Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Storlek på fartreglage

  1. #1

    Standard Storlek på fartreglage

    Hej

    Köpte ett begagnat plan lite hastigt.

    Har en fråga om det fartreglage som sitter i modellen räcker till? Det är ett på 30A

    Motorn är TURNIGY AerodriveXp TR35-36C vad jag kan läsa så rekommenderas 40A till den motorn.
    Bilder, mm;
    http://www.evernote.com/shard/s139/s...1b22d93af20646

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det beror på hur stor propeller du har, hur länge du tänkt flyga osv. Jag har ett 200A reglage som brann upp för mig när jag lastade det med låga 35A under en timme. Hobbyking är glada i att stämpla vilda siffror på sina grejor...
    Superhero

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har å andra sidan kört ett 30 A-reglage från Hobbyking - ett enkelt Tower Pro med linjär BEC - i en setup där jag matar in ca: 350 W max och under åtskilliga års användning i den kärra jag flugit mest med alla kategorier under drygt 40 års RC-flygande och det har ännu inte gett upp... Så lite tur parat med kunskap och insikt i hur en elektrisk drivlina fungerar brukar räcka rätt långt. Och att mäta så att man verkligen vet vad en specifik setup drar i kombination med den ack man tänker köra med.
    Roger

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag har å andra sidan kört ett 30 A-reglage från Hobbyking - ett enkelt Tower Pro med linjär BEC - i en setup där jag matar in ca: 350 W max och under åtskilliga års användning i den kärra jag flugit mest med alla kategorier under drygt 40 års RC-flygande och det har ännu inte gett upp... Så lite tur parat med kunskap och insikt i hur en elektrisk drivlina fungerar brukar räcka rätt långt. Och att mäta så att man verkligen vet vad en specifik setup drar i kombination med den ack man tänker köra med.
    Roger
    350watt säger inget om strömmen Men jag håller med om att ibland är det nog tur som skall till för det skall funka. Skall ladda upp en bild lite senare idag på mitt 200A reglage från trollkonstnärerna Hobbyking jämte mitt andra på 180A
    Superhero

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jodå Henke - vet man att man kör man på 3S av hyfsad kvalitet så kan man nog ana strömmen i alla fall..
    Hursomhelst så har den maximalt legat runt 33--35 A och inmatat kanske lite över 350 W t o m...
    Köpte detta reglage för att testa om det överhuvudtaget fungerade (väldigt billigt relativt andra på den tiden - kanske typ 6 år sedan och det kostade runt 10 $) och det har fungerat ypperligt. Trottelfunktionen fungerr utmärkt och jag har belastat dess linjära BEC med 4 st 9 g-servon - hittills utan problem. Men det är ju i o f s ingen 3D-kärra som det sitter i...
    Roger

  6. #6

    Standard

    Bör jag byta till ett kraftigare?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du bör först och främst mäta strömförbrukningen för det är den som styr behovet.
    Roger

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Och om du ska sätta den i ett 3D plan så behöver du switchad BEC. Annars kan BEC:en överhettas och du får brownout. Men som Roger säger så mäter du strömmen. Det är nämligen last + spänning som bestämmer strömmen. last = propeller med diameter och stigning som snurrar. (Last kan i och för sig också vara helikopterblad, båtpropeller eller bilhjul)

    Så om du berättar mer om ditt plan än "begagnat" och berättar om batteri (märke + märkning), och propeller så kanske vi kan ge dig tips utan mätning.

    En sån motor har min son eldat upp på 3S 2200mAh 45C tillsammans med 11x7 fällbar, så jag hoppas du har mindre propeller eller lägre spänning.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •