste jag kom tyvärr - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...or_1850kv.html
    Roger
    Har beställt en inrunner av Hobby King, får se om den passar. Annars verkar det som jag inte har nåt val än att bygga om för att få plats med en 28 millimeters motor, men det får bli sista alternativ eftersom jag misstänker att det kommer vara små bökigt och är lite rädd att slutresultatet inte blir så vackert(svårt med z-foam).

    Svaret jag fick av Autopartner var "Dessa är beställde men varit restade hos MPX själva ett tag tyvärr. Håll koll på hemsidan så ser du när dem dyker upp" så det ser ju inte så ljust ut.

    Nån som har nåt annat tips??

    Skapar en annons under Köpes ifall nån har nån gammal Razzor som det inte kör längre.

  11. #11

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	79,3 KB 
Id:	40428Sådär ja

    Med stor hjälp av Autopartner.se så sitter det nu en ny motor i Razzor'n

    Fick tips om en 23 millimeters motor av Autopartner, men på den var axeln tyvärr åt fel håll. Lyckades att trycka igenom axeln så den nu är på "rätt" sida, samt att det behövdes lite små ändringar i motorfästet och i nosen på planet. Sulle vilja hitta en spinner som kan passa planet/proppen så det ser lite "snyggare" ut.

    Vill dock tillägga att jag ej provat planet än
    Senast redigerat av Itchi42 den 2013-08-24 klockan 19:09.

  12. #12

    Standard

    Nu flyger den

    Behövdes lite extra vikt i nosen, den nya motorn var mycket lättare.

Liknande ämnen

  1. Val av motor mm, extra 260 composite ARF
    Av georg-g i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 08:46
  2. cmp extra 330L +vilken motor
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 17:16
  3. motor i en extra 300s ?
    Av kenneth67 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 17:01
  4. Motor till Somethin Extra
    Av Casimir_rc i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •