Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Korrekt volt vid laddning?

  1. #1

    Standard Korrekt volt vid laddning?

    En nybörjar fråga.

    Ska ladda min sändare en Futuba 6ex med 8 lösa laddbara nimh celler (GP 1.2v 2450mAh) via laddutaget som finns på laddaren.

    Har en iCharger 206B där man får ställa in både spänning och ström.

    8 * 1.2 är 9.6 V men i instruktionen för laddaren står charge 1.6 v per cell

    Så ska jag skicka på 8 * 1,6 = 12,8 v i spänning och c/10 (240 mA) i ström?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har en iCharger 208B men antar att den fungerar ungefär på samma sätt.

    1) Tryck på "Batt type"-knappen och välj "NiMH battery"
    2) Välj programmet "NiMH CHARGE Man"
    3) Tryck på "Enter"-knappen och använd piltangenterna för att välja lämplig laddström.
    4) Anslut batteriet och tryck på "Start"-knappen

    Du behöver inte bry dig om spänningens värde vid laddning av NiMH- eller NiCd-celler. Dessa laddas med konstant ström och spänningen blir vad den blir.
    Jag föreslår att du väljer en lite större laddström än C/10 för att få en säkrare frånslagspunkt. I princip alla moderna NiMH-batterier klarar att laddas med åtminstone C/3, dvs. i ditt fall 0,8 A.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Jag har en iCharger 208B men antar att den fungerar ungefär på samma sätt.

    1) Tryck på "Batt type"-knappen och välj "NiMH battery"
    2) Välj programmet "NiMH CHARGE Man"
    3) Tryck på "Enter"-knappen och använd piltangenterna för att välja lämplig laddström.
    4) Anslut batteriet och tryck på "Start"-knappen

    Du behöver inte bry dig om spänningens värde vid laddning av NiMH- eller NiCd-celler. Dessa laddas med konstant ström och spänningen blir vad den blir.
    Jag föreslår att du väljer en lite större laddström än C/10 för att få en säkrare frånslagspunkt. I princip alla moderna NiMH-batterier klarar att laddas med åtminstone C/3, dvs. i ditt fall 0,8 A.
    OK

    Jag testade med C/10 igår och det slog ifrån hela tiden trots att batteriet inte var fullt. Ska testa med 0.8A

  4. #4

    Standard

    Testade igår att köra urladdningsprogrammet i laddaren. Satte 4 batterier (GP 1.2v 2450mAh) i en adapter och anslöt till laddaren.
    Valde nimh programmet för urladdning och valde 1A som urladdningsström (C/2,5), men efter ett tag så hör jag ett fräsande ljud från batterierna och ur en cell så kommer det ut vätska som bubblar ur vid ena poolen. Men ingen värme.

    Tar bort det enskilda batteriet och testar igen utan några problem. Vad kan ha hänt? Har jag kört vårdslöst med laddaren eller ett fel i batteriet?

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Humlas Visa inlägg
    Testade igår att köra urladdningsprogrammet i laddaren. Satte 4 batterier (GP 1.2v 2450mAh) i en adapter och anslöt till laddaren.
    Valde nimh programmet för urladdning och valde 1A som urladdningsström (C/2,5), men efter ett tag så hör jag ett fräsande ljud från batterierna och ur en cell så kommer det ut vätska som bubblar ur vid ena poolen. Men ingen värme.

    Tar bort det enskilda batteriet och testar igen utan några problem. Vad kan ha hänt? Har jag kört vårdslöst med laddaren eller ett fel i batteriet?
    Sånt kan hända om man polvänder. Säker på att du inte gjort det?
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •