Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Någon som provat? 9XR uppgradering till 16 kanaler?

  1. #1
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard Någon som provat? 9XR uppgradering till 16 kanaler?

    Hej!
    Stötte på denna summariska artikel. Jag har en 9XR med FrSky modul och har 8 kanaler. Kör Open9X i radion.
    I kanallistan ser man ju att det finns hur många kanaler som helst, dvs mjukvaran stöder fler kanaler.
    Är det någon som testat att göra detta? Är jättesugen, men lite rädd...

    http://forum.turnigy9xr.com/obtainin...-9xr-t666.html

    Edit: Det jag egentligen undrar är:
    1. Vilka mottagare kan/ska man ha, från Hobbyking? Art.nr.?
    2. Var i radion kopplar man in den andra sändaren?

    /Magnus

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Eller så skaffar du den nya FrSky XJT modulen som klarar D16 (16kanal m telemetri) och LR12 (12 kanal med 2-3ggr räckvidd utan telemetri) de flesta förra generationen FrSky mottagare såsom D8R-II och VD5M, V8R4-II etc.

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Klockren ju! Hade jag ingen aning om!! Som de säger på Internet: SHUT UP AND TAKE MY MONEY!

    Var köper man den bäst då? Finns inte på HK ännu?


    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Eller så skaffar du den nya FrSky XJT modulen som klarar D16 (16kanal m telemetri) och LR12 (12 kanal med 2-3ggr räckvidd utan telemetri) de flesta förra generationen FrSky mottagare såsom D8R-II och VD5M, V8R4-II etc.


  4. #4
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Du råkar inte veta om man kan kan använda den med flera av de gamla mottagarna, dvs två 8-kanalare = 16 kanaler från samma XJT-sändare?

    Edit: Och på 9L-mottagaren, hur får man ut kanal 9-12 som vanliga servokanaler? Finns det en SBUS-demultiplexer-mojäng?

    /M

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Eller så skaffar du den nya FrSky XJT modulen som klarar D16 (16kanal m telemetri) och LR12 (12 kanal med 2-3ggr räckvidd utan telemetri) de flesta förra generationen FrSky mottagare såsom D8R-II och VD5M, V8R4-II etc.


  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK
    Retroholic!

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Eller så tar du det ännu ett steg längre, köper en Taranis som har XJT inbyggt PLUS ett JR-fack på baksidan så du kan köra flera sändare parallellt. DVS 16kanaler med den inbyggda plus ytterligare 8 kanaler med din gamla modul, 24 kanaler med telemetri och räckvidd på 1-1,5km.

    Nya sändarprotokollen fixar även en ny long-range mottagare på 12 kanaler (utan telemetri) som skall ha "atleast 2-3 times the range", dvs 2-4km utan extra riktade antenner.

    Kickass nog? :P

    Nop, HK har dem inte ännu, du får kika runt på FrSky's officiella återförsäljare, borde finnas inom kort i UK eller Tyskland.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Jag får nog sansa mig lite. Taranis är fin, men nu är jag så nöjd med min 9XR. Dessutom har jag en mängd D8IIR2-mottagare liggande, samt en H8V-DIY-sändarmodul eller vad de heter...
    8+8 kanaler hade passat mig perfekt och kostat mig en spottstyver. Kanske har jag redan alla delar i förrådet? Måste bara förstå hur det ska kopplas i 9XR:en och om det verkligen funkar såsom jag tänker.
    Den där LR-sändaren hade varit mumma...12 kanaler räcker, men det får jag nog drömma om lite till. Finns andra kostnader som ligger före i kön.

    /M

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    http://www.frsky-rc.com/download/fil...ion/en/X9D.pdf
    Mode of Taranis X9D Compatible Receivers Number of Output Channels
    D8 - V8-II series in D mode (V8FR-II, 8 channels V8R7-II,V8R4-II,VD5M,etc.) D series (D8R-II plus, D8R-XP, D6FR,D4R-II,etc.)
    D16 - Up to 16 channels
    LR12 - 12 channels
    X series (X8R, etc.)
    L series (L9R, etc.)


    If you want to make full use of old V8 receivers, just plug DJT or V8JT to the external module slot.
    Och om jag förstått saken rätt är det exakt samma som gäller med den nya XJT sändaren, så du får full pejling på dina D8R mottagare. Plugga in den nya modulen och kör, sedan kan du haxxa in din gamla sändare på Trainer porten för att köra dubbla D8 mottagare
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •