Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Lipo som tål AMPERE

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Lipo som tål AMPERE

    I min MBS Draken har jag en Wemotec minifan med en Australiensk motor som om jag minns rätt heter ARC. Den har ett kv på 4100 vilket gör den het på 4 Lipo med 90A på fulladdat. Motorn och fartreglaget verkar tåla det men mina batterier klarar det inte. Turnigy 3600 med 30-40C och Turnigy nano 25-50C. Tar slut efter 2 minuter och är varma svullna. Nano sämst.
    30x3600 är 108A det är ju min vad dom skulle klara men det gör dom inte. Kan inte hitta bättre batterier. Måste vara 2S i serie och inte tjockare än 20mm. Tacksam för råd.
    MVH Uno.

  2. #2

    Standard

    Hej Uno.

    Jag skulle kolla på Hyperion accar. VX serien med 35C konstant och EX med 45C konstant.
    Här en länk: http://www.hyperion-eu.com/products/type/19

    Länk till spec lista: http://media.hyperion.hk/dn/g3lipo/G3-Specs-EN.pdf

    mvh Daniel

  3. #3

    Standard

    Kolla på thunder power jag tycker dom är bra.

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Som tumregel brukar jag ha att nästan dubbla toleranserna, så om jag maxar 60A på en modell vill jag att LiPo skall klara ca 100 kontinuerligt och 120Burst så har man lite headroom samt att LiPona lever längre när man inte kör på gränsen hela tiden.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ackar är bluff och båg... Hyperion är bra, men även dem blir varma på en bråkdel av lasten de är specade för. Dock jämn kvalitet och de blåser inte upp sig om man inte gör fel. Blåser dem upp sig så har man ofta glömt dem kvar i flygplanet eller laddat dem fel. Nanotech kan blåsa upp sig helt utan anledning, tappa kapaciteten eller helt lägga av. Vissa av dem är sjuka på att ta stryk medan andra är rena skämtet. Fler och fler lär sig denna läxan.

    I sig inget problem eftersom Nanotech är billiga, men en nybörjare som bara upplevt nanotechs kvalitet kommer ju ALDRIG förstå varför en svensk firma tar 3ggr priset för "samma" acke fast i ljusblått skal. Hen har helt enkelt inte grepp om skillnaden.

    Man flyger ju sällan kortare än 6min dvs 10C i snitt, 3minuter blir 20C i snitt. Så även en EDF drake ska klara sig med en ack som kan ge 10C i snitt. Idag finns det ingen ack som är specad så lågt som 10C, men ändå väldigt få som löser uppgiften! Lite kul är det allt.
    Superhero

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Som tumregel brukar jag ha att nästan dubbla toleranserna, så om jag maxar 60A på en modell vill jag att LiPo skall klara ca 100 kontinuerligt och 120Burst så har man lite headroom samt att LiPona lever längre när man inte kör på gränsen hela tiden.

    Tänk om det var så med TV-apparater, man fick köpa en på 100" för att få ut 55" bildyta. Det hade vi aldrig tolererat, men på ackarna så sväljer vi det med hull och hår.
    Superhero

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Kolla på thunder power jag tycker dom är bra.

    Mina Thunderpower från 2004 var sjukt bra. Flög min Aggressor med bravur. De var specade 6C och jag peakade 14.5C. Behövde inte balanseras heller, en 10S 6000mAh vägde 1100gram. Aldrig varma. Hur dem är idag vet jag inte, men de var sjuka förr!!
    Superhero

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Främst kinaackar behöver överdimensioneras. Jag har ett par nanotech 45C som jag drar 30C ur och de är uppe på 60 cykler utan att mattas. Mina nanotech 25C som jag drar 25C ur har mattats rejält på 100 cykler. Dessa drar jag hårt för att de är de största som får plats. Men specen på nanotech stämmer inte riktigt.
    fredrik

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Tänk om det var så med TV-apparater, man fick köpa en på 100" för att få ut 55" bildyta. Det hade vi aldrig tolererat, men på ackarna så sväljer vi det med hull och hår.
    Tja, värdena är max vad som hanteras, men då slits de ut på nolltid. Bärande ytor vid konstruktion, rep med mera tar man också i överkant med för att vara på den säkra sidan, överdimensionerar nätaggregat till datorer för att de skall hålla sig på 50-60% belastning och få maximal effektivitet med mera. Tycker vi överdimensionerar det mesta för att vara säker och få bättre hållbarhet.

    Sedan behöver man egentligen inte en 100" TV, kommer ihåg hur gigantiska 32" tjock-TV var, i dag duger de kanske till husvagnen...
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Främst kinaackar behöver överdimensioneras. Jag har ett par nanotech 45C som jag drar 30C ur och de är uppe på 60 cykler utan att mattas.
    Vad är det för racermaskin där du flyger bara 1.5minuter? (Om vi räknar 30C i snitt och att du har 20% kvar när du landar.)
    Superhero

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Tja, värdena är max vad som hanteras, men då slits de ut på nolltid. Bärande ytor vid konstruktion, rep med mera tar man också i överkant med för att vara på den säkra sidan, överdimensionerar nätaggregat till datorer för att de skall hålla sig på 50-60% belastning och få maximal effektivitet med mera. Tycker vi överdimensionerar det mesta för att vara säker och få bättre hållbarhet.

    Sedan behöver man egentligen inte en 100" TV, kommer ihåg hur gigantiska 32" tjock-TV var, i dag duger de kanske till husvagnen...
    Nä man behöver inte 100", men tänk om du var tvungen att ha en som var på 100" och betala för 100" för att få ut mera rimliga 55"? Hade du inte blivit lite less på Samsung då? Eller att du kosta stunder kunde se 100" sedan tillbaka på 55" och efter ett halvår bara i svart/vitt dessutom.
    Superhero

  12. #12

    Standard

    Sen, om man tar ut 90 A ur ett ack på 3.6Ah så skulle det teoretiskt räcka 2.4 minuter (om man kunde ta ut all energi), får man ut 80% av det så är ju flygtiden under 2 minuter. Mitt råd till allt ovan är att prova flyg 1½ minut och mät tex. temp och kvarvarande kapacitet...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack för synpunkter. Förstår att detta ämne inte är någon exakt vetenskap. Blir dock väldigt konfunderad över Ditt inlägg Chris.
    Draken behöver power i svängarna men inte fullas hela tiden. Men om jag med gaspådrag mellan 50 och 100 Procent inte skulle funna flyga mer än 2 minuter med en 3300 mah-acke är det ju lika bra att lägga ned projektet antingen man har ackar med 25 eller 50C. Kan det vara så jävligt? Då återstår ju bara konvertering till fotogenturbin.
    Mvh Uno

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vad är det för racermaskin där du flyger bara 1.5minuter? (Om vi räknar 30C i snitt och att du har 20% kvar när du landar.)
    Ha ha, det är topputtaget mätt med EagleTree logger så resultatet är bara exakt inom 4-5%. Jag har flygtid på 5 minuter, det som drar mest är när jag påbörjar vertikal efter hovring. Snittströmmen är 10A. 25C ackar (26A) Höll inte måttet. 45C ackar gör. 33C max för att vara exakt.

    Tempo 3D heter maskinen för övrigt, inte alls en racemaskin.
    fredrik

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Jag skulle nog prova med ThunderPowers nya G8 70C LiPo.

    T ex:
    Part#: TP3850-2SPF70
    Kapacitet: 3850mAh
    Celler: 2-Cell/2S
    Volt: 7.4V
    Max charge: 12C
    Max cont discharge: 70C
    Max burst discharge: 140C
    Max charge current: 46.2A
    Max cont current: 269.5A
    Max burst current: 539A
    Weight: 208 g
    Dimension (H x W x L): 16 x 44 x 138
    MAP price: $74.99
    http://thunderpowerrc.com/G8ProForce70C.htm

    Kolla om Autopartner har.

    Jag har köpt ThunderPower LiPo från USA, http://www.rclipos.com/index.htm
    Jag har då skickat dem till min myus.com adress i USA och därifrån vidare till Sverige. Har gjort detta två gånger utan minsta problem.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2013-08-18 klockan 11:16.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack Bem. 2 sådana ackar ser ju perfekt ut för Draken, men vad är vitsen med myus.com? tull?
    Mvh Uno.

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Ha ha, det är topputtaget mätt med EagleTree logger så resultatet är bara exakt inom 4-5%. Jag har flygtid på 5 minuter, det som drar mest är när jag påbörjar vertikal efter hovring. Snittströmmen är 10A. 25C ackar (26A) Höll inte måttet. 45C ackar gör. 33C max för att vara exakt.

    Tempo 3D heter maskinen för övrigt, inte alls en racemaskin.
    Flyger du 5min drar du ju bara 12C i snitt, det är ju alltid en kontinuerlig snittbelastning som står på acken ibland följt av max peak.

    Så med en 45C Nanotech som ska tåla 90C i peak så vore det ju katastrof om dem inte fortfarande skulle fungera efter 60st av dina fjuttflygningar, eller hur


    Det kanske är klurigare än man tror med att räkna på ackar?!
    Superhero

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Tack Bem. 2 sådana ackar ser ju perfekt ut för Draken, men vad är vitsen med myus.com? tull?
    Mvh Uno.
    Hej,
    När jag beställde från www.rclipos.com så skicka de ej LiPo utanför USA. Kan ha ändrats sen dess. Det var därför jag skicka batterierna till min adress hos myus.com eftersom det är en aderss i USA.
    myus.com skickade sen batterierna vidare med DHL tror jag det var till mig. Rent generellt är det ju lite svårare att skicka LiPo internationellt nuförtiden p g av de strängare reglerna för flygfrakt och LiPo. Bäst är om du kan få tag i ThunderPower G8 70C i Sverige för då kan du även lättare nyttja garantin på dessa LiPo som du kan läsa om i ThunderPowers garantivillkor. Blir krångligare att nyttja garantin om man köper från t ex USA.
    Hade Autopartner haft de ThunderPower accar jag behlövde hade jag nog köpt från dem, men de hade inte dessa i lager när jag behövde dem så det blev från USA istället.


    Thunder Power RC batteries are still proudly matched, assembled and supported in the USA and backed by an industry-leading full 2-year warranty and 50% off damaged battery replacement program coverage.


    /Bo

Liknande ämnen

  1. Ladda batterier, hur mycket Ampere
    Av HenrikGG i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 13:32
  2. LiPo i RC Bil.......
    Av Diesel i forum Bilar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 13:09
  3. Lättaste sättet att mäta ampere.
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 23:10
  4. Watt, Ampere, KV...
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 12:04
  5. Gws Edf 50 och 11.1v Lipo?
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •