Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Böja cellplannå

  1. #1

    Standard Böja cellplannå

    Hej

    Jag försöker bygga min första modell av cellplannå som jag köpt på Matton (http://www.mattonbutiken.se/index/pr...ANNA_VIT_.html).

    Jag följer instruktionsfilmerna för Maker Trainer på Youtube och där använder man i USA Dollar Tree foamboard. Någon annanstans på detta forum läste jag att cellplannå var ett bra svenskt substitut.

    I instruktionsfilmen görs ett snitt genom pappret på ena sidan och sedan rivs detta papper lätt av så att skivan kan böjas. För mig går det inte lika lätt:-(. Pappret går sönder när jag river bort det. Det verkar som att limmet som mitt papper sitter fast med är mycket starkare än på Dollar Tree foamboard.

    Någon som har tips på hur man enklast gör för att böja cellplannå? Finns det någon bra metod att få bort pappret, förutom att riva bort det. När jag kommer till vingarna är det ganska stora sjok som skall tas bort...


    /Fredrik

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Mattonbutikens plattor är tynger, styvare och mer robusta än Dollar Tree Foam. Jag har byggt några vingar och lite annat med mattonplattorna.

    Att riva av pappret från skummet är väldigt svårt, lite beroende på vad du skall göra för former finns det ett par tekniker.

    Liten vinkel - dra ett "strek" och göra en liten intryckning med tex en glaspinne på insidan där du skall vika och sedan försiktigt knäcka över en bordskant, se til att ha något stabilt såsom en planka eller liknande som håller emot med.

    Lite större vinkel - Skär en skåra på insidan pappret med kniv ett par millimeter, böj på samma sätt som ovan metod. Förstärk sedan insidan med lite smältlim, skrapa bort så mycket som möjligt.

    ~80 grader eller mer - skär en skåra på utsidan böjen ock knäck.

    eller

    Skär en skåra på insidan, knäck skivan utåt, fasa kanterna 45grader eller efter behov och böj tillbaks, limma ihop.

    Att göra en rund profil med mattons plattor är i princip omöjligt, rekommenderar fler småknäckar. Titta gärna på byggvideon här;




    Personligen har jag byggt mest med KFm - profiler
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    M a o - det känns som det finns bättre material att bygga flygmaskiner av...
    Roger

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Nja MCRegor, inge bra material för skalabyggen. Men för lättbyggda, välflygande maskiner är de riktigt trevliga. Min nuvarande lek-vinge är byggd med KFm-4 profil och vingspann på 1m, gör ca 90km/h är rimligt akrobatisk och har en flygtid på ca15min beroende på flygstil, stallar inte och tål mycket stryk och kostade ca 40kr i byggmaterial.

    Pysslar nu med en större variant, tvåmotorig vinge, 1,4m vingspann, KFm-3.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Köpte bla deras 3 mm (listas som 3,5 mm i sajten) skiva och har byggt ny FPV-plattform och det funkar helt ok att få bort pappret, visst gick det sönder ibland men det gick bättre och bättre för varje del som skulle avlägsnas. Träning ger färdighet=) Kan mycket väl vara så att 5 mm skivan, om det var de du köpt, är annorlunda dock.

Liknande ämnen

  1. Böja balsa....
    Av Thomas i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 13:09
  2. Böja pianotråd
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •