Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Reedventil på bensinmotor

  1. #1
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard Reedventil på bensinmotor

    Min gamle trotjänare, en CRRC PRO GF55II Boxer verkar inte få bränsle längre.
    Den startar och går några sekunder för att sedan stanna igen, jag har vart
    isär med förgasaren och rengjort filtret, kollat membranet och allt ser bra ut.

    Nu när jag tog upp reedventilen som jag är osäker på om plattorna ska vara
    i stängt läge eller lite öppna som de är på min (ca 0,5mm öppet på alla).
    Någon som vet hur det ska vara?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0905.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	27,3 KB 
Id:	40471

    Matsa...

  2. #2

    Standard

    Hej
    Det ser ut som du vänt det högra in och ut.
    Det brukar vara mitt på reedplattorna som det kan vara ett litet glapp, vevhuskompet stänger det glappet vid gång.
    Men det ska inte ha något att göra med om den startar eller inte, den brukar gå lite sämre bara (hårfint).
    Det du skriver låter mer som det är membranet som det är nåt vajsing med.
    Tänk på att membranet ska vara mjukt, och det är inte alltid man ser om det är sprickor i det förrän man klämmer på det och tittar i förstoringsglas.
    Mvh kenj

  3. #3
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Hej kenj
    Jag har inte ändrat nåt, tog loss den och lade den upp & ner när jag tog bilden
    som förvisso är lite suddig

    Jag ska studera membranet, för det verkar som förgasaren helt plötsligt får
    alldeles för lite bensin.

    Matsa...

  4. #4

    Standard

    Hej
    Om du har tillgång till tryckluft kan du blåsa lite försiktigt genom ingången för soppaslangen och se så att det inte sitter nåt ivägen.
    Vad gäller reedbladen så brukar det vara en liten bock precis vid skruvarna som man kan se om man tittar ordentligt.
    Om bladen passar bättre åt "fel" håll är det inte någon skada skedd då dessa slits.
    Om du är snitsig kan du bocka till dom lite så dom stänger bättre, men som sagt det påverkar inte soppatillförseln.
    Mvh kenj

  5. #5
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Hej kenj
    Mina reedisar är gjorda i glasfiber så dem kan jag inte böjja.
    Jag hade en annan förgasare för en 30cc som jag tog membranet
    ifrån. Bara regnet kunde ge upp så man fick testköra

    Matsa...

  6. #6

    Standard

    Snöskotermotorer kan bli tjuriga på tomgång om reedbladen inte är stängda. Låg tomgång och dåligt gassvar.

  7. #7
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Tack för den informationen Pumpe.

    Motorn svarade väldigt dåligt på gaspådrag, jag trodde faktiskt att gasservot gått sönder.
    Efter nödlandning som gick bra, testkörde jag planet på backet med motorkåpan borta.
    Då när jag gasade så rörde sig servot som det skulle men motorn varvade knappt något alls.

    Membranet i förgasaren såg helt ut, jag hade isär membranlocket plus den lilla nålen därunder
    även locket på andra sidan som har ett filter tog jag ur och rengjorde.

    Hittade en "tryckluft på burk" flaska hemma och blåste igenom alla kanaler jag kunde se
    från olika håll..

    Men som du nämner att det är känsligt på skotern så bör det vara samma sak på min
    2-taktare, misstänker starkt denna reedventil nu

    Matsa...

  8. #8

    Standard

    Hej
    Glasfiberreedisar som du skrev håller inte många timmar.
    Byt till kolfiber.
    Jag trodde det var metallblad det var därför jag skrev om bock och böja.
    När du inte ska köra på länge kan det löna sig att plocka ur dom, så att inte spänningen försvinner.
    Mvh kenj

  9. #9
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Hej kenj.

    De höll för ca 35 Liter bensin, vilket inte är så bra.
    Jag hittade reservdelar till min motor hos www.hobbyocean.com
    Så nu har jag beställt ny förgasare, 2 tändstift, packningar och reedventilhuset.

    Den reedventilen jag har så är glasfiberbitarna nitade, nu när jag vet att det är på väg
    kan jag ju iof ge mig på att borra ur nitarna. Men vart hittar man så tunn kolfiber att det
    passar till ändamålet?

    Matsa...

  10. #10

    Standard

    Hej
    Hur stort är reedventilhuset.
    Det är mycket möjligt att det går att modifiera kolfiberblad till någon annan motor som minimoto eller dyligt.
    Mvh kenj

  11. #11
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    40X40X25mm utvändigt
    Det skulle vara fint om man hade en mer hållbar lösning än att byta ut reedsen efter bara 30 - 40 Liter bensin.
    Ska Googla runt och se vad jag kan hitta.

    Matsa...

  12. #12
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Jag gjorde egna plattor i 0,2mm fjäderstål, det återstår att se om det fungerar.
    Återkommer med rapport

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0909.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	44,1 KB 
Id:	40500

    Matsa...

  13. #13

    Standard

    Hej
    Det såg ju riktigt bra och tätt ut.
    Mvh kenj

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •