Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Problem med 6S LiPo!

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Problem med 6S LiPo!

    Hej,


    Skaffade mig ett par Turnigy Nano Tech 6S 6000mah LiPo-batterier i typ mars och köpte en laddare igår. Dessa batterier har alltså legat helt orörda sedan jag köpte dem. Idag skulle jag prova ladda dem och ställde in på 6A och 6S (22.2V) balanserad laddning. Laddaren gick snabbt upp till 2A och stannade där, volten visade 22.7? Efter 90 min visade den fortfarande 2A och 27 volt! och jag vågade inte köra längre. När jag körde multimeter och mätte på ut-kontakten på det helt orörda batteriet så visade det också 27.7. Hur kan detta komma sig? Är de dåliga för att jag inte har underhålls-laddat dem? De måste ju ligga orörda jäkligt länge på lagerhyllan också? Laddaren är en SkyRC 6x80 Plus.

    jag provade nu batterierna på min DJi S800 och den startade upp med bägge batterierna, gimbalen startade upp och kalibrerade in sig så det fanns ju uppenbarligen lite kraft i dem. Vågade dock inte låta dem sitta i så länge utifall de skulle sjunka för lågt.


    Tacksam för hjälp och förklaring!

  2. #2

    Standard

    27volt!? Låter som din laddare har överladdat cellerna. Normalt så ska det ligga på 25,2v när det är laddat (4,2*6=25,2) vad är det för laddare du använder?

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det går ju inte att ladda med mera effekt än laddaren klarar av. Om du ställer in 6A och 6S så skulle det motsvara en laddeffekt på maximalt 6*25,2 = 151 Watt. Enligt specen så klarar din laddare en laddeffekt på max 50 W om den är ansluten till 230 W (80 W om du kör via t ex ett bilbatteri - alltså på 12 V-ingången). M a o så är det fullt logiskt att laddaren indikerar en laddström på 2 A - det ger då en laddeffekt på 2*25,2 = 50,4 Watt. Sen verkar det vara som neu säger - att din laddare är dåligt kalibrerad och överladdar batterierna mycket kraftigt (4,50 V/cell) vilket är mycket illa och skapar en uppenbar risk att en laddkatastrof kan inträffa. Generellt gäller att man skall satsa på en BRA laddare och inte främst en billig. Det finns mängder av energi i våra batteripaket, inte minst stora paket som detta, och med en dålig laddare kan tyvärr laddningen sluta i en katastrof - acken kan alltså ta eld och därmed antända det som finns runtomkring och effekten kan tyvärr bli t ex ett nedbrunnet hus.... LiPo och inte minst laddningen av dessa är inte att leka med tyvärr.
    Roger

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag hoppas du skrev fel i hastigheten och menade att DMM:en visade 22.7. Annars får du destruera batteriet.

    Din befintliga laddare duger till inomhusfly och max 3S 2200mAh. Du får nog snällt köpa ny. Jag föredrar iCharger men det finns andra märken. Effekten du behöver för att ladda ett 6S 6000mAh med 1C är 6*4.1 * 6 = 150W. Jag brukar ladda med 2C och skulle behöva 300W. Jag tycker du slår till på en iCharger 2xx som kan leverera 20A om det inte är mer än maxeffekten (lite olika men i trakten 300W-400W).
    fredrik

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, duger och duger... Om den verkligen laddar ett 6S-paket till 27 V (eg 27,7 V enl multimetern) så är det bara att skrota den för jag tvivlar på att den i så fall går att kalibrera om så att den blir OK.
    Sen kan jag också rekommendera iCharger som bl a brukar vara rätt hyfsat kalibrerade redan från fabrik.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Oj, tack för alla svar, det blev mycket info nu.
    Nu ör jag ju lite färsk och vet inte vad DMM är men när jag satte i batteriet och startade balanserad laddning så visade laddaren 22,nånting volt. Min poäng är, borde batteriet vara så laddat när det aldrig är använt? När laddaren visar 2.0A till vänster och 22,7V till höger i displayen, menas det då att batteriet har 2.0A i sig eller att det är vad laddaren trycker in i batteriet?

    Jag provade batterierna en gång till idag med multimeter, det ena som jag laddade igår visade 24,7V och det orörda visade 22,7, båda var inkopplade var för sig till min S800 igår i 1 minut. Kan det inte vara så att laddaren visade fel volt helt enkelt?

    Nu kan jag inte mycket om watt, men om laddaren klarar av 50A eller 80A så borde den väl klara av att ladda ett batteri på 6A, bara att det tar lite längre tid?

    Vad bör jag göra härnäst då? Tänker ju inte skrota laddaren då den ändå kostade mig 900:-, snarare lämna tillbaka den om den är felaktig. Om jag ska köpa en iCharger istället så måste jag ju ha nätagg också. Vad bör jag göra med batterierna? Discharge:a dem till lämplig nivå och sedan ladda upp dem med en ny laddare?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nikolausson Visa inlägg
    Oj, tack för alla svar, det blev mycket info nu.
    Nu ör jag ju lite färsk och vet inte vad DMM är men när jag satte i batteriet och startade balanserad laddning så visade laddaren 22,nånting volt. Min poäng är, borde batteriet vara så laddat när det aldrig är använt? När laddaren visar 2.0A till vänster och 22,7V till höger i displayen, menas det då att batteriet har 2.0A i sig eller att det är vad laddaren trycker in i batteriet?

    Jag provade batterierna en gång till idag med multimeter, det ena som jag laddade igår visade 24,7V och det orörda visade 22,7, båda var inkopplade var för sig till min S800 igår i 1 minut. Kan det inte vara så att laddaren visade fel volt helt enkelt?

    Nu kan jag inte mycket om watt, men om laddaren klarar av 50A eller 80A så borde den väl klara av att ladda ett batteri på 6A, bara att det tar lite längre tid?

    Vad bör jag göra härnäst då? Tänker ju inte skrota laddaren då den ändå kostade mig 900:-, snarare lämna tillbaka den om den är felaktig. Om jag ska köpa en iCharger istället så måste jag ju ha nätagg också. Vad bör jag göra med batterierna? Discharge:a dem till lämplig nivå och sedan ladda upp dem med en ny laddare?
    Läs Rogers elflygskola innan du går vidare! Ett 6s Lipo på 6 Ah är inte ofarligt om det hanteras fel och det är väl investerad tid att lära sig grunderna. Energin som finns lagrad i batteriet skulle teoretiskt kunna lyfta en liten bil (1 ton) cirka 50 m .

    DMM = Digital multimeter, dvs. ett mätinstrument som kan ofta kan mäta såväl spänning, ström som resitistans
    DVM = Digital voltmeter, dvs ett spänningsmätningsinstrument.

    Ett LiPo-batteri laddas till 4,2 V/cell, dvs. 25,2 V för ett 6s LiPo. Det innebär således att dina nya batterier som håller en lägre spänning endast är delvis laddade. Så ska det vara eftersom rekommendationen är att inte lagra LiPo-batterier fulladdade.

    Sifforna som visas på laddarens display är aktuell laddström (exv. 2 A) och spänning (exv. 22,7 V). Laddförlopet är att batteriet inledningsvis laddas med konstant ström till dess att spänningen blir 4,2 V/cell (dvs. 25,2 V för ett 6s batteri). När denna spänning uppnåtts minskar laddaren successivt laddströmmen för att hålla spänningen konstant. När laddströmmen minskat till några tiondels ampere är batteriet fullt och laddningen avbryts automatiskt.

    Så länge som du har koll på att spänningen inte överstiger 25,2V och batteriet inte blir varmt eller ännu värre, sväller, så är det ingen fara på taket. Det finns ingen anldning att ladda ur dem i nuläget.
    Senast redigerat av Michael den 2013-08-14 klockan 12:19.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Läs Rogers elflygskola innan du går vidare! Ett 6s Lipo på 6 Ah är inte ofarligt om det hanteras fel och det är väl investerad tid att lära sig grunderna. Energin som finns lagrad i batteriet skulle teoretiskt kunna lyfta en liten bil (1 ton) cirka 50 m .

    DMM = Digital multimeter, dvs. ett mätinstrument som kan ofta kan mäta såväl spänning, ström som resitistans
    DVM = Digital voltmeter, dvs ett spänningsmätningsinstrument.

    Ett LiPo-batteri laddas till 4,2 V/cell, dvs. 25,2 V för ett 6s LiPo. Det innebär således att dina nya batterier som håller en lägre spänning endast är delvis laddade. Så ska det vara eftersom rekommendationen är att inte lagra LiPo-batterier fulladdade.

    Sifforna som visas på laddarens display är aktuell laddström (exv. 2 A) och spänning (exv. 22,7 V). Laddförlopet är att batteriet inledningsvis laddas med konstant ström till dess att spänningen blir 4,2 V/cell (dvs. 25,2 V för ett 6s batteri). När denna spänning uppnåtts minskar laddaren successivt laddströmmen för att hålla spänningen konstant. När laddströmmen minskat till några tiondels ampere är batteriet fullt och laddningen avbryts automatiskt.

    Så länge som du har koll på att spänningen inte överstiger 25,2V och batteriet inte blir varmt eller ännu värre, sväller, så är det ingen fara på taket. Det finns ingen anldning att ladda ur dem i nuläget.

    Jodå, jag har läst massor av info om LiPo-batterier och jag handskas med dom med en oerhörd respekt, det är ju delvis därför jag skriver. Batteriet blev inte varmt eller på något sätt svullet. Men jag förstår inte hur spänningen kunde gå upp till 27V, jag tror till och med det var uppe på 28V när jag slog av. :/
    jag håller på och tittar efter ett 30A nätaggregat och en bättre laddare nu och hoppas att jag får lämna tillbaka min SkyRC. Jag är dock fortfarande orolig över batteriet. Tänkte också köpa en LiPo testare där man ser volten på varje cell individuellt.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Lämpligen kan du börja med att ögna igenom min "Elflygskola för nybörjare" som du hittar en länk till i min signatur. Det känns nämligen som att det vore bra för dig att dels lära dig lite begrepp, dels öka förståelsen för el och ellära rent generellt. Därefter borde det vara lite enklare att förstå våra råd.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Lämpligen kan du börja med att ögna igenom min "Elflygskola för nybörjare" som du hittar en länk till i min signatur. Det känns nämligen som att det vore bra för dig att dels lära dig lite begrepp, dels öka förståelsen för el och ellära rent generellt. Därefter borde det vara lite enklare att förstå våra råd.
    Hälsningar
    Roger

    tack! Det ska jag göra när tis finnes. Nu måste jag hitta den snabbaste vägen till en lösning på mitt problem bara.

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Köp ingen testare, det räcker med en iCharger + nätaggregat. Nätaggregat kan med fördel köpas i europa då frakten från kina är väldigt dyr för så tunga saker. Läs Rogers elflygskola för om man ska flyga elflyg måste man kunna sin basala ellära.

    Ström * Spänning = Effekt (I*U=P)
    Ström * Motstånd = Spänning (I*R=U)

    Om din billiga laddare är kalibrerad för cell 1-3 men inte 4-5 så är den en effektiv batteriförstörare. Det räcker med 2-3 förstörda batterier för att du sparar in extra kostnaden för en iCharger.
    fredrik

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Köp ingen testare, det räcker med en iCharger + nätaggregat. Nätaggregat kan med fördel köpas i europa då frakten från kina är väldigt dyr för så tunga saker. Läs Rogers elflygskola för om man ska flyga elflyg måste man kunna sin basala ellära.

    Ström * Spänning = Effekt (I*U=P)
    Ström * Motstånd = Spänning (I*R=U)

    Om din billiga laddare är kalibrerad för cell 1-3 men inte 4-5 så är den en effektiv batteriförstörare. Det räcker med 2-3 förstörda batterier för att du sparar in extra kostnaden för en iCharger.
    Haha, typiskt! Beställde just en samtidigt som två nya batterier. Men den kostade inte mkt så det gör inget.
    Ja jag är precis på väg att beställa ett SkyRC 30A ifrån England.
    Hur vet jag om laddaren är balanserad eller inte då? Och framförallt, hur vet jag om batterierna är förstörda eller inte?

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    SkyRC är ett (bra) spänningsaggregat. Men frun klagar på ljudet av fläkten. Automatsäkringen gick i förra huset när jag kopplade in den. Nu har jag trådsäkringar som än så länge håller. Jag har 60A-varianten så jag kan ladda två 8-Cells paket samtidigt.

    Laddaren är balanserad om den lämnar rätt uppgift för cellspänning för varje cell. Jag mäter (försiktigt) med en Fluke Digital MultiMeter (i balanseringskontanten) för att se om batterierna är i balans. Ingen cell mår bra av att ligga laddad över 4,21V. Mät cell för cell med en kalibrerad digital voltmeter.
    fredrik

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    SkyRC är ett (bra) spänningsaggregat. Men frun klagar på ljudet av fläkten. Automatsäkringen gick i förra huset när jag kopplade in den. Nu har jag trådsäkringar som än så länge håller. Jag har 60A-varianten så jag kan ladda två 8-Cells paket samtidigt.

    Laddaren är balanserad om den lämnar rätt uppgift för cellspänning för varje cell. Jag mäter (försiktigt) med en Fluke Digital MultiMeter (i balanseringskontanten) för att se om batterierna är i balans. Ingen cell mår bra av att ligga laddad över 4,21V. Mät cell för cell med en kalibrerad digital voltmeter.
    Toppen!
    Tips på vilken iCharger som skulle vara bra för mitt ändamål?
    försökte faktiskt mäta (försiktigt) på balanseringskontakten igår men visste inte vilken ledare som var vad. Om en cell ligger över, vad gör man då?

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Ett 6 cells 6000 mAh LiPo.
    LiPo kan du ladda åtminstone med 1C dvs 6000 mAh (6 amp) i ditt fall och det kommer att ta ca 1 timme.
    Att ladda med 1C ett sådant batteri kräver ca 6 x 4.20 volt x 6 amp = 151 watt från laddaren.
    Vill du ladda med 2C blir det ca 300 watt.
    Vill du ladda med 3C blir det ca 450 watt.

    Vid laddningen blir det en del förluster så man brukar räkna med 80% effektivitet.
    Har man en laddare som klarar 500 watt bör man därför ha ett kraftaggregat på ca 625 watt (eller mer).
    Detta under förutsättning att man vill nyttja laddaren optimalt.

    Under de år jag hållt på med elflyg och laddning har jag kommit fram till att ladda med 1C eller 2C funkar bra och kan vara en lagom kompromiss mellan hur lång tid det tar att ladda och kostnaden för laddare och kraftaggregat.
    De flesta LiPo kan laddas med 3C idag men man måste kolla upp för det fabrikat och modell av LiPo som man använder hur många C man kan ladda med. Finns LiPo som klarar att laddas med 5C och till och med över 10C idag (t ex ThunderPower G8 LiPo kan laddas med 12C med av ThunderPower godkända/testade laddare).

    Man balanseringsladdar i nästan alla fall och balanseringsfasen vid laddningen tar lite extra tid också.

    Eftersom du köpt ett SkyRC 30 amp kraftaggregat ("power supply") som kan ge max 18 volt så kan den ge max 30 x 18 = 540 watt.

    http://www.skyrc.com/index.php?route...product_id=167

    Då kan det bara smart att köpa en laddare som kan nyttja kraftaggregatets potential, så en laddare som kan ge ca 500 watt kan nog vara klokt att köpa.
    iCharger 208B klarar max 350 watt och nästa hopp upp bland iChargers laddare är 306B men den klarar upp mot 1000 watt vilket är lite onödigt mycket med tanke på att du inte kan nyttja det eftersom kraftaggregatet bara klarar lite över 500 watt.
    http://www.icharger.co.nz/Products.aspx

    Men det finns andra fabrikat av laddare runt 500 watt, t ex Hyperion EOS 0730i NET3 Charger, 1S-7S, 30A max, 550W
    http://www.hyperion-eu.com/products/...P-EOS0730iNET3

    Men du kommer långt med en iCharger 208B.
    Själv har jag Hyperion EOS 720i Super Duo3 laddare (2 x 500 watt=1000 watt totalt) med Junsi S1200 (1200 watt) kraftaggregat.
    Laddar 6 cells LiPo 5000 mAh och 8 cells Lipo (4 cell x 2 i serie) 5000 mAh för det mesta.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2013-08-15 klockan 10:37.

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag är nöjd med 208B för ditt ändamål räcker kanske till och me 106B, om du aldrig tänker ladda med 2C.
    2 siffror är max ström 1-2 siffror är antal celler

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=839657
    De som räcker är (10A-serien) 106B, 1010B (räcker kanske, se kommentar ovan)
    20A-serien 206B, 208B
    30A-serien 306B, 3010B
    40A-serien 4010duo

    om en cell ligger över ser man till att få ner den till lämpligt värde (t.ex. samma som de andra cellerna). Du kan t.ex. torrköra motorn en minut med säkrat plan/heli.

    En ledare är svart. Den är - på första cellern. Nästa ledare är både första cellens + och nästa cells minus.
    Du mäter mellan två efter varandra placerade kontakter. Alla ska vara mellan 3.0V och 4.21V, och helst så lika värde som möjligt.
    fredrik

  17. #17

    Standard

    Nu är jag på spa med kärringen så nu gäller det att skynda på med detta inlägg! Grymt mycket tack för era svar! Och tack så mycket Bo för alla info! Jag börjar förstå lite mer nu tror jag! Så min laddare som är på 50w skulle ganska jäkla lång tid på sig att ladda batteriet fullt ut då! Killen i butiken i Stockholm visste inte vad han pratade om när han sa att det skulle ta 1 timme då? Och han sa att det skulle ta samma tid med en iCharger (dock rekommenderade han den) och ett nätaggregat men att det var nån annan fördel. Kan ha missförstått men han påstod att det skulle ta en timme med min SkyRC 6x80. Men om jag förstår rätt så skulle den kunna ladda ett 1cells lipo på 6000mah på 1tim om den kunde leverera 6A?

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är inte bara strömstyrkan som är viktig (6A) - maximala laddeffekten är det som styr och att ladda med 1C (6A i ditt fall) kräver som Bo visat i sitt inlägg en laddare som klarar av att leverera minst 150 W laddeffekt - och din klarar 50 W...
    M a o så kan den laddaren klara av 1/3 av 6A = 2A med det antal celler du har i ditt paket. Så är acken nästan tom - vilket den dock inte bör vara - så tar det i storleksordningen 3 timmar att ladda upp den med din laddare -inte så kul kan jag gissa.
    Sen gäller det ju att laddaren är väl kalibrerad och ger max 4,20 V/cell - ger den mera så kan det endera förkorta livslängden på acken väsentligt eller i värsta fall få den att självantända under laddningen.
    Roger

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det är inte bara strömstyrkan som är viktig (6A) - maximala laddeffekten är det som styr och att ladda med 1C (6A i ditt fall) kräver som Bo visat i sitt inlägg en laddare som klarar av att leverera minst 150 W laddeffekt - och din klarar 50 W...
    M a o så kan den laddaren klara av 1/3 av 6A = 2A med det antal celler du har i ditt paket. Så är acken nästan tom - vilket den dock inte bör vara - så tar det i storleksordningen 3 timmar att ladda upp den med din laddare -inte så kul kan jag gissa.
    Sen gäller det ju att laddaren är väl kalibrerad och ger max 4,20 V/cell - ger den mera så kan det endera förkorta livslängden på acken väsentligt eller i värsta fall få den att självantända under laddningen.
    Roger
    jag får verkligen tacka alla för bra svar och information, det har hjälpt mycket. Jag ska helt enkelt försöka lämna tillbaka laddaren och köpa en icharger istället.

    Jag provade iaf att mäta batterierna och det var bra nyheter! Det jag har laddat visade 4,1V på alla celler! det orörda batteriet visade 3,7 och 3,8V på några. Jag antar att laddaren visade felaktiga värden helt enkelt.

  20. #20

    Standard

    En fundering till bara. På batteriet står det ju 6S 22.2V, varför laddar man då till max 25,2?

Liknande ämnen

  1. Problem ladda ZIPPY Compact 4000mAh 3S 25C Lipo
    Av Totte i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-28, 07:49
  2. Problem med lipo-accar.
    Av lixxer i forum Batterier och Laddare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 00:12
  3. lipo batteri problem
    Av Dick i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 19:40
  4. Problem att ladda lipo
    Av Krille i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 01:22
  5. LiPo ack problem
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 00:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •