Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kort flygtid, Taft Viper edf.5000 mah

  1. #1

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    273
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard Kort flygtid, Taft Viper edf.5000 mah

    Så har jag äntligen provflygit min viper,gisses så grymt bra den flyger!!fantastisk snäll,distinkt på rodren.Detta är nog det bästa jag har flygit!!! Men är lite besviken på flygtiden.Dessa Vortex accarna jag köpte är ju märkta 5000mah.50c max100c.
    Frågan är om det är "glädje" accar?? Håller mindre kapacitet?? Vet ju inte vad vipern drar med dess orginalsetup. Motorn är en 1450 kv,fartreglage 80 amp. Säger väl igentligen inte så mycket kanske,men själv är jag ganska så novis på detta med elflyg.Trodde väl åtminstone jag skulle få runt kanske 10 minuter i flygtid.men 6 är Max.Sista accen så var det nära att jag inte kom in på banan!!! Då hade jag flygit ungefär nästan 7 minuter.... Så 5 är vad man får ställa timern på....frågan är om detta kan ses som normalt,eller om det är skitaccar jag köpt!! Vad tror ni el gurusar???

    Lennart
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tror du ska skaffa dig möjligheten att mäta. 5000mAh / 7 minuter = (5 *60) A * minuter / minuter = 42A. En ganska rimlig snittförbrukning. Det blir 925W. På 3 kg flygplan endast 300W/kg. Du körde uppenbart rätt försiktigt första gången,
    fredrik

  3. #3

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    273
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Tack Freddan! Kanske är rätt normalt då....får kanske leta accar,om det finns på bortåt 6000mah, vikten klarar den galant!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    6minuter är läge för en EDF, 6minuter indikerar också att du använder exakt 10C i snitt. Att du kör tills modellen inte orkar längre innebär att du förstör dina batterier.

    Att flyga effektkrävande elflyg är en speciell teknik, man gasar på vägen upp och använder höjden som motor på vägen ner. Jag kan nästan garantera att jag kan flyga 50% längre än en ovan pilot utan att du som publik ser någon skillnad på flygningen.

    Anledningen till att jag har jetmotor i min kärra är till stor del just flygtiden.... Men även batteriåtgång, laddning och värmen på elmotorn och reglaget. Det är oklokt att mata på tre ackar på raken i en modell likt denna. Det blir dyrt om man som jag inte flyger supermycket på en säsong, för ackarna är ju ofta föbrukade efter vintern, iaf till denna typ av amperestarka setuper även om man bara kört 10ggr per ack.
    Superhero

  5. #5

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    273
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Jo,visst är det teknik Henke.ska flyga så jag med hädanefter.och ställa timern på fem minuter,jag vet ju att Max 80% skall tas ur accarna. Men nog ska dom väl galant klara en vinter i lagringsladdat läge?? Inte blir dom sämre av detta!
    Senast redigerat av lennart wiklund den 2013-08-21 klockan 22:24.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Jo,visst är det teknik Henke.ska flyga så jag med hädanefter.och ställa timern på fem minuter,jag vet ju att Max 80% skall tas ur accarna. Men nog ska dom väl galant klara en vinter i lagringsladdat läge?? Inte blir dom sämre av detta!
    Ackar är ju en höftning och ingen exakt vetenskap, iaf går det inte att få fram annat än personliga erfarenheter på vår nivå. Jag upplever att förr med ackar specade riktiga 6-10C och flygplan som inte drog mer än så i topparna så funkade det väldigt länge, de behövde inte ens balanseras(!). Dagens ackar verkar vara rena slukhålet. Efter första cykeln så degraderas dem fort, mest beroende på tid och inte så mycket på antal cykler eller hur hårt man kör/laddar dem.

    Jag har alltid generellt köpt en enda bra ack per flygplan och där till en kraftfull laddare, det är min filosofi för bästa ekonomi. Men andra tänker olika.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •