Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Y6 eller "vanlig" hexa?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Y6 eller "vanlig" hexa?

    Vad är skillnaden mellan Y6 och "vanlig" hexa?

    Då menar jag inte den fysiska skillnaden med att den enda har sex armar med motorerna ovanpå och den andra har bara tre armar med hälften av motorerna på undersidan, menar alltså resten, dvs fördelar, nackdelar, säkerhet, stabilitet osv osv.

    EDIT: Såg nu att det finns Hexa P och Hexa X ocskå!!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Har funderat ett tag på vad som skiljer i effektivitet mellan en coaxialt monterad motor och "sida vid sida" så jag gjorde ett enkelt test

    Senast redigerat av administrator den 2013-12-23 klockan 09:27.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av klas_s Visa inlägg
    Har funderat ett tag på vad som skiljer i effektivitet mellan en coaxialt monterad motor och "sida vid sida" så jag gjorde ett enkelt test

    https://www.youtube.com/watch?v=5tgp...rtOLkp0_z4dr8Q
    det roliga var ju att det var samma drag men att det var stor skillnad på strömmen, bra att veta

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Sedan får man dra av för enklare konstruktion med sparad vikt som följd. Då hamnar man väl på en 20% förlust totalt för inline monterad motor, rent effekt mässigt jämfört med sida vid sida.

    Gyroskopiskt är det stabilare med y6, frågan om det är värt den extra effekten, det är väl endast användaren som kan svara på det.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Min erfarenhet säger att Y6 klarar mer vind än en hexa, tar mindre plats, lättare att meka med, men rent generellt har 78% effektivitet i snitt jämfört med en hexa. Y6 är oxå lättare att se i luften - jag ha grönt ljus på de två främre armarna och rött ljus på den bakre.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Om man inte har en Spider-hexa, syns hur väl som helst och kan inte misstolkas! Behövs inga dioder för att avgöra framåt!
    Med vänlig hälsning
    Peter

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En Y har ju betydligt enklare kameramontering också. Propeller i bild är galet tråkigt :-/
    Superhero

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Håller med dig Henke, men det är just därför det är spider=Y fram som gäller , inga armar eller propellrar i bilden..... Inte på min iaf...;o)
    Senast redigerat av peterbat den 2013-12-23 klockan 11:29.

  9. #9

    Standard

    Jag har två identiska maskiner en Hexa och en Y6, på hexan sitter det en Canon EOS M och på Y6 en Sony HDR-410. Jag har samma flygtid på dom, men Hexan väger mer.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	utrustning.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	147,4 KB 
Id:	42553

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •