Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Förbättring av DJI F550

  1. #1

    Standard Förbättring av DJI F550

    När man lärt sig krypa kan man resa sig på bena.
    Som total nybörjare köpte jag en F550 i standardutförande + gimbal av en forummedlem. Det gick hyfsat lätt att komma upp i luften men sedan tog det ett tag innan parametrar var rätt trimmade och motorer och propellrar var balanserade. Då blev det mycket roligt att köra!

    Mitt syfte med hexan var att filma från den och det såg jag ju på första filmerna att det skulle bli en utmaning. Efter forumläsning insåg jag att en brushless gimbal var "da shit"! Fredrik på forumet verkade ha koll så jag köpte en av honom. Styrkortet köpte jag från Hong Kong. Martinez mjukvara skulle det bli.
    Det blev en utmaning det också. Av någon anledning gick laddningen av mjukvaran snett så bootloadern pajade. Efter några veckors forskning fixade jag det med ett av mina Arduinokort. Sen gick det som en dans!

    Nya parameterinställningar på gimbalen tog vid och till slut fick jag upp hela rasket i luften. Ja, just, jag köpte en Sony NEX 5r också. Den verkar vara en bra kompromiss mellan bildkvalitet och vikt.

    Tredje provflygningen slutade i en krasch, beskriven i annan tråd. Förutom fel parameterinställningar och snedlastad hexa tror jag att totalvikten är lite för stor för en standard-F550. Har inte vägt den dock...
    Motorerna var varma efter provflygningarna vilket de inte varit någonsin tidigare.

    Filmerna från flygningarna var i alla fall mycket bättre än tidigare så jag är på rätt väg. Inga konstiga fenomen i bilden förutom att det gungar till ibland. Balansering är grejen!

    Nåväl, nu till trådens poäng; förbättring av hexa!
    Jag kikade runt lite på olika alternativ och bestämde mig för, rätt eller fel vet jag inte än, för att bygga vidare på F550:n.
    Jag satsade på Tigermotorer, MT3506-25 650kv, och Tigerproppar, 12 tum 4,5. Det kostade en slant så det måste vara bra. Jag behöll ESC:arna som satt på.
    12-tummarna får inte plats på F550 ramen så jag sågade ut förlängningsplattor i glasfiberlaminat och borrade en massa hål i och fäste motorerna på och sen på armarna. Har précis provkört på golvet. Det ser ganska bra ut.

    Jag återkommer med rapport efter första riktiga flygningen.

    På bilderna syns också mina hemmagjorda landningsben. Lätta, starka och hindrar inte luftströmmen särskilt mycket. Billiga var de också. Blombågar böjda till rätt fason!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hexa förbättrad-2.jpg 
Visningar:	299 
Storlek:	66,1 KB 
Id:	40414

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hexa förbättrad.jpg 
Visningar:	347 
Storlek:	103,9 KB 
Id:	40415

  2. #2
    remsans avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Hej!
    Glöm ej nämna vad blev det för vikt + batteri typ + flygtid sen.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  3. #3

    Standard

    Blir inte dom snygga benen i bild när kameran fotar/filmar? ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    remsans avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Blir inte dom snygga benen i bild när kameran fotar/filmar? ;-)
    Inte om man fotar med Nex5 och den vanliga 18-55mm objektiven. har själv den på min hexa o inga ben i sikte
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  5. #5

    Standard

    Jag använde 16mm objektivet på kraschvideon och där syns benen och resten av hexan bara när den vänt ut och in på sig själv. :-)
    http://youtu.be/z1E0DJMsn38

    Vikten på hexan som den ser ut på bilden ovan (utan gimbal och kamera) är 2,13 kg. Då har jag den gamla acken 3s 4500mAh. Har fortfarande inte provflugit setupen, väntar på att vinden ska lugna ner sig.
    Har beställt ny ack, fortfarande 4500mAh men en 4s, tror att det ska funka bättre med ett sånt. Får se sen då.

    Återkommer med flygtid....
    Förresten hur mäter man den på ett vettigt sätt? Jag tycker att NAZAns spänningsvakt slår till för tidigt och jag har svårt att få den riktigt bra. Har Multiplex spänningssensor och tänker använda den, men vet inte riktigt när rätt tid (spänning) att landa är.

  6. #6

    Standard

    Vinden mojnade. "Provflög" hexan. Den ville inte lämna backen....
    Den tippade över på höger sida när motorerna sent omsider varvade upp. Provade I manuellt läge och motorerna gick väldigt olika. De högra snurrade definitivt långsammare än de övriga och när jag girade vänster borde de motorerna öka men det dröjde ett bra tag innan de svarade. Skumt.
    Kanske är det spänningen som är för klen. Det kanske behövs 4s för att motorer med lägre k-värde ska varva ordentligt?

  7. #7
    remsans avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Jag kör en 4S 8000mAh. Det hela väger ganska tung, 2.9 kg. Det ger mig en tid på upp till 4 min i luften.
    Tillräckligt för att ta några bilder, men knappast att filma långa sekvenser.

    Har haft problem förr med en motor som gick långsam, men det var en ESC problem. Jag drog buntbanden för hårt o den ena ESC strulade pga av det. Jag tog bort höljet, böjde tillbaka den sedan satte på en annan hölje o allt gick bra.

    De originella ESCarna verkar ganska känsliga på hur man binder fast de.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  8. #8

    Standard

    Min f550 väger 2797g med 2st 4s 3300mha och jag har flygtid på över 11min innan den börjar varna

    Dji f550*
    Naza V2 Gps
    Dji osd
    Fpv G.T.POWER 250mW 5.8g
    Motor DJI 2212/920
    DJI ESC 30 amps OPTO
    Graupner 9x5
    Homemade landgear
    Homemade ledlights
    Noname camera gimbal
    Gopro 3 black x2 (1photo 1movie)
    Hitec Aurora 9
    Airtime on my batt
    3300*2 11:40
    5000*1 9:40
    2250*2 8:10

  9. #9
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    414
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Radiogossen: Jag tycker nog att F550 är lite för klen för att lasta på något mer än en Gopro och en lätt gimbal... Mittkroppen är helt okej, men armarna är på tok för mjuka. Att förlänga dessa och sätta på större motorer och propellrar kommer inte att funka, vibrationerna i armarna kommer att bli helt okontrollerbara. När du ändå har lagt pengar på fina motorer, propellrar osv så gör dig själv en tjänst och köp en riktig ram också, typ en sån här: http://flyduino.net/FCP-HL-L-univers...r-Quadrocopter eller en sån här: http://quadframe.com/collections/six...h-21-5mm-tubes

    Remsan: Vad har du för motorer och propellrar? Jag flyger utan problem 10 minuter med ett 4S6600mAh med en total flygvikt på 3500g...

  10. #10

    Standard

    Hämtat nya acken från Hobby King, Turnigy nano-tech 4S 4500mAh 25C. Den nya setupen utan nyttolast (gimbal och kamera) väger 2,29 kg.
    Skyndade mig att slänga I några milliamperetimmar (1200st) och gick ut på fältet för ett test. Senast varvade den inte upp men nu var det bra fart på snurrorna!
    La I ettans växel (atti-mode) och drog på. Den lyfte så fint och jag stannade henne på två meters höjd för att inspektera den. Körde runt I makligt tempo och steg och sjönk och höll på I ca 7 minuter. Hela tiden höll jag koll på spänningen. Vid 14 volt sänkte jag henne till en meters höjd och och när spänningen sjunkit till 13,8 volt gick det fortare neråt till 13,6 volt. Då satte jag ner henne på backen.

    Det känns jättebra nu! Hon går lugn och fint och väldigt stadigt! Vis av tidigare erfarenheter balanserade jag proppar och motorer innan. Det behövdes bara mycket små tejpbitar till de här grejerna (se första posten). Bra kvalitet!

    Kvar att göra: fixa till fästet mellan gimbal och hexa, sen är det det verkliga stabilitetstestet. Jag justerade upp parametrarna något I denna setup jämfört med originalsetupen. När kameran sätts på ska jag trimma henne bättre. Återkommer med värdena.

    *Berthrsd: Jo jag är medveten om att 550:n är en återvändsgränd när det gäller tyngre setuper, men när jag ändå hade den hemma ville jag gärna testa henne fullt ut. Motorer och proppar har jag ju kvar om (när) jag vuxit ur denna ram. Funderar om inte en quad är optimalt för att köra kameror... Vad tror ni andra?

    Motorvalet var ju en chansning också. Jag har ingenstans sett någon skriva om dem monterade på en multirotor. Det är ju pannkaksmodellen och någonstans läste jag att det ev var något bekymmer tillsammans med vissa ESC:er.
    Någon som vet om någon annan använder dessa motorer?

  11. #11
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlägg
    414
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Jag rekommenderar Y6 för filmning, i synnerhet som du redan har sex motorer

    Nu blir det lite smygreklam, men jag håller på och tar fram två nya ramar som inom kort kommer att finnas till salu. Den ena är en strikt Y6, och den andra går att bygga som X4, Y6 eller X8. Båda är hopfällbara, och byggda för att ta en borstlös gimbal och Gopro för Y6:an och Sony NEX eller liknande på X4/Y6/X8.

    MT3506 är finfina motorer, använder dom på bland annat denna: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ohexakopter%21 funkar kanonbra tillsammans med Mystery 20A-reglage och RapidESC.

  12. #12

    Standard

    Vackert söndagsväder här I Dalarna!
    Flög hexan igår utan ginmbal och hon flög fint.
    Har jobbat med infästningarna av gimbal mot hexan och fick till det I förmiddags. Så nu skulle det testas. På med kameran och starta.
    Hon tippade över till vänster direkt. Hmm. Provade igen. Samma resultat..... Bu.
    Körde henne försiktigt I manuellt läge på backen och testade manövrering och det såg ut som om den vänstra motorn inte riktigt tog I som den skulle. Joxade med kontakterna mot ESC:n och provide igen. Nu varvade motorn upp ordentligt.
    Atti-läge igen och upp I luften en meter innan den dök ner igen. Pust.

    Vad kan detta vara? Nu har jag full last (totalvikt strax over 3kg) och då krånglar motordrivningen.
    Kan det vara oxid på kontakterna? Dålig ESC? Något annat?

    Ett av mina hemmagjorda motorfästen gick av så nu måste jag fixa en ny sån innan jag kan göra något mer.
    Jag byter nog ESC:n också. Känns lite drygt att behove löda alla ESC-kontakter men det är kanske det bästa......

    Off topic: var tar man bort rättstavningen i IE10. Väldigt mycket blir rödmarkerat och en del blir "korrigerat" till engelska. Mycket irriterande.
    Språk är angivet till Svenska men det tycks inte hjälpa...

  13. #13

    Standard

    Det har inte hänt så mycket på min front men jag skriver något så ni inte tror jag gett upp. Det största problemet jag har är att tiden saknas för att pyssla med hexan....

    Det jag gjort är att byta den trasiga armförlängaren, det blev ett nytt material, aluminium. Betydligt styvare än glasfiber men också något tyngre. Vet inte vad som är värst... Jag använde en sån där svagt kupad golvplåt som skruvas över skarvar, ex trösklar. Kapa i rätt längd och borra ett gäng hål på rätt ställe så är man i hamn.

    Har också bytt den ESC som jag trodde krånglade och tagit bort kontakterna på tre av esc:arna och direktlött kablarna. Tänkte att minsta förändring av övergångsresistansen kan ställa till förtret.

    Provkörde häromdagen utan last (jo, jag har lärt mig lite) och den tippade inte över åt något håll utan höll sig horisontellt hela tiden. Det som däremot var problem var plötsliga rusningar uppåt och en tendens att rotera åt höger.
    Rusningar har jag tampats med tidigare och då var medicinen balansering av propellrar och motorer. Det tror jag inte har med saken att göra nu eftersom jag nogsamt balanserat dessa och Tigerprylarna håller hög kvalitet.
    Så vad kan det vara då? Har kollat samtliga kontakter och gjort den sedvanliga kalibreringen innan start.

    Efter körningarna känner jag på motorer och ESC:ar. Några är lite varma och andra är kalla. Vad betyder det? Alla snurrar ju men belastas de olika?

    Senaste körningen höll på i tio minuter och jag körde ganska provocerande och det slutade med en hård landning, helt horisontell, men hård. Mina spindelben kröktes och en arm gick av. Pust, mer jobb...

    Ja, vad tror ni?

  14. #14

    Standard

    Nu har jag lött alla motorkablar direkt på esc:arna och provflugit. Utan last. Resultatet var mycket bra! Inga konstigheter alls i luften, inga rusningar eller annat. Jämn och stadig flykt.
    Då vet jag att det är viktigt att det är ordentlig kontakt mellan motor och esc. Trodde dock att det var tillräckligt bra med de guldpläterade kontakterna som sitter på, men icke....
    Kvar att göra, fortfarande, är att fixa gimbalinfästningen mot hexan. Den förra bröts sönder vid kraschen. Tror det blir u-balk i aluminium med urfrästa spår för mina "kolfiberrails" och drar fast dem med buntband med lite skum emellan.
    Återkommer med bild och rapport senare.

  15. #15

    Standard

    Lastade hexan med en hantelvikt på 1,2 kg för att fresta på lite. Det gjorde det. Hexan lämnade knappt backen innan hon gjorde en flipp och la sig på rygg. Provade en gång till med samma resultat. Det gick så fort att jag inte hann se åt vilket håll hon flippar. Jag tänker att det är någon särskild motor som lägger av och som gör att hon flippar.
    Plockar jag av tyngden flyger hon så fint så. Mina kameragrejer väger inte 1 kg men jag vill ju ha lite marginal så att jag inte har en instabil plattform med dyr utrustning på.

    Vad tror ni, ska jag fortsätta med investeringarna och byta ESC:arna nu eller ska jag lita på att systemet pallar för 800 gram gimbal och kamera utan att trilskas?

  16. #16

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    framförallt så är det gain på pitch och roll som måste justeras när man har vikter som är mycket över det som den från början är intrimmad för
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17

    Standard

    Vackert väder idag. Skulle gärna fota och filma men eftersom hexan inte är att lita på vill jag inte sätta dit kameran.

    I stället testade jag en del olika parametrar på pitch och roll. Det är sagt att parametrarna ska ha högre värde om man har en tyngre setup så jag maxade med 400% och stegade neråt med ca 25% i taget tills jag nådde ca 250%. Jag passade på att filma spektaklet också. Under hexan sitter en hantelvikt på 1,25 kg för att simulera kameran.
    Jag har NAZA-m version 1 men med senaste uppgraderingen, den med mjukstart. Jag kör i ATTI-mode och innan varje start testar jag att alla propellrar är på hugget. Jag drar upp spaken över 50% och väntar tills det händer något. För det mesta rycker hon till tidigt och hamnar på sniskan och då drar jag av "gasen".
    Efter att ha torkat av jord och kollat att allt är helt gör jag nytt försök med nya parametrar.
    Det sista försöket är med 250% och då lyfter hon faktiskt och hovrar på en meters höjd men sen kommer den obegripliga tippningen och kraschen.
    Jag hade ingen mer propeller så jag får vänta med testerna tills senare.
    Någon som har tips?

    Snart är jag beredd att följa berthrsd:s råd att köpa en kraftigare ram för tunga lyft. 550:n kan få vila.


Liknande ämnen

  1. DJI F550, lite av varje
    Av Sipen i forum Hexa
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-07-15, 18:27
  2. DJI F550 Flame
    Av remsan i forum Hexa
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-10-28, 09:41
  3. Dji F550 uppstartsproblem
    Av par_christensson i forum Hexa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-28, 14:52
  4. Canopy DJI F550
    Av Denke i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-07, 13:02
  5. Flygtid DJI f550
    Av freno i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •