Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

mne: Vad/vilka tillstnd mste man inneha fr att flyga och fota/filma med Quad?

Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    357
    Jobb
    S lite som mjligt p s lng tid som mjligt
    Klubb
    Letar

Standard Vad/vilka tillstnd mste man inneha fr att flyga och fota/filma med Quad?

Hej
    Jag har ftt tv kommersiella fotouppdrag med min quad. Bda fretagen krver dock att min firma (enskild) har tillstnd fr detta. Vad behver jag? Jag har hittat flera motstridiga uppgifter, bl.a. om man hller sig under 400 fot behvs inga tillstnd eller om farkosten vger mindre n 3 kilo, s behvs det inte heller ngot tillstnd.
    r det ngon som vet vad som verkligen krvs?

Stefan

Standard

Du mste ha tillstnd frn Transportstyrelsen UAS 1A alternativt UAS 1B, beroende p vikt.
    Du br ven ha en ansvarsfrskring fr tredje man ( Kan man f efter att tillstndet r utfrdat, t.ex. hos INTER HANNOVER )
    Sedan mste du skicka filmen eller bilderna till frsvaret fr granskning innan du fr slja dom.
    Detta gller egentligen alla filmer som lggs ut ngonstans, youtube eller liknande. ven privata filmer tagna frn luften skall granskas innan spridning. Det tnker nog ingen p med tanke p alla forumfilmer som finns.

Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    357
    Jobb
    Klubb
    Letar

Standard

Tackar. D r det bara att brja fylla i formulr.
    Jag undrar om det finns ngon som fljer alla dessa regler?

Standard

Finns sker mnga som fljer dom reglerna men mnga gnger fler som inte gr det. Har sjlv gjort jobb t ett fretag som tjnar miljarder per r men som inte haft krav p ngot frn mig.

Men rtt ska vara rtt, man ska ha alla rtta tillstnd och frskringar.

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

Standard

Som svar p din frgs Steflo s fljer jag alla de hr reglerna. Skulle sjlv tycka det kndes olustigt att flyga kommersiellt utan att ha allt ordnat. Och d vill jag inte agera polis.

Man gr ju av ngon anledning alltid saker man ngrar. Skulle nog bli ett riktigt "turn back time moment" om en olycka skulle ske under ett uppdrag dr man inte fljt regler/har frskring osv...

Det r som en bilfrskring. Inte skulle d jag komma p tanken att skita i den trots att det "aldrig" hnder ngot?

Standard

Att jag brjade med multikoptrar var en fljd av att jag arbetar med besiktningar mm i mitt fretag.Vi jobbar bl.a med ROV,
    fjrrstyrda undervattensfarkoster och har alltid haft alla fretagsfrskringar och ansvarsfrskringar som behvs.Nr det blev aktuellt att bredda besiktningsomrdet med UAS farkoster var det bara att fixa alla papper och tillstnd ven fr dessa. Skall man jobba serist s r det bara att betala de ca. 3 - 4.000:- som tillstnd, frskringar kostar.

Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    357
    Jobb
    Klubb
    Letar

Standard

Det jag kommer att filma r kommunal/statlig egendom och det kommer aldrig att publiceras ngonstans.
    Jag kommer inte ens att f skicka filmerna till frsvarsmakten fr uppdragsgivaren.
    Det hr blev krngligare n jag trodde. Vill helst inte slppa detta eftersom dom vill ha terkommande flygfotografering.
    Jag kan tyvrr inte ens bertta vad som skall fotas.
    Dom hade tidigare en som sktte detta och han krde utan ngot tillstnd alls. Han sa att quaden kostaden 250000 SEK.
    Han hade t.om. en octo som gick att kra dr folk befann sig, knde den kontakt med en mnniska s stannade den proppen och octon flg vidare. Bra va? Undrar vilken typ av multirotor han hade egentligen.

Standard

Det spelar ingen roll vad din bestllare gr med bilderna, du publiserar dom fr din kund. S fort du tar betalt fr ditt arbete r det komersiellt och tillstnden krvs och ven svngen genom Frsvaret. Det r inte upp till din kund att bestmma om bildena skall granskas, det r ditt ansvar innan du verlmnar dom. Att din bestllare tidigare nyttjat en skummis utan tillstnd och som uppenbarligen kunnat lura i dom vad som helst visar ju bara att dom genomskdat denna figur och nu vill gra det serist. En octo p rymmen i 50 km/tim kan skada en mnniska rtt mycket oavsett om propellrarna snurrar eller inte. Men som sagt, man kan lura i folk vad som helst. Om du frklarar fr din kund vad som gller s tror jag skert att dom inser hur allt skall g till.
    Lycka till med ditt tillstnd, och kan man tjna ngra kronor p sin hobby s r det bara roligt.

Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    357
    Jobb
    Klubb
    Letar

Standard

Jag mste kolla upp detta ordentligt innan det hr blir av.
    Kunden tillter inte att bilder skickas till ngon. Jag tror dessutom, i det hr fallet, att frsvaret frstr problematiken.
    Fr kolla med frsvaret om det rcker att bertta var filmning kommer ske. Om inte det duger fr min kund lsa problemet.
    Och ang. skummisen. Han har ett registrerat fotofretag (AB) men just flygfoto r vl inte huvudsysslan. Jag tror nog att allt detta r s nytt fr de flesta, s drfr vet man inte riktigt vilka regler som gller. Jag kommer fixa mina tillstnd iallafall.
    Tackar fr all hjlp och vi fr hoppas att vi fr fortstta att utveckla denna roliga hobby i rtt riktning.

Standard

Man kan ha egengranskningsrtt frn militren. D behver du inte skicka in bilderna.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Reg.datum
    Jul 2013
    Inlgg
    30
    Jobb
    Ja mest hela tiden
    Klubb
    Letar

Standard

Fr att f egen granskingsrtt behver man dock ha skickat in att antal filmer fr granskning tidigare med sdan frekvens att det blir fr mycket jobb fr FM att granska. Det var den infon jag fick nr jag frgade.

//Micke

Standard

Kontakta eva.brostrom@mil.se s kan hon tala om vad som gller bildgranskning.

Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    357
    Jobb
    Klubb
    Letar

Standard

Tack
    Kontaktar henne imorgon

Standard

Har du ftt ngot svar? Intressant att hra vad de sjlva svarar :-)

Reg.datum
    Jan 2013
    Inlgg
    357
    Jobb
    Klubb
    Letar

Standard

Citat Ursprungligen postat av wrep Visa inlgg
    Har du ftt ngot svar? Intressant att hra vad de sjlva svarar :-)
    Detta svarade Eva:

"Frsvarsmakten har till uppgift, enligt lag, att granska alla flygfoto/filmer som skall publiceras."

S jag har stllt tv fljdfrgor, vi fr se vad Eva svarar p det. terkommer
    //Stefan

Standard

Jag frklarade problemet med att om jag skulle skicka in filmer inspelade i HD s mste dom ordna med en FTP som man kan ansluta till och dessutom ha en fet lina annars kommer det ta evig tid att skyffla all rfilm till dom.

Frmodligen kommer vi inte hinna fra ver filmen innan det r dags att skicka nsta film....

Det gick sdeles bra att f sjlvgranskningsrtt utan att de kollat p filmer innan.
    (kan tillgga att det var sksam syd som jag haft kontakt med)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Jag mejlade med Eva p frsvarsmakten hromdan, och hon skrev s hr:Vi har som policy att kunden lmnar in ett par tre fyra omgngar som ni nskar f granskat fr publicering.Det innebr att nr du har foton fr publicering skickar du dem till mig, antingen per mail om det r ett ftal eller CD skiva/USB per post.
    Drefter kan ni ska sjlvgranskningsrtt genom att presentera typ av foton samt omrde ni nskar ha sjlvgranskningsrtt i.

Vad gller tillstndet frn Transportstyrelsen trodde jag (innan jag lst reglementet) att det handlade om nt slags formalia, en extra pungskatt att utkrva av kreativa medborgare eller nt. MEN! Det r ju fr fan 40 sidor paragrafer som ska vara uppfyllda fr att tillstnd fr kommersiell flygning ska f ske! Jag mste genomg medicinsk underskning, gra uppflygning fr Transportstyrelsen, fra loggbok ver flygningar, kunna visa plan fr underhll, ha en teknisk chef, en flygchef och en beflhavare (som iofs kan vara samma person). Med mera, med mera. Ni som har det hr tillstndet, i mitt fall UAV 1b, har ni verkligen gtt igenom den hr skrselden???

Standard

Om du vill flyga kommersiellt mste du helt enkelt flja deras regler. Hur noga dessa fljs fr var och en st fr.

Jag har valt att inte g den vgen just p grund av dessa regler som inte r anpassade fr vr nisch -jag flyger helt fr eget bruk - ven om det sker p "uppdrag" av andra.

Jag har haft UAV 1a sjlv - men har valt att avst pga fr hga rliga kostnader.

Flyger man som fotograf eller liknande mste de flesta ha UAV 1b d man ofta flyer med strre/tyngre saker
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Anders Andersson Visa inlgg
    Vad gller tillstndet frn Transportstyrelsen trodde jag (innan jag lst reglementet) att det handlade om nt slags formalia, en extra pungskatt att utkrva av kreativa medborgare eller nt. MEN! Det r ju fr fan 40 sidor paragrafer som ska vara uppfyllda fr att tillstnd fr kommersiell flygning ska f ske! Jag mste genomg medicinsk underskning, gra uppflygning fr Transportstyrelsen, fra loggbok ver flygningar, kunna visa plan fr underhll, ha en teknisk chef, en flygchef och en beflhavare (som iofs kan vara samma person). Med mera, med mera. Ni som har det hr tillstndet, i mitt fall UAV 1b, har ni verkligen gtt igenom den hr skrselden???
    Det lter vl som rimliga krav, om inte annat r det ju bra att ppna gonen fr nybrjare inom RC -vrlden att det krvs en hel del av pilot/mekaniker fr att hlla en hg och sker niv.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •