Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Laga trasig sändare!

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard Laga trasig sändare!

    När jag kom hem och slog på min JR DSX9II-sändare efter avslutad flygning i kväll så var den stendöd.
    Flög tre accar på fältet utan minsta problem.

    Laddade transmitter lipo-accen i förrgår, vet inte om detta beror på att det är en lipo-acc jag använder.
    Har dock flugit med lipo-accar i mina sändare i flera år utan problem.

    Vart vänder man sig för att få sändaren lagad? Den är köpt utomlands, är detta något problem vid reparation?
    Hur lång garanti är det på JR:s sändare?

    Kul att detta hände två dagar före klubbens flygdag

    Roger.

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jag hade öppnat sändaren om kollat så att det inte var någon kontakt som har åkt ur eller någon kabel som gått av pga vibrationerna på vägen hem ifrån fältet.
    När du säger att du har flugit med radion i ett antal år så finns det nog ingen garanti kvar.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har för mig att det finns en säkring i sändaren. Kolla den.
    Är inte det problemet kanske HAB kan ordna med reparation.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Jag googla lite på din sändare och LiPo. Det verkar som det är en spänningsregulator i sändaren som kan gå sönder p g v överhettning om man använder 3 cell LiPo. Var nån i England som skrev det och Mc Gregor som tydligen har hand om JR service där säger även så.
    Gick tydligen på ca £50 att få lagat.
    Står även lite här om problemet:
    http://heli.brixtonjunkies.com/2009/...age-regulator/

    Även om det gäller en annan JR radio så skriver Mc Gregor så här om LiPo i den sändaren:
    "JR recommend that you do not use a Li-Po battery in there transmitters. It can cause the voltage regulator to fail."

    http://www.macgregor.co.uk/support/faq/radio-65.htm

    Gissar som nämts att HAB kan slussa dig vidare då de säljer JR radio i Sverige.

    /Bo

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Daniel - jag har flygit med lipo-accar i mina sändare i en del år. DSX9II-sändaren är dock bara ca 1.5 år gammal så jag tänkte om det kanske är två års garanti på JR -sändarna??

    Michael - Får nog ta och ringa HAB och se om de kan hjälpa mig

    Roger.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Troligen svårt att åberopa garanti om man använt en icke rekommenderad batterityp. Futaba säger samma sak i Sverige som JR säger i U.K ang att använda 3S LiPo i sändare konstruerade för 8S NiCd eller motsvarande.
    Roger

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En modifiering av sändaren för den händige borde vara en kylfläns ovanpå regulatorn. Regulatorn går att byta själv, det är bara 3 ben.
    fredrik

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Måste man absolut använda 3S LiPo i sändare som inte är konstruerade för detta så är en lösning att lägga ett par zenerdioder i serie med matningsspänningen för att sänka den lite. Sen förstår jag egentligen inte behovet eftersom dagens NiMh-ackar med låg självurladdning fungerar alldeles förträffligt och har ungefär samma kapacitet. Och då kan man ladda sändaren som det är tänkt och får en fungerande batterivarning vilket oftast inte fungerar om man kör 3S LiPo.
    Roger

  9. #9

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Har själv fortfarande orginal NiCa accen i min JR, men tänkte testa om en sådan här.
    Det blir ju lite lägre spänning än med Lipo och samtidigt så går ju laddningen betydligt fortare än min NiCa.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ter_pack_.html
    //Lasse

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    LiFePo4-ackar är givetvis bättre anpassade till gamla sändare än LiPo men fortfarande undrar jag varför... Jag har högre kapacitet i mina NiMh-ackar och behöver ladda dom kanske 3 ggr under sommarsäsongen - och skulle det behövas nån fler gång så är ju inte heller det nåt bekymmer. Minimal självurladdning, bra kapacitet, enkel laddning "över natten" och fungerande batterivarning... Sen har jag nog aldrig varit i behov av snabbladdning av mina sändarackar eftersom kapaciteten numera är såpass stor (> 2000 mAh) att dom räcker länge.
    Men smaken är som bekant som baken...
    Roger

  11. #11

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det är väl inte så att jag panikladdar radion på väget ut till fältet.
    Men min 1100mAh NiCa acc börjar tröttna och då står jag inför valet.
    //Lasse

  12. #12
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hej!

    Man kan väl ha en extra acc ( NiMh ) med sej till sändaren, man byter ju accar i elplanen så det går väl att
    byta i sändaren också! Jag har en Futaba 12 Z och till den har jag flera accar då den drar en hel del
    ström!

    Mvh. Roger.
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

  13. #13

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns en hel del skrivit om detta även för äldre Spektrum som ju tillverkas av JR. Jag har för mig att en annan typ av regulator fixade problemet. En Radio-TV-reparatör fixar nog detta galant om man hittar en i dagens samhälle. Jag kan knappast tänka mig att återgå till Nixx batterier efter att ha flugit med Lixx I flera år och upplevt att jag "nästan aldrig" behöver ladda jämfört med de gamla ackarna.
    Å andra sidan är 50 pund billigt så en lokal fixare kanske inte är så smart om man inte har en i klubben eller vänkretsen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Tror jag har hittat felet. Öppnade sändaren och kollade säkringen - den var uppbränd!

    Var kan man få tag på en ny glasrörssäkring som passar sändaren?
    Tittade med förstoringsglas på den och tycker det står SP LF 3A/250V på den...

    Roger.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Patrik,
    Skulle vilja veta var den stora skillnaden är mellan t ex en 3S2200 LiPo resp en 8S2200 NiMh av nyare typ (låg självurladdning) i sändaren ? Visserligen har du lite mera energi totalt i LiPo-acken men ändå borde inte skillnaden vara avgörande - jämfört med de nackdelar jag själv upplevt när jag körde LiPo en säsong. Mitt NiMh-paket behöver inte laddas många gånger under sommaren trots att jag är på fältet och flyger flera dagar i veckan. Nackdelarna med LiPo som jag ser det i "gamla" sändare är främst:
    * För hög spänning - kan ev åtgärdas med t ex zenerdioder i serie. Futaba-service i Sverige har absolut avrådit från 3S LiPo i sändare konstruerade för 8S Nixx.
    * En lågspänningsindikering som inte fungerar bra - kan få konsekvenser både under flygningen och för ackens välbefinnande.
    * Struligare att ladda - man måste ofta plocka ur acken ur sändaren och dra ur matningssladden från moderkortet. Desto flera gånger man gör detta - desto större är risken att man kan få problem i kontakten eller att man helt enkelt vänder sladden fel och i värsta fall bränner komponenter i sändaren.
    * Man kan råka glömma sändaren på i verkstan - och med LiPo kan det i värsta fall gå illa. I bästa fall blir acken bara obrukbar. Med NiMh har jag inte råkat ut för andra problem än att acken töms och även där i värsta fall blir obrukbar även om just detta aldrig inträffat för mig.
    Detta gäller som jag sagt för gamla sändare konstruerade att användas med 8S Nixx. Nyare sändare som är anpassade till LiPo är en helt annan sak.
    Men detta mina åsikter och jag förstår att det finns andra...
    Ursäkta om vi glidit lite ifrån den första frågan i denna tråd men lite bäring har det ju trots allt.
    Hälsningar
    Roger
    PS: Bra att du hittade felet. Kan det ha att göra med felvändning av ack-kontakten att göra måhända ? I så fall tur att det satt en glasrörssäkring i sändaren - det gör det tyvärr inte i alla. Om du INTE öppnat sändaren och gjort nåt så är det ju rätt oroande att säkringen går sönder...det skulle ju då i princip även kunna hända under flygning.

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Säkringen är sannolikt en vanlig 20 mm glasrörssäkring som du borde hitta "i byn" hos en servicekille. Det är inte viktigt om säkringen är 2, 3 eller 4 (vad som ligger närmast) ampere. En vanlig laddare drar inte i mer än max 2 ampere oftast betydligt mindre. Säkringen är som ett skydd för fel och då går det STORA strömmar som dödar den direkt. Typiskt fel är polvändning som är lätt missat eftersom att JR har omvänd kontakt mot ex Hitec och Futaba.

    Jag upplevde det som att jag fick ladda ett par ganger under sommaren och ett par under vintern med Nixx.
    Med Lixx är det max 2 gånger om året känns det som. Skillnaden i kapacitet verkar inte vara något som gör saken utan att de batterier som följt med sändaren haft självurladdning vilket är i stort sett försumbart med Lixx. Nya lågurladdande Nixx borde vara helt OK men de är knappast billigare att köpa. Jag tar inte ur mitt batteri från sändaren när jag ladder men håller lägre laddström än normalt - kanske 30% under 1C. Jag tror inte balansering är nödvändigt mer än högst en gång om året.
    Och om jag hade haft Futaba som uttryckligen säger att de inte tål andra än original så hade jag ju så klart köpt de nya Nixx med minimal självurladdning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har Futaba. När radion var ny så laddare de medföljande Nixx upp till 12,0V. Därför laddar jag upp mina LiPo som jag använder i sändaren till 12.0V. Jag fullladdar altså inte. Jag har kört med LiPo i två år. Jag balansladdar alltid. Först till storage, sen tar jag tiden 15 minuter @1C. Voila, nu är mitt batteri på 12,0V.
    fredrik

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    McRegor - Vad menar du med "Nyare sändare som är anpassade till LiPo är en helt annan sak."?

    Klarar min 1,5 år gamla sändare lipo-accar eller menar du att det finns nya modeller av sändare som är byggda särskilt för att använda lipo-accar?

    Roger.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mageri Visa inlägg
    McRegor - Vad menar du med "Nyare sändare som är anpassade till LiPo är en helt annan sak."?

    Klarar min 1,5 år gamla sändare lipo-accar eller menar du att det finns nya modeller av sändare som är byggda särskilt för att använda lipo-accar?

    Roger.
    Hej,
    Jodå - nyare sändare kan vara anpassade till LiPo så att man t ex kan ha det valet i nån av menyerna.
    Roger

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Har nu bytt säkring och nu funkar sändaren igen.
    Fick dock bara tag i en 3.15A men det ska väl funka ok med en sån med va?

    Det är dock konstigt att säkringen måste ha brunnit upp efter jag stängt av sändaren efter avslutad flygning tills jag skulle slå på den när jag kom hem. Sändaren var alltså avstängd när säkringen brann upp...

    Roger.

Liknande ämnen

  1. Laga trasig fuselage på EZ Hawk
    Av elroy i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 09:57
  2. Går det att laga servot?
    Av gufon i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 20:49
  3. Laga film fil?
    Av TommyzT i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-25, 20:02
  4. Laga motorkåpa med glasfiber - hur gör man?
    Av Matjon i forum Allmänt om flyg
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 21:09
  5. Laga Easystar
    Av per12345 i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •